۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
آخرین روز بازار خودرو ۱۴۰۰ کارنامه نا موفق وزیرصمت| ایمنی خودروها در جاده پایین تر آمد
«بازار» گزارش می دهد

آخرین روز بازار خودرو ۱۴۰۰ کارنامه نا موفق وزیرصمت| ایمنی خودروها در جاده پایین تر آمد

خودروهای پژو ۲۰۶، پارس، سمند و زانتیا این روزها در جاده های کشور از نظر ایمنی وضعیت قابل قبولی نداشته و احتمالا حوادث عدیده ایجاد خواهند کرد که نشان از عدم موفقیت وزیر صمت در خودروسازی است.

بازار؛ گروه خودرو: نگارنده مطلب در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ برای بررسی بازار خودرو در بازه ۲۴۰ میلیون تومانی خودروهای داخلی را در نمایشگاه های سطح شهر و شرکت های خودرویی پرداخت. خودروهای کارکرده و تقریبا صفر کیلومتر از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ همگی دارای ایردات فنی بودند.

ایراداتی که خرید آن خودروها و تردد در جاده ها کشور، احتمالا رکورد جدید تصادفات را ایجاد خواهد کرد. این مورد نیز مستقیما عملکرد سید رضا فاطمی امین وزیرصمت، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا را زیر سوال خواهد برد.
در این گزارش به بررسی خودروها در بازار گرم دست دوم ها خواهیم پرداخت.

آخرین روز بازار خودرو ۱۴۰۰ کارنامه نا موفق وزیرصمت| ایمنی خودروها در جاده پایین تر آمد

یکی از خودروهای پر فروش بازار، پژو ۲۰۶ در تیپ صندوق دار و هاچ بک است. این خودرو در مدل های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ جز پر استهلاک ترین محصولات موجود در بازار بوده است

خانواده پژو ۲۰۶
یکی از خودروهای پر فروش بازار، پژو ۲۰۶ در تیپ صندوق دار و هاچ بک است. این خودرو در مدل های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ جز پر استهلاک ترین محصولات موجود در بازار بوده است. معمولا شاسی جلو و عقب خودرو، گلگیرها و در راننده یا سرنشین جز اصلی ترین مشکلات بدنه این خودرو بود. از آن سو روغن ریزی پمپ هیدرولیک فرمان، خرابی واشر قالپاق سوپاپ و فرار کمپرس نیز شایع ترین ایراد فنی پیشرانه بود. این خودرو در تیپ های ۲ و ۵ دارای بیشترین خرابی سیستم الکتریکی بوده و هست.

خانواده سمند
خودروهای سمند ال ایکس، سورن و سریر جز محصولات سدان پر فروش بازار هستند، این خودرو اگر مجهز به موتور ملی باشد، باید توقع یک پیشرانه پر استهلاک و البته پردردسر داشته باشید. اغلب خودروهای خانواده سمند به دلیل ایرادات فنی در سیستم تعلیق و فرمان البته درکنار ضعف شاسی و بدنه مالک جدید را به چالش خواهند کشید. هرچند که از خودرو سمند کارکرده نباید توقع یک خودرو کم استهلاک برای تردد در شهر یا جاده را داشته باشید.

آخرین روز بازار خودرو ۱۴۰۰ کارنامه نا موفق وزیرصمت| ایمنی خودروها در جاده پایین تر آمد

بیشتر پارس ها تصادفی
پژو پارس یا پرشیا محصولی از گروه صنعتی ایران خودرو که با سه تیپ پیشرانه عرضه بازار می شود، ارزان ترین مدل این خودرو مجهز به پیشرانه ۱.۸ لیتری پژو ۴۰۵ به نام ایکس یو ۷ است. معمولا این تیپ با بیشترین خرابی پیشرانه به ویژه جوش آوردن و معیوب شدن سر سیلندر همراه است. پس از آن پیشرانه ۱.۶ لیتری تیو فایو یا همان پیشرانه پژو ۲۰۶ یکی از متداول ترین نسخه های پارس بوده که تقریبا استهلاک کم موتوری ایراد الکتریکی فنی دارد. آخرین پیشرانه گروه صنعتی ایران خودرو که روی پارس نصب است، پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ بوده که در بازار مشهور به اشتباه مشهور به ایکس یو۷ است. تمام مدل های پارس که خبرنگار «بازار» در سطح شهر به بررسی پرداخت، متوجه شد که اغلب شاسی های عقب و جلو خودرو به همراه گلگیرها تعویض شده است.

تندر۹۰ هرچند در نسخه صفر کیلومتر با کیفیت است، اما در نسخه دست دوم جز پر استهلاک ترین محصولات داخلی است

تندر۹۰ با خرابی گیربکس
رنو تندر۹۰ یکی از خودروهای با کیفیت و پر تیراژ در بازار کشور بوده که توسط سه کارخانه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مونتاژ شده است. تندر۹۰ هرچند در نسخه صفر کیلومتر با کیفیت است، اما در نسخه دست دوم جز پر استهلاک ترین محصولات داخلی است. در رنج قیمتی مذکور مشتری در بازار فقط می تواند یک خودرو تصادفی از مدل ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ با ایرادات فنی موتوری فراوان خریداری کند.

زانتیا بخریم؟
یکی دیگر از خودروهایی که در بازه قیمتی مذکور یک خریدار در داخل کشور می تواند خریداری کند، زانتیا است. این خودرو تا سال ۱۳۹۱ در گروه خودروسازی سایپا مونتاژ می شد. پس از توقیف تولید، زانتیا در بازار گران تر شد. معمولا در مدل های کارکرده این خودرو نمی توان انتظار تهیه یک محصول با کیفیت را داشت، زیرا بیشتر مدل های کارکرده ایراد فنی، خرابی سیستم تعلیق و تصادف را دارد.

ساینا بخریم؟
ساینا یکی از محصولات پر فروش گروه خودروسازی سایپا برای انتخاب سفرهای نوروزی بود. در بازه قیمتی مذکور در بازار پایان سال و البته قیمت گران خریدار می توانست فقط این خودرو صفر کیلومتر را در دسته سدان ها تهیه کند. شاید کم دردسر ترین خودرو این خودروساز در سال گذشته همین محصول بود.

آخرین روز بازار خودرو ۱۴۰۰ کارنامه نا موفق وزیرصمت| ایمنی خودروها در جاده پایین تر آمد

خودرو های ناایمن کارکرده بدون رعایت به نکات فنی به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، در سفرهای نوروزی راهی جاده شده است. این مساله می تواند منجربه بروز حوادث عدیده شود

چرا ایمنی ها کاهش یافته است؟
بیشتر خودروهای کارکرده که در بازار پایان سال با بودجه مذکور مورد معامله قرار می گرفت از نظر فنی، ایمنی و حرکت دارای ضعف های عدیده بودند. خریداران زمان خرید تصور محصول ایمن را داشتند، اما این خودروها در سفرهای نوروزی حادثه آفرین خواهد بود. زیرا خودرو های ناایمن کارکرده بدون رعایت به نکات فنی به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، در سفرهای نوروزی راهی جاده شده است. این مساله می تواند منجربه بروز حوادث عدیده شود که کارنامه نه چندان موفق وزیر صمت و مدیران عامل ایران خودرو و ساپا را بیش از گذشته روشن تر خواهد کرد.

بازار خودرو سال جاری، نیازمند برنامه عملیاتی برای بهبود شرایط است، وضع طرح و تدوین برنامه های شعاری که لقب راهبردی به خود گرفته اند، نمی تواند بازار خودرو را سامان دهد.

کد خبر: ۱۴۱٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha