۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹
آب بهای مشترکین پر مصرف ۸۰ درصد افزایش می یابد| قیمت هر متر مکعب آب ۲ هزار تومان شد
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با «بازار»:

آب بهای مشترکین پر مصرف ۸۰ درصد افزایش می یابد| قیمت هر متر مکعب آب ۲ هزار تومان شد

بختیاری مدیرعامل آبفای تهران از افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت آب بهای مشترکین پر مصرف نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با تعیین پلکانی، حداکثر قیمت هر مترمکعب آب از ۹۰۰ به ۲ هزار تومان افزایش می یابد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تعرفه آب مشترکین از ابتدای فروردین امسال به صورت پلکانی تعیین می شود. آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به بازار می گوید: از اردیبهشت مشترکین باید منتظر صدور قبض بر مبنای قیمت های جدید باشند. قبض هایی که طبق گفته های این مقام مسئول در صنعت آب، بر مبنای واقعی کردن قیمت ها خواهد بود.

او همچنین در ادامه سخنان خود اظهار داشت: رویکرد دولت سیزدهم حذف یارانه انرژی پر مصرف هاست. بر همین اساس یارانه آبی پر مصرف ها از بیش از ۲ هزار تومان به ازای هر متر مکعب به حدود هزار تومان کاهش می یابد. بختیاری البته تاکید می کند که آب بهای مشترکین که مطابق با الگوی مصرف یا کمی بیش از آن استفاده می کنند مطابق هر سال و تنها ۷ درصد افزایش پیدا می کند.

۶۰ درصد مشترکین تهرانی که مطابق الگو آب مصرف می کنند تغییر محسوسی را در رقم قبض های خود نخواهد داشت. مشترکینی که ۲ برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند رقم قبض هایشان ۷۰ الی ۸۰ درصد بیش از سال گذشته خواهد بود

قبض ۶۰ درصد مشترکین تهرانی تغییری نمی کند
به گفته این مقام مسئول، ۶۰ درصد مشترکین تهرانی که مطابق الگو آب مصرف می کنند تغییر محسوسی را در رقم قبض های خود نخواهد داشت و بیشترین افزایش برای مشترکینی است که بیش از الگو آب مصرف می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران درباره چگونگی محاسبه تعرفه های آب در پله های مختلف، گفت: محاسبات دقیق درباره میزان رشد قیمت ها هنوز صورت نگرفته است، اما پیش بینی می شود که آب بهای مشترکینی که بیش از ۲ برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند، ۷۰ الی ۸۰ درصد نسبت به پارسال بیشتر شود. این در حالی است که در سال های گذشته تعرفه آب مشترکین پر مصرف ها تنها ۱۶ درصد افزایش می یافت که عملا رقم ناچیزی می شد.

در حال حاضر قیمت هر متر مکعب آب برای مشترکین ۹۰۰ تومان است که با اجرای طرح افزایش پلکانی تعرفه برای مشترکین پر مصرف به ۲ هزار تومان خواهد رسید

قیمت هر مترمکعب برای پر مصرف ها ۲ هزار تومان
او با بیان اینکه باید به سمت حذف یارانه آب مشترکین پر مصرف حرکت کنیم، ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر متر مکعب آب برای مشترکین ۹۰۰ تومان است که با اجرای طرح افزایش پلکانی تعرفه برای مشترکین پر مصرف به ۲ هزار تومان خواهد رسید. این در حالی است که قیمت تمام شده تامین و توزیع هر متر مکعب آب برای ما حدود ۳ هزار تومان تمام می شود.

بختیاری همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت بد ذخایر آبی تهران، در پاسخ به این سوال که افزایش تعرفه ها تا چه اندازه مصرف آب در تهران را کاهش خواهد داد، گفت: پیش بینی می کنیم که با اجرای این طرح شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف در بین مشترکین پر مصرف باشیم.

او افزود: حتی اگر کاهش مصرفی هم با اجرای این طرح رخ ندهد، حداقل فایده واقعی کردن قیمت آب بها این است که دیگر جایزه به بد مصرفی نمی دهیم. به هیچ وجه منطقی نیست در چنین شرایطی که کشور و استان تهران با بحران شدید آبی دست و پنجه نرم می کنند، مشترکین پر مصرف همچنان یارانه دریافت کنند.

کاهش ۳۰ درصدی موجودی سدهای تهران
مدیرعامل شرکت آبفای تهران با بیان اینکه موجودی سدهای تهران در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد کمتر است، ادامه داد: متاسفانه بارندگی ها در امسال(سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) پایین تر از حد نرمال بوده و نگرانی ها درباره تامین پایدار آب همچنان وجود دارد.

او همچنین ادامه داد : با توجه به وضعیت نامناسب ذخایر آبی استان تهران، برخوردهای سخت گیرانه تری را امسال با مشترکین پر مصرف خواهیم داشت.

گفتنی است بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در بخش آب، تعرفه آب مشترکین خانگی با مصرف بیش از الگو که تا ۱٫۵ برابر، ۲ برابر، ۳ برابر، ۴ برابر و بالاتر از ۴ برابر الگو به مصرف آب بپردازند، به ترتیب با ضریب نیم، هفتاد و پنج صدم، یک و نیم، ۳ و ۵، نسبت به قیمت غیریارانه ای (شامل مجموع هزینه های تأمین آب (هزینه های توزیع آب و جمع آوری فاضلاب مطابق صورت های مالی به علاوه مقادیر غیریارانه ای هزینه آب خام و انرژی الکتریکی برای تلمبه زنی (پمپاژ) و تأمین آب) و به صورت پلکانی (نسبت به مازاد) محاسبه و دریافت خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • یاسمین IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      4 0
      سلام ۳۰۰ مترمکعب اب خانگی هزینه پرداختش چقدر هست
    • یعقوب IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      7 0
      سلام. من نمی‌دانم درکشورمان اعلام میکنندقیمت آب شرب برای پرمصرفهااز۹۰۰تومان به۲هزارتومان میرداماد واسه۶۵تامصرفم که میگن۳۰تامصرف قانونیست شما۳۵تااضافه داشتیدکل۶۵تاراهم۲هزارتومن حساب میکردن میشد۱۳۰هزاربرای من۵۳۰هزارتومن پول آب آمده است
    • سلیمی IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
      1 0
      سلام برای ۱۲۲متر مکعب ایا باید دومیلیون پرداخت کنیم .به کجا داریم میریم متاسفانه
    • .... IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      0 0
      سلام وقت بخیر برای ۶۱۰۰۰واحد که آب مصرف شده چه مبلغ آب بها قابل محاسبه هست؟
    • امید IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      1 0
      چطوربنده با ۱۵۰تامصرفی یک میلیون پول قبض برام آمده درصورتی که کنتورهم دو واحدی میباشد کسی پاسخگوهست