۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی صنعت گل و گیاه تا به امروز
متضرر شدن صنعت گل و گیاه کشور از شیوع کرونا و تعطیلی بازار

خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی صنعت گل و گیاه تا به امروز

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه ایران از وارد شدن خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به صنعت گل و گیاه خبر داد و تاکید کرد با تعطیلی بازار حجم سنگینی از گل روی دست تولیدکنندگان مانده است.

خبرگزاری بازار - مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه ایران از وارد شدن خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به صنعت گل و گیاه خبر داد و تاکید کرد با تعطیلی بازار حجم سنگینی از گل روی دست تولیدکنندگان مانده است.

مهدی شریفی در گفتگو با بازار افزود: بازار گل و گیاه ایران به صورتی است که تولیدکنندگان بیشترین تلاش شان را برای فروش در اسفندماه انجام میدهند. با این وجود از حدود ۲۰ روز مانده به شب عید، بازار گل و گیاه به رکود کشیده شد و خسارت بسیار سنگینی به ما وارد شد.

شریفی ادامه داد: بیشترین خسارت ما در شب عید مربوط به شاخه‌بریده، گل پیازی، بذری و تا حدودی هم گلهای آپارتمانی بود. این در حالی است که در حال حاضر حتی گلخانه های تولیدکنندگان بزرگ گلهای آپارتمانی نیز مملو از گل است و تا چندوقت دیگر تنه این گلها به اصطلاح لخت میشود و دیگر قابل فروش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بسته شدن مغازه ها و بازار گل و گیاه به این صنعت صدمات بسیاری وارد کرد، افزود: ما قصد داشتیم از طریق اتحادیه اقدامات لازم جهت راه اندازی فروش آنلاین را در کشور انجام دهیم اما زمان کافی برای این کار را نداشتیم. با این وجود برخی از فعالان این صنعت که تا پیش از این، فروش اینترنتی داشتند در این ایام نیز خوب فعالیت میکنند.

تسهیلات بلندمدت و یا کمک‌های بلاعوض 

این فعال صنعت گل و گیاه ایران با بیان اینکه صحبتهایی درخصوص اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان انجام شده است افزود: با این وجود اغلب تولیدکنندگان مخالف دریافت این تسهیلات هستند چون معتقدند تسهیلات کوتاه مدت نمیتواند کمک کننده باشد و با توجه به ضرر سنگینی که امسال بر ما وارد شده است، بازپرداخت آن کار سختی است.

شریفی خاطرشان کرد: در واقع تولیدکنندگان صنعت گل و گیاه خواستار این هستند که اگر قرار است تسهیلاتی از سوی دولت به آنها اعطا شود به صورت تسهیلات حداقل ۵ ساله و یا به صورت کمک‌های بلاعوض باشد.

علیرغم راکد بودن بازار، برای جریمه نشدن مجبور به پرداخت بیمه کارگری هستیم

رییس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ما در حال حاضر بدترین کسب و کارها را طی سالهای گذشته تجربه میکنیم این در شرایطی است که واحدهای گلفروشی ما یک ماه قبل از عید نوروز گلهای موردنیاز خود را پیش خرید کرده بودند و با تعطیلی بازارها دچار خسارتهای بسیاری شدند.

اکبر شاهرخی افزود: خسارتهای وارد شده بر صنعت گل و گیاه ایران درواقع دو نوع است اول خسارتهایی که به تولیدکنندگان وارد شد و گلهای این تولیدکنندگان روی بوته خراب شدند. خسارت بعدی نیز به فروشندگان گل و گیاه وارد شده که  به دلیل بسته شدن مغازه ها  و بازار گل و گیاه، فروشی نداشته اند.

و ی در ادامه به مقایسه وضعیت بازار امروز نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: سال گذشته همین ایام بهترین زمان فروش واحدهای گلفروشی ما بود چرا که مقارن با نیمه شعبان، عید نوروز و ایام قبل از ماه مبارک رمضان بود و اغلب مراسمات در این دوره برگزار می شد به همین دلیل بازارمان بسیار وضعیت خوبی  داشت.

شاهرخی خاطرنشان کرد: اگرچه تمامی اصناف کشور به دلیل شیوع کرونا خسارت دیده‌اند اما در صنعت گل و گیاه مشکل اینجا است که محصول تولیدی ما زمان زیادی قابل نگهداری نیست. بنابراین مانند برخی اصناف نمی‌توانیم امیدوار باشیم که اگر در این زمان فروش نداریم چندماه دیگر بتوانیم آن را به فروش برسانیم و بخشی از خسارتهایمان را جبران کنیم.

وی گفت: ما با اتاقهای اصناف نامه نگاری هایی در خصوص مشکلاتمان انجام داده ایم و امیدواریم دولت توان مالی داشته باشد و بتواند یاری‌گر ما باشد. اگرچه در این شرایط علاوه بر خسارتهای وارد شده با مشکلاتی همچون پرداخت بیمه کارگری نیز روبه رو هستیم.

شاهرخی افزود: درواقع ما برای اینکه جریمه نشویم، در این شرایط رکود بازار نیز مجبور به پرداخت بیمه کارگرهایمان هستیم.  این در شرایطی است که در صنعت ما هیچ کارگری توسط کارفرمایان بیکار نشده‌ است.

کد خبر: ۱۴٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha