۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
تاخیر در ورود نقدینگی عامل رشد کُندی بازار سرمایه| وضعیت کنونی بورس از تبعات اقتصادی دولتی است
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

تاخیر در ورود نقدینگی عامل رشد کُندی بازار سرمایه| وضعیت کنونی بورس از تبعات اقتصادی دولتی است

شاه ویسی کارشناس اقتصادی گفت: حجم نقدینگی در بازار به اندازه کافی بالا نیست در حالی که باید با چشم انداز مثبتی کنونی نقدینگی بالایی وارد بازار شود، اما به دلیل بی اعتمادی مردم اتفاق نیفتاده است.

بازار؛ گروه بورس: هنوز بسیاری از سهامداران خُرد نسبت به وضعیت بازار سرمایه نگران هستند و این مساله به تجربه آن ها در دو سال گذشته بر می گردد که بورس بعد از رشدی موقتی وارد اصلاحی طولانی مدت شده است و در حال حاضر هم بسیاری از آنها که در زیان هستند منتظر اند تا زیان آنها جبران شود تا از بازار خارج شوند.

ساسان شاه ویسی اقتصاددان در گفتگو با بازار با بررسی وضعیت معاملات در یک سال گذشته روند احتمالی بازار سرمایه را هم پیش بینی کرده است. در ادامه جزئیات این گفتگو را می خوانید؛

* وضعیت بازار سرمایه در مقطع کنونی چگونه است و چه عواملی باعث شده هنوز رشدی که یش از این تصور می شد در بازار اتفاق نیفتاده است؟
در حال حاضر حجم نقدینگی در بازار سرمایه به اندازه کافی بالا نیست این در حالی که باید در شرایطی که چشم انداز مثبتی در بازار وجود دارد نقدینگی بالا وارد بازار شود، اما به دلیل بی اعتمادی مردم به بازار تمایلی جدی برای سرمایه گذاری در بازار ندارند و از آنجایی که این مشکل از دولت قبل شروع شده بود تا مقطع کنونی انگیزه سرمایه های خرد کاهش یافت از این رو سازمان بور بورس موظف است ساختار را اصلاح کند تا سرمایه مردم از بین نرود.

در چند وقت اخیر روند خروج سرمایه متوقف شده سهامداران حقیقی که از شاخص بالا وارد شده بودند در یک سال گذشته با ضرر خارج نشده اند

* برخی از سهامداران تصور می کنند با توجه به روند نزولی که در بازار اتفاق افتاده و اینکه شانس دوباره رسیدن به قله قبلی در مقطع کنونی کم است هرگونه رشد بازار را فرصتی برای خروج از بازار می دانند، آیا می توان این مسئله را برای بازار درست دانست؟
در چند وقت اخیر روند خروج سرمایه متوقف شده سهامداران حقیقی که از شاخص بالا وارد شده بودند در یک سال گذشته با ضرر خارج نشده اند، در مرحله آغاز روند صعودی در ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود نیمی از سرمایه ای که در سال ۹۹ از بازار خارج شده بود به بازار برگشت و بخشی از سرمایه ای که توس حقوقی ها از بازار خارج شده بود به دلیلی اینکه عده ای به دنبال تولید و ایجاد ارزش افزوده برای کشور نبودند وارد سایر بازارها برای نوسانگیری شدند یا وارد کار صادرات و واردات شدند تا از این طریق بتوانند منابع ارزی در اختیار بگیرند و بعد ارز در در قیمت های بالای به بازار تزریق کنند و از این طریق سودهای کلان به جیب بزنند.

بازار سرمایه با نرخ ارز پایین تر از نرخ آزاد است در حال معامله از این رو امضای توافق برجام ریسک معاملات را تغییر نمی دهد از طرف دیگر اقدامات حمایتی از بورس همچون معافیت ۵ درصدی مالیاتی از تولیدگان گامی برای رشد بازار خواهد بود

* با توجه به اینکه موضوع کاهش ارزش دلار پس از توافق برجام مهمترین چالش شرکت های صادرات محور در بازار سرمایه بوده آیا می توان این موضوع را تایید کرد که اصلاح چند وقت اخیر باعث شده این نمادها با نرخ های پایین دلار تطابق پیدا کنند؟
هم اکنون بازار سرمایه با نرخ ارز پایین تر از نرخ آزاد است. از این رو امضای توافق برجام ریسک معاملات را تغییر نمی دهد از طرف دیگر اقدامات حمایتی از بورس همچون معافیت ۵ درصدی مالیاتی از تولیدکنندگان گامی برای رشد بازار خواهد بود و تسهیلات بانکی وارد شده به بخش تولید یا بازار سرمایه مشمول مالیات نیست و این بستری برای ورود پول های جدید به بازار سرمایه خواهد شد.

شیوع کرونا باعث تغییرات اساسی در نرخ عرضه و تقاضا ایجاد شود و روی تولید و حمل و نقل موثر بوده، از این رو باید توجه داشت که صورت های مالی در سال آینده تغییر و مثبت می شود که برآیند این عوامل چیز جز روند صعودی بورس نخواهد بود

* حذف کرونا به عنوان یکی از مهمترین عواملی عنوان شده که چشم انداز مثبتی را برای شرکت ها به وجود آورده است و بسیاری از فعالان بازار معتقدند که در آینده سودسازی شرکت رشد قابل توجهی خواهند داشت، نظر شما در این باره چیست؟
حذف کرونا یکی از این موارد است که تغییراتی در جوانب مختلف اقتصاد کشورها وارد کرده و موجب می شود تا خیلی از بخش ها در تولید و خدمات دیگر با ظرفیت پایین کار نکنند تا چرخ اقتصاد با سرعت بالاتر بچرخد. در واقع توجه به شرکت در پساکرونا برای ترمیم آسیب ها که این بیماری بر آنها وارد کرده ضروری است تا در صورتی که با سویه های احتمالی و شوک های اقتصادی تاب آوری داشته باشند. البته نباید فراموش کرد که چنین چالش هایی فرصتی برای مقاوم سازی و پویایی اقتصاد بود تا ناکارآمدی ها اصلاح و برنامه ریزی ها برای توسعه همه جانبه اقتصاد اجرا شود، هرچند توجه بر بهبود وضعیت اقتصاد، جهش تولید و رشد اقتصادی ضروری است که در این راستا بایستی شرایط را برای توسعه هر چه بیشتر اقتصاد در پسا کرونا آماده کرد. در واقع شیوع کرونا باعث تغییرات اساسی در نرخ عرضه و تقاضا ایجاد شود و روی تولید و حمل و نقل موثر بوده، از این رو باید توجه داشت که صورت های مالی در سال آینده تغییر و مثبت می شود که برآیند این عوامل چیز جز روند صعودی بورس نخواهد بود، از طرف دیگر وقتی ارزش انس طلا افزایش پیدا کند نسبت ارزهایی مانند ریال نسبت به دلار بهتر می شود و این مساله تحت تاثیر کاهش ارزش دلار در مقابل انس بوده و پیش بینی می شود روی اقتصاد کشور هم تاثیر گذار باشد.

اگر دخالت دولت در قیمت گذاری کاهش یابد بازار سرمایه هم رشد قابل توجهی می کند، از طرف دیگر اقتصاد ایران یک دهه ضعیف از نظر تولید را پشت سر گذاشته است و بیشتر اقتصاد ایران متکی به خدمات و دلالی بوده البته در یک سال اخیر کمی وضعیت تولید نسبت به دهه گذشته تغییر کرده است

*دولت در سال های اخیر چقدر در به وجود آمدن وضعیت کنونی بازار سرمایه نقش داشته و به عبارت دیگر چه فاکتورهای اقتصادی تضعیف شده اند و تبعات آن دامن اقتصاد ایران را گرفته است؟
اقتصاد ایران دولتی است به همین دلیل بازار به ثبات نمی رسد، اگر دخالت دولت در قیمت گذاری کاهش یابد بازار سرمایه هم رشد قابل توجهی می کند، از طرف دیگر اقتصاد ایران یک دهه ضعیف از نظر تولید را پشت سر گذاشته است و بیشتر اقتصاد ایران متکی به خدمات و دلالی بوده است. البته در یک سال اخیر کمی وضعیت تولید نسبت به دهه گذشته تغییر کرده و تیراژ محصولات تولید داخل رو به افزایش است و همین مساله منجر به اصلاح ضریب جینی و افزایش قدرت خرید مردم می شود. در واقع یعنی ضریب جینی که در یک دهه اخیر از ۳۷۲ به ۴۱۲ رسیده باعث افت درآمد دهک های میانی شده و عاملی برای گسترش فقر بوده است و این دهک میانی که روزی خود اشتغالزا برای دهک های پایین تر بوده هم اکنون خودش متکی به دهک های بالاتر است بنابراین در اقتصاد ایران گردش مالی در کشور محدود شده است.

کد خبر: ۱۴۱٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha