۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
بی توجهی به ظرفیت حمل و نقل منطقه آزاد اروند و تهدید گردشگری
یادداشت؛

بی توجهی به ظرفیت حمل و نقل منطقه آزاد اروند و تهدید گردشگری

آبادان- حمل و نقل منطقه آزاد اروند یک ظرفیت عظیم برای توسعه گردشگری منطقه آزاد اروند است، این بخشی از یادداشت محمود نواصر، کارشناس و پژوهشگر گردشگری است.

محمود نواصر؛ بازار: منطقه آزاد اروند(آبادان، خرمشهر و مینوشهر) تنها منطقه آزاد در کشور است که چهار راه مواصلاتی است.

یکی از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند، گردشگری است که چنانچه به گونه صحیحی برای آن برنامه‌ریزی شود ارزآوری هم به دنبال دارد.

مسیر آبی
دارا بودن مرز آبی منطقه آزاد اروند با کشورهای عراق و کویت زمینه را برای گسترش تردد دریایی و همچنین ورود تعداد زیادی از گردشگران این دو کشور به ویژه کویت را فراهم کرده است.

البته باید خدماتی که به گردشگران خارجی از طریق راه آبی ارائه می‌شود همراه با استانداردهای روز جهان باشد تا در بازار رقابتی شدید بتوان اقدامات شایسته‌ای انجام داد.

در ایستگاه‌های آبی (پایانه‌های مسافری) منطقه آزاد اروند ساختارها باید کاملا بین‌المللی باشد و از ساختمان تا حتی تابلوها حتما از معیارهای بین‌المللی استفاده شود

در ایستگاه‌های آبی (پایانه‌های مسافری) منطقه آزاد اروند ساختارها باید کاملا بین‌المللی باشد و از ساختمان تا حتی تابلوها حتما از معیارهای بین‌المللی استفاده شود.

خطوط ریلی
خط راه آهن خرمشهر جزو یکی از باقدمت‌ترین خطوط ریلی ایران است ولی ساختمان این ایستگاه باید به سمت مدرن شدن پیش برود و همچنین اماکن گردشگری منطقه در آن معرفی شود.

یکی از میادین ورودی منطقه آزاد اروند، ایستگاه راه آهن خرمشهر است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا وقتی گردشگر در مسیر قرار می‌گیرد سرسبزی در ذهن آن تداعی شود.

حمل و نقل هوایی
فرودگاه بین‌المللی آبادان یکی از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی منطقه آزاد اروند است و چنانچه شهرهای دیگر هیچ امکاناتی نداشتند ولی فقط یک فرودگاه داشتند، به بهترین شکل با آن درآمدزایی می‌کردند. ضمن اینکه فرودگاه آبادان یک فرودگاه بین‌المللی است که در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر و همچنین سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری‌هایی نیز انجام داد ولی نیاز است تا همه جامعه گردشگری برای رسیدن به توسعه گردشگری منطقه برای این موضوع مهم تلاش کنند.

دانش آموختگان گردشگری و فعالان واقعی گردشگری که دارای طرح و ایده هستند باید با تمام توان برای این موضوع کمک کنند تا سریعتر تحقق یابد.

حمل و نقل جاده‌ای
یکی از مرسوم‌ترین مسیرهای حمل و نقل در جهان، مسیرهای جاده‌ای و همچنین سفر با اتومبیل است.

در نقاط مختلف جهان که در صنعت گردشگری پیشرفت داشته‌اند، از تاکسی‌های ویژه گردشگری استفاده کردند در واقع به هر اندازه که خودروی حامل گردشگر مجهزتر باشد و فرد گردشگر احساس راحتی بیشتری کند، قطعا زمان بیشتری را برای اقامت در آن منطقه صرف می‌کند

بی توجهی به ظرفیت حمل و نقل منطقه آزاد اروند و تهدید گردشگری

در نقاط مختلف جهان که در صنعت گردشگری پیشرفت داشته‌اند، از تاکسی‌های ویژه گردشگری استفاده کردند. در واقع به هر اندازه که خودروی حامل گردشگر مجهزتر باشد و فرد گردشگر احساس راحتی بیشتری کند، قطعا زمان بیشتری را برای اقامت در آن منطقه صرف می‌کند.

باید یک خودروی ارزان ویژه گردشگری در منطقه آزاد اروند انتخاب شود و رنگ‌های گرم و نشاط‌ آور بر روی آن قرار داده شود.

مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند می‌تواند طرح مطالعاتی این موضوع را انجام دهد و کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی این منطقه شرایط لازم برای تهیه ارزان این اتومبیل را فراهم کند.

قطعا استفاده از اتومبیل‌های ویژه گردشگری در منطقه آزاد اروند باعث می‌شود چهره شهرهای خطه اروند زیباتر و در واقع گردشگری‌تر شود.

کارگروه حمل و نقل گردشگری اروند تشکیل نشود
یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی گردشگری در برخی نقاط کشور تعدد کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف است. برای موضوع حمل و نقل گردشگری فقط کافی است که مسئولان امر گردشگری در جغرافیای اروند به این موضوع توجه کنند و کارگروه جدید به نام کارگروه حمل و نقل منطقه آزاد اروند تشکیل نشود.

به طور حتم چنانچه به جایگاه ویژه حمل و نقل در منطقه آزاد اروند توجه شود، توسعه و رشد بالای گردشگری در این منطقه محقق می‌شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha