۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
تولید دانش‌بنیان، راه رهایی از اقتصاد نفتی
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد

تولید دانش‌بنیان، راه رهایی از اقتصاد نفتی

ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مهمترین ویژگی تولید دانش‌بنیان، بومی‌سازی تولید متناسب با مسائل جامعه و جدا شدن از فرهنگ اقتصاد نفتی است.

به گزارش بازار، سورنا ستاری گفت: مهم‌ترین ویژگی تولید دانش‌بنیان، بومی‌سازی تولید متناسب با مسائل جامعه و جدا شدن از فرهنگ اقتصاد نفتی است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره افزود: دانش‌بنیان پیش از هر چیزی یک فرهنگ است، که این فرهنگ در هر بخشی باید مدنظر قرار بگیرد.

وی گفت: ما نیروی انسانی فوق العاده‌ای داریم، تعداد شرکتهای دانش‌بنیان‌مان بیش از ۶۴۰۰ شرکت است. هر جایی که این شرکت‌ها تعدادشان از لحاظ کمی و کیفی بالا بوده ما توانستیم با تحریم مقابله کنیم. مثلاً یکی از جاهایی که ما خیلی ضعیفیم‌ بخش کشاوزی است. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ی کشاورزی یک درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان ما هم نیست.

ستاری افزود : ما ظرفیت خیلی بالایی در این حوزه داریم. در حال حاضر حدود ۳ درصد تولید ناخالص داخلی‌مان در حوزه‌ی دانش‌بنیان هست، ولی واقعاً‌ ظرفیت کشور بیشتر از اینهاست و به سمت آن اهدافی که رهبر انقلاب بیان کرده‌اند که بیش از پنج درصد مدنظرشان هست باید حرکت کنیم. یعنی این حداقل مطالبه‌ای است که ایشان در این موضوع داشته‌اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود : اشتغال حوزه‌ی دانش‌بنیان اشتغال نیروهای تحصیل کرده است. در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این حوزه داریم که مشغول کار هستند.

وی تصر یح کرد: مهم این است که ما بتوانیم یک ارزش افزوده‌ای را در اقتصاد ایجاد بکنیم، بسیاری از این شرکت‌هایی که در این حوزه‌ی دانش‌بنیان دارند کار می‌کنند شما می‌بینید در یک آپارتمان چند ده متری میلیاردها تومان درآمد دارند. این ارزش افزوده، ارزش افزوده‌ی دانش است که روی ماده اولیه سوار می‌شود و باعث می‌شود که این اتفاقات در اقتصاد بیفتد.

ستاری گفت : ما حدود به چهار میلیون دانشجو داریم. ما در کشورمان بیش از چهارده نفر آدم تحصیل کرده داریم. راهی جز این نداریم که به این سمت برویم. نیروی انسانی فوق العاده‌ای داریم. برای حفظ و جذبشان، برای اینکه اقتصادمان را از این سلطه‌ی نفت رها کنیم، به تولید دانش‌بنیان نیاز داریم. خود نفت مهم نیست، مهم فرهنگ نفتی است. که این فرهنگ نفتی باعث شده که ما یک دولت چاق، این‌قدر بروکراسی، این‌قدر قوانین متناقض و محیط کسب‌وکار نامناسب برای کارآفرینی داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به هر حال تغییر رفتار بازیگران بزرگ اقتصاد، مثل وزارتخانه‌های نفت، نیرو و جهاد کشاورزی خیلی می‌تواند در توسعه حوزه دانش‌بنیان مؤثر باشد. این تغییر رفتار به ماهیت خود این وزارتخانه‌ها هم برمی‌گردد.

وی در ادامه گفت : ما هدف گذاری‌ کردیم که با تصویب قانون جهش تولید برای سال آینده در تمام حوزه‌های دانش‌بنیان ۳۰ درصد رشد حداقل داشته باشیم. البته در بحث درآمدها قطعاً عدد بالاتر از این است، ما سال گذشته نیز نسبت به امسال هم یعنی سال ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ هم قریب به دو برابر رشد داشتیم. انتظار داریم که امسال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان‌مان به مرز نه هزار شرکت برسد.

کد خبر: ۱۴۱٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha