۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
شهر جهانی خانه‌های تاریخی پذیرای مسافران | کاشان رکورددار ترددهای نوروزی شد
گزارش بازار؛

شهر جهانی خانه‌های تاریخی پذیرای مسافران | کاشان رکورددار ترددهای نوروزی شد

کاشان- پس از دو سال رکود به دلیل شیوع کرونا، امسال کاشان معروف به دیار نخستین‌ها و شهر جهانی خانه‌های تاریخی، امسال پذیرای مسافران نوروزی است و امید می رود حضور گردشگر را به نام خود ثبت کند.

هادی نجف زاده، بازار: بیش از دو سال است که از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور گذشته است و امسال با تکمیل روند واکسیناسیون و آزاد شدن مسافرتهای نوروزی شاهد سفرهای هموطنان ایران زمین به اقصی نقاط کشور هستیم. یکی از مهمترین مقاصد گردشگری برای مسافران نوروزی که به جد می توان گفت ذائقه هر فرد با هر گرایشی را برآورده می کند، دیار نخستین ها و شهر جهانی خانه های تاریخی یعنی کاشان است.

کاشان مملو از میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری به همراه ابنیه مذهبی است که از یک سو کویر زیبای مرکزی ایران آن را احاطه کرده است و از سویی دیگر کوهستان های سر به فلک کشیده رشته کوه های کرکس زیبایی خاصی را به شهرستان کاشان داده است با این وجود و با توجه به پیش بینی های انجام شده برای افزایش مسافران نوروزی در سال جدید تمام دستگاه ها و ارگان های مربوطه با آماده باش کامل چند روز پیش از آغاز سال نو در حال ارائه خدمت به هموطنان و مسافران نوروزی هستند.

با گشت و گذاری در جاذبه های گردشگری و مناطق توریستی کاشان طی روزهایی ابتدایی سال ۱۴۰۱ متوجه می شویم که گردشگران و مسافران نوروزی از سفر به کاشان و مهمان نوازی کاشانی ها رضایت کامل دارند. باغ جهانی فین یکی از مناطقی است که به جرات می توان گفت اولین مقصد بازدید گردشگران و مسافران نوروزی در کاشان است. باغ فین همانند نگینی در دل کویر رونق بخش صنعت گردشگری در کاشان می درخشد که طبق آمار به دست آمده از آخرین نوروز قبل از شیوه ویروس کرونا در ایام نوروز هر روز به طور متوسط بیش از ۶۰ هزار بلیت برای بازدید این میراث ارزشمند جهانی فروخته می‌شد که پیش بینی می شود امسال این رقم با افزایشی ناگهانی روبرو شود.

ممنوعیت و محدودیت ها ابلاغ شد
سرپرست فرمانداری ویژه کاشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به آمادگی تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی برای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران نوروزی اظهار داشت: امسال پیش بینی می کنیم که با توجه به آزاد بودن سفرهای نوروزی کاشان میزبان بیش از دو میلیون گردشگر و مسافر نوروزی باشد.

محمدشریف زارعی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۴۰۰ تخت هتل و اقامتگاه برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: تاکنون ۶۳ مدرسه نیز برای اسکان مسافران تجهیز شده است که پیش بینی می کنیم این مدارس تا ۹۳ عدد نیز افزایش پیدا کند.

بیش از دو هزار و ۴۰۰ تخت هتل و اقامتگاه برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است و تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی برای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران نوروزی آماده هستند

وی با بیان اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان کاشان در قالب ۱۰ کمیته تخصصی برای رفاه حال مسافران نوروزی اقدامات و فعالیت های لازم را پیگیری می کند، تاکید کرد: با عنایت به پیش بینی افزایش مسافران نوروزی در نوروز امسال نسبت به سالهای پیشین متاسفانه هیچ اعتبار و نیرویی به شهرستان کاشان اختصاص داده نشده است و تمام فعالیت های انجام شده توسط سرمایه های داخلی انجام می شود از سوی دیگر ممنوعیت اسکان مسافران و گردشگران نوروزی در حسینیه ها ابلاغ شده است. این تصمیم با توجه به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ شده است ولی با این وجود چهار پارک شهر کاشان برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است.

در این میان و در اوج تردد وسائل نقلیه در جاده های کشور شهر کاشان با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر کریدور شمال-جنوب شاهد افزایش ناگهانی ترددها در محورهای مواصلاتی و منتهی به این شهر است. امسال شاهد تردد باورنکردنی مسافران نوروزی از مسیر ترانزیتی کاشان هستیم جایی که اغلب مسافران نوروزی در طول سفر خود به اقصی نقاط کشور ترجیح می دهند، لختی تامل کرده و ازاین شهر زیبای تاریخی نیز بازدید به عمل آورند.

شهر جهانی خانه‌های تاریخی پذیرای مسافران | کاشان رکورددار ترددهای نوروزی شد

افزایش تردد از شهر ترانزیتی کاشان
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کاشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه متوسط ترافیک در راه های منتهی به کاشان در روزهای پایانی امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۲۶۲ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: بیشترین افزایش در راه های منتهی به کاشان مربوط به آزادراه کاشان-نطنز می باشد که رشدی یک هزار و ۹۳۶ درصدی را در این محور نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.

علی اکبر آقایی با اشاره به اینکه در مسیر کاشان-نراق شاهد کاهش ترددها نسبت به سال گذشته بوده ایم، ابراز داشت: میزان تردد در این مسیر از یک هزار و ۲۹۰ تردد به ۸۳۵ مورد رسیده است که این نشان از کاهش ۳۵ درصدی تردد وسائل نقلیه در این مسیر است. پیش بینی می شود در ادامه تعطیلات تردد وسائل نقلیه در محورهای مواصلاتی منتهی به کاشان افزایش یابد لیکن از رانندگان و مسافران نوروزی می خواهیم در هنگام سفر نکات و دستورالعمل های راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا سفرهای نوروزی با خاطری خوش به پایان رسد.

افزایش گردشگری و برنامه نوروزگاه
از جمله خدمات ارائه شده به مسافران و گردشگران نوروزی در قالب برنامه های فرهنگی و سرگرمی است که امسال بعد از شیوع ویروس کرونا مجددا توسط دستگاه های مربوطه در حال انجام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کاشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به برگزاری ویژه برنامه نوروزگاه در باغ جهانی فین کاشان اظهار داشت: رویدادهای فرهنگی نوروزگاه منطقه فرهنگی کاشان در ایام تعطیلات نوروز هر روز از ساعت ۱۰ الی ۱۲ با اجرای سرنا نوازی حسین آباد بخش کویرات، نقاره کوبی توسط اخوان شفیعی، ورزش زورخانه ای توسط زورخانه حضرت ولیعصر(عج) و اجرای نقالی توسط مرشد نوری فر برگزار می شود.

مهران سرمدیان با بیان اینکه برنامه‌های نوروزگاه بر اساس برنامه ملی ابلاغی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی برای احیای آداب و سنن و رسوم نوروزی و باهدف معرفی آن‌ها به گردشگران نوروزی و شهروندان هر منطقه برگزار می‌شود، ابراز کرد: برخی از آداب و سنت‌هایی که درگذشته در جامعه مرسوم بوده، به‌ مرور زمان فراموش‌ شده و یا درحال فراموشی است که باید با برنامه‌های اجرایی و متنوع احیا و به نسل آینده منتقل شود، ضمن اینکه این آیین‌ها به‌عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته‌شده و می‌تواند در جذب گردشگر نقش بسزایی داشته باشد با توجه به پیشینه تمدنی منطقه فرهنگی کاشان و وجود جاذبه‌های متنوع در حوزه‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی و طبیعی، این منطقه به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل‌شده است.

برخی از آداب و سنت‌هایی که درگذشته در جامعه مرسوم بوده، به‌ مرور زمان فراموش‌ شده و یا درحال فراموشی است که باید با برنامه‌های اجرایی و متنوع احیا و به نسل آینده منتقل شود، ضمن اینکه این آیین‌ها به‌عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته‌شده و می‌تواند در جذب گردشگر نقش بسزایی داشته باشد

صنعت گردشگری یکی از درآمدزاترین صنعت های موجود در جهان است که با کمترین هزینه می تواند بیشترین درآمد را برای متولیان داشته باشد. گردشگری علاوه بر درآمدزایی برای مردم و حکومت ها یکی از صنعت هایی است که میزان اشتغال و کارآفرینی در آن با توجه به توسعه و وسعت ارائه خدمات بسیار بالا است. اما موضوعی که قابل تامل است این که در اقصی نقاط کشور با توجه به ظرفیت های بی پایان گردشگری در حوزه های مختلف طبیعی، میراث فرهنگی، مذهبی و حتی گردشگری سلامت لازم است شبکه ای یکپارچه از فعالین این حوزه توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان متولی اصلی این صنعت در کشور شکل بگیرد.

فراهم آوردن زیرساخت ها؛ مهمترین مولفه در توسعه گردشگری
احمد شیرآقایی کارشناس اقتصاد گردشگری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مهمترین مولفه در توسعه گردشگری فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای رفاه و اسکان گردشگران است، اظهار داشت: این موضوع برای گردشگران و توریست های خارجی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. خوشبختانه سیاست توسعه این اقامتگاه به خوبی توانسته است نظر توریست های خارجی را جلب کند چراکه ایران با انواع و اقسام تنوع های فرهنگی می تواند یک مقصد جذاب برای گردشگران خارجی باشد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان از لحاظ اقامتگاه های بومی مقام نخست را در سطح کشور دارد، تاکید کرد: در استان اصفهان نیز شهر کاشان با وجود اقامتگاه های سنتی و بومی زیادی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی تاسیس شده اند، توانسته اند گردشگران زیادی را جذب کنند.

طبق آمار منتشره پیش بینی می شود که امسال بعد از شیوع ویروس کرونا حجم مسافران نوروزی از آخرین سال قبل از کرونا با افزایش قابل توجهی روبرو شود که این نشان می دهد باید همه دستگاه های اجرایی و خدماتی آماده هرگونه ارائه خدمات به گردشگران باشند.

کاشان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری برای توریست های داخلی و خارجی و با توجه به آب و هوای مطلوب این شهرستان در دو ماه فروردین و اردیبهشت از جمله مناطقی است که در این دو ماه از سال گردشگران فراوانی روبه کاشان سرازیر می شوند. بعد از تعطیلات نوروزی شهرستان کاشان میزبان گردشگرانی است که برای شرکت در ویژه برنامه های گلاب گیری به این منطقه سفر می کنند و از این رو فصل گردشگری در شهرستان کاشان نه فقط ایام نوروز بلکه از ابتدای فروردین تا اواسط خرداد است و از این رو از عموم هموطنان عزیز دعوت می کنیم به هر دلیلی که نتوانستند در ایام نوروز به کاشان سفر کنند، دیدن این شهر تاریخی و فرهنگی و نخستین خاستگاه تمدن بشری را در طول فصل بهار از دست ندهند.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha