۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
چالش فین‌تک در ایران، رگولاتوری و قانون‌گذاری است
کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار در گفتگو با بازار

چالش فین‌تک در ایران، رگولاتوری و قانون‌گذاری است

«رضا جمالی» معتقد است چالشی که فین‌تک‌ها در ایران با آن روبرو هستند رگولاتوری و قانون‌گذاری است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: فین تک، یا Financial Technology فناوری مالی جهت بهبود و خودکارسازی خدمات مالی است. این درحالی است که فناوریهای نوظهوری همچون بلاک چین هوش مصنوعی طی این سالها باعث کارایی بیشتر این حوزه شده است. از طرفی در ایران هنوز برای فین تک قانون درستی تدوین نشده است به طوری که رضا جمالی معتقد است چالشی که فین‌تک‌ها در ایران با آن روبرو هستند رگولاتوری و قانون‌گذاری است.

در همین راستا خبرگزاری بازار گفتگویی با رضا جمالی انجام داده است.

رضا جمالی، کارشناسی ارشدمدیریت کسب وکار از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه علوم کاربردی NHL هلند را دارد. وی همچنین به عنوان مدیر استارت آپ در دانشگاه شیراز، مشاورمالی هلدینگ آوام پیمنتاز ، مشاور مالی شرکت هلدینگ ترابزون ترکیه ، مدیریت فروش و مشاور در مجمع هتل های(Blue Inn hotels) استانبول ترکیه ، مدیر عامل کارخانه محصولات بهداشتی نوین در شهرکهای صنعتی شیراز فعالیت داشته است. همچنین از جمله افتخارات وی، کسب مقام سوم در استارت آپ ویک اند شیراز در سال۱۳۹۳در زمینه مدیریت توسعه است.

*ا بتدا توضیحی درباره فین تک بفرمایید.
فن آوری مالی یا فین تک، فناوری نسبتا جدیدی برای بهبود و خودکارسازی تحویل و استفاده از خدمات مالی است. فین تک به شرکت ها، صاحبان مشاغل و مصرف کنندگان کمک می‌کند تا مدیریت عملیات مالی خود را، با استفاده از نرم افزارها و الگوریتم‌های تخصصی که در رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند استفاده می شوند، به صورت خودکار انجام دهند. فین تک، کلمه، ترکیبی از "فناوری مالی یا Financial Technology" است.

همچنین فین تک شامل توسعه و استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نیز است. در حالی که ارزهای دیجیتال در فین تک بیشترین پتانسیل را دارند، اما هنوز در صنعت سنتی بانکداری جهانی فین تک می تواند ارزش بازار چند تریلیون دلاری داشته باشد.

هنگامی که فین تک در قرن بیست و یکم ظهور کرد، این اصطلاح در ابتدا به فناوری به کار رفته در سیستم های پشتیبان مؤسسات مالی اطلاق شد. با این حال، از آن زمان به بعد، تغییری به سمت خدمات مصرف‌گرایانه‌تر و در نتیجه خدمات مشتری‌محورتر صورت گرفته است. فین‌تک اکنون بخش‌ها و صنایع مختلفی مانند آموزش، بانکداری، خرده‌فروشی، جمع‌آوری سرمایه و مدیریت سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.

* فناوری های نوظهور در فین تک در سال پیشرو چیست؟
در دو سال‌ گذشته تحول دیجیتال در طول همه گیری کرونا، سطح جدیدی از توجهات را به خود جلب کرد، زیرا مردم به سمت گزینه های آسان برای رفع نیازهای مالی خود روی آوردند.

به لطف بسیاری از برنامه های فین تک که به افزایش دسترسی مشتریان به خدمات بانکی منجر شد، تقاضا هنوز تمام نشده و همچنان در حال افزایش است، در سال ۲۰۲۲ نیز بخش فین تک به رشد فناوری‌های جدید برای شکل دادن به آینده این تکنولوژی ادامه می‌دهد. پس بیایید با هم نگاهی به برخی از فناوری های نوظهور در فین تک بیندازیم:

- هوش مصنوعی و ربات‌های یادگیرنده:

هوش مصنوعی (AI) پیشرفت نوظهوری در فناوری مالی می‌باشد که به رشد صنعت فین تک کمک می کند. شرکت‌های فین‌تک می‌توانند از پتانسیل هوش مصنوعی برای استفاده از دستیارهای مجازی برای پاسخ به سؤالات مالی مشتریان استفاده کنند. به عنوان مثال، با یک چت بات مجهز به هوش مصنوعی، مشتریان بهتر می توانند تراکنش ها، مانده حساب ها را مدیریت کنند و بهترین مشاوره سرمایه گذاری را دریافت کنند. فین تک و آینده امور مالی بر آخرین نوآوری های فناوری تکیه دارند. با کمک ربات‌های یادگیرنده یا ML (Machine learning) چت ربات های هوش مصنوعی هوشمندتر از قبل شده اند. این فناوری تضمین می کند که چت بات ها قادر خواهند بود دستورات پیچیده مشتریان را سریعتر انجام دهند.

علاوه بر این، ML چارچوبی ایجاد می کند که به بررسی داده های اعتباری، شناسایی رفتار مشتری و پیش بینی زمانی که وام گیرنده می تواند وام را بازپرداخت کند، کمک می کند. شرکت‌های فین‌تک با گزینه دستیار دیجیتال مکالمه‌ای می‌توانند تعامل با مشتریان را با پیشنهادات بانک بهبود بخشند. از طرفی بسیاری از دستیارهای دیجیتال به کاربران مشاوره مالی ارائه می دهند و امکان یادگیری امور مالی را برای آنها فراهم می کنند.

- پذیرش سیستم امنیتی بیومتریک

نمی توان انکار کرد که در حال حاضر، خدمات بانکی دیجیتالی که در دسترس ما است بدون نقص و کاملا ایمن هستند و لازم است شرکت‌های فین‌تک گام‌هایی اساسی در جهت اقدامات امنیتی بردارند. سیستم امنیت بیومتریک راه حلی است که برای شکل دادن به آینده فناوری مالی فین تک و رساندن امنیت به سطح بعدی پدیدار شده است. این روند به کاربران و مؤسسات بانکی این اطمینان را می دهد که داده های ضروری آن‌ها همیشه امن و محافظت می شود.

حسگرهای بیومتریک و دستگاه‌های خودپرداز که شامل لمس فیزیکی هستند احتمالا به زودی از رده خارج بشوند و راه‌حل‌های بیومتریک بدون تماس، که یک استارت اپ فین تک آینده است قرار است جایگزین راه‌حل‌های مبتنی بر لمس شود. چنین راه‌حلی در طول همه‌گیری کرونا نیز مفید بود زیرا مردم استفاده از پول نقد یا پرداخت از طریق دستگاه‌هایی که شامل لمس دکمه دستگاه است، اجتناب می‌کنند.

- تکنولوژی بلاک‌چین

بلاک چین فناوری پیشرفته ای است که پردازش تراکنش ایمن را تضمین می کند. بیش از ۴۰ درصد از بانک‌ها معتقدند که فناوری بلاک چین برای ایمن کردن تراکنش‌ها بهترین است. کار بر روی شبکه های غیرمتمرکز، بلاک چین برای اجرا به شخص ثالثی نیاز ندارد. این بدان معنی است که تمام داده ها امن و به دور از دسترسی غیرمجاز باقی می مانند. به دلیل ویژگی های امنیتی پیشرفته، بانک ها در حال حاضر به راحتی از پتانسیل بلاک چین برای ارتقای آینده فین تک استفاده می کنند.

نمی توان انکار کرد که فناوری بلاک چین به طور قابل توجهی بر صنعت بانکداری تأثیر می گذارد. بلاک چین نه تنها یک فناوری پیشرفته است، بلکه موج جدیدی در دنیای مالی است که بر به حداقل رساندن تهدیدها و تقویت آینده فین تک تمرکز دارد.

هنگامی که داده ها در سیستم با استفاده از بلاک چین ثبت می شود، هیچ شانسی برای سرقت وجود ندارد و همه چیز محافظت می شود. فناوری بلاک چین امنیت داده‌ها و پرداخت‌ها را تضمین می‌کند. بنابراین، بانک‌ها و موسسات مالی باید روی استارت آپ‌های مبتنی بر بلاک چین سرمایه‌گذاری کنند و فرآیندهای داخلی خود را ارتقا دهند.

*در ایران چه چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد؟
در ایران نیز در تمامی زیرشاخه‌های فین‌تک مانند، پرداخت، ارزهای رمزنگاری شده، بیمه، تأمین مالی استارتاپ‌های شاخصی فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین چالشی که فین‌تک‌ها در ایران با آن روبرو هستند رگولاتوری و قانون‌گذاری است. چالش دیگری که که در بازار مالی کشورمان وجود دارد بحث انحصار و عدم حمایت از استارت آپ‌های بخش خصوصی است که باعث دلسرد شدن و عدم موفقیت کارآفرینان جوان در این حوزه می‌شود.

*از دیدگاه شما رمز ارزها بر فین تک چه تاثیری دارد؟
محبوبیت روزافزون ارزهای دیجیتال، صنعت فین تک را متحول کرده است. با ظهور بیت کوین، ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، نمی توان انکار کرد که فین تک معنای کاملاً جدیدی پیدا کرده است. در حالی که ارزش ترکیبی ۱۰۰ شرکت برتر فین‌تک در زمان انتشار حدود ۸۲/۱ تریلیون دلار می‌باشد، ارزش کل بازار ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر در جهان در حدود۴۴/۲ تریلیون دلار بود.

ارز دیجیتال و محبوبیت روزافزون آن‌ها به خصوص در میان نسل جدید باعث شده که بسیاری از فین تک‌ها مانند پی پال، پرفکت مانی، مانی گرام، اسکریل و غیره در سیستم‌های تراکنش خود ارزهای دیجیتال برتر مانند بیت کوین، اتریوم و غیره را نیز پذیرش کننده و این گونه دایره استفاده کنندگان از اپلیکشین‌های خود را افزایش دهند.

کد خبر: ۱۴۱٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha