۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
فقدان قانون و عدم حمایت از شرکت های دانش بنیان| با اینترنت اشیا دولت می تواند مدیریت هزینه کند
برنده نخست مسابقات جهانی اینترنت اشیا:

فقدان قانون و عدم حمایت از شرکت های دانش بنیان| با اینترنت اشیا دولت می تواند مدیریت هزینه کند

امیر حسین موسوی کارشناس اینترنت اشیا معتقد است در ایران این حوزه با چالش های بسیاری چون قانون گذاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان روبرو است.

فرحناز سپهری؛ بازار: استفاده از اینترنت اشیا طی این سالها در صنایع مختلف باعث کارایی بیشتر شده است و شرکتهای بزرگ در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. به طوری که امیر حسین موسوی کارشناس اینترنت اشیا می گوید: شرکت هایی همچون آمازون و یا مایکروسافت سرمایه گذاری های بسیاری در این حوزه انجام داده اند اما در عین حال وی معتقد است در ایران این حوزه با چالش های بسیاری چون قانون گذاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان روبرو است.

در همین راستا گفتگویی با امیر حسین موسوی انجام داده ایم که در ادامه آمده است.

امیر حسین موسوی، حدود ۴ سال تدریس در حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی دانشگاه APU مالزی دارد. همچنین وی مدال طلای مسابقات جهانی ITEX در حوزه اینترنت اشیا سال ۲۰۱۵ و رتبه نخست مسابقات جهانی JOMHACK در حوزه اینترنت اشیا را کسب کرده است. وی حدود ۲۰ سال سابقه کاری در حوزه برنامه نویسی، هوش مصنوعی ، اینترنت اشیا و بلاک چین دارد و مدیر اینترنت اشیا شرکت داده پردازی ایران مدیرعامل شرکت به پردازان (اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ارز دیجیتال) نیز بوده است.

*استفاده از اینترنت اشیا در صنعت را در سال پیش رو چگونه می بینید؟ در کدام صنایع می تواند کارآمدتر باشد؟
در صنعت کشورهای پیشرو ما می توانیم ببینم شرکت های چون آمازون و یا مایکروسافت سرمایه گذاری های بسیاری در این حوزه انجام داده اند و همینطور کشورهایی چون چین و تایوان در تولید و ساخت سخت افزار پیشه گرفته اند، ولی متاسفانه همچنان در ایران مواجه با چالش های بسیاری چون قانون گذاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان می باشد. عموما راه اندازی لابراتورهای اینترنت اشیا به نسبت هزینه بردار می باشد و این هزینه ها شامل خریداری سخت افزارها، گیت وی ها و ایجاد پلتفرم می باشد که پرداخت این هزینه برای شرکت های نوپا دشوار می باشد و شرکت های سرمایه گذار نیز غالبا دارای سطح ریسک پذیری پایین تری می باشند و کمتر در حوزه های خدمات نوین سرمایه گذاری می کنند.

در چند سال اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا لزوم استفاده از تکنولوژی در مهار و یا آموزش در مقابل ویروس بیشتر دیده شد و از این رو شرکت هایی که در حوزه بهداشت و درمان وارد این حوزه می شوند به نظر من کارآمد تر می باشند البته که استفاده از این تکنولوژی در تمامی صنایع چون حمل و نقل، کشاورزی، معدن و ...... دارای مزایای بسیاری می باشد.

*اینترنت اشیا چگونه باعث کاهش هزینه وافزایش کارایی دولتها می شود؟
اینترنت اشیا مدل‌های کسب‌وکاری جدیدی را برای اطلاعات، راه‌حل‌های هوشمند در شهرهای هوشمند و صنعت فراهم می‌کند، با استفاده از این فناوری دولت میتواند مدیریت هزینه در تمامی صنایع و یا شرکت های دولتی انجام دهد، کاهش انرژی مصرفی، استفاده بهینه تر از تجهیزات و جمع آوری داده های مفید. چند سالی هست که مبحث دولت الکترونیک در کشور مطرح هست که امیدوارم دولت جدید با از بین بردن چالش ها و کمک به استارت آپ ها بتواند از مزایای این فناوری به خوبی استفاده کند

*کشورهای پیشرو در این زمینه برای تسهیل و ایجاد زیرساخت های لازم چه می کنند؟
کشورهایی چون آمریکا؛ انگلیس، سنگاپور، امارات و... در حال حاضر جزو کشورهای پیشرو در این حوزه می باشند آنها با استفاده از فناوری اینترنت اشیا توانسته اند پیشرفت های بسیاری در حوزه شهر هوشمند، کشاورزی، تامین و استفاده بهینه از انرژی ، ایجاد پلتفرم های متمرکز و غیر متمرکز و سخت افزار های هوشمند ایجاد کنند و به محصول برسند.

* چالشهای اینترنت اشیا در ایران چیست ؟ راهکار های توسعه آن چیست؟
مهمترین چالش های موجود در حوزه اینترنت اشیا می توان نیود قانون مدون برای شرکت های دانش بنیان و یا قانون گذاری به موجب جرایمی که در این حوزه ممکن است به وقوع بپوندد اشاره کرد. همین طور به موجب تحریم ها استفاده از پلتفرم های بین المللی و یا حتی واردات قطعات مورد نیاز چون سنسورها. کندی اینترنت در اپراتورها، نبود زیرساخت مناسب جهت ارتباط با پلتفرم های بومی و یا تبادل اطلاعات.

مسایل فوق باید با کمک دولت و وزارت ارتباطات تسهیل گردد و البته که استارت آپ ها و اتحادیه های کوچک با تشکیل گروه ها و تبادل نظرات می توانند کمک بسیاری در پیشبرد این تکنولوژی در کشور داشته باشند

کد خبر: ۱۴۲٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سامانی IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      یعنی اقتصاد ایران با یک کلمه دانش بنیاد. راه میوفته .‌‌ایندانش بنیاد هم شده کلید اختلاس ها و گرفتن وام قرض‌. ال. پس نده