۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
ضرورت آینده‌پژوهی توسط دولت در دوران پساکرونا
در نشست اتاق تهران ایران مطرح شد

ضرورت آینده‌پژوهی توسط دولت در دوران پساکرونا

تبعات اقتصادی شیوع کرونا بر اقتصاد بخش تعاون و برنامه ریزی جهت دوره پس از کرونا در کارگروه ویژه با حضور رئیس اتاق تعاون بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تعاون ایران، نشست مشترکی با هدف بررسی تبعات شیوع کرونا بر اقتصاد بخش تعاون با حضور بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون و معاونین همچنین روسای کمیسیون های اتاق تعاون و جمعی از مدیران عامل اتحادیه، در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

صمد مرعشی معاونت امور استانها و اتحادیه های اتاق تعاون با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در معرض انتشار دو ویروس تحریم و کرونا است، بیان داشت: تحریم های ظالمانه محدودیت هایی را پیش از این برای فعالان اقتصادی در تمام بخش های اقتصادی ایجاد کرده بود و شیوع ویروس کرونا این تاثیر این محدودیت ها را مضاعف ساخت.

وی ادامه داد: با وجود مصوبات اخیر دولت نظیر مهلت ۳ماهه برای استمهال بیمه ای همچنین مهلت پرداخت مالیات و نظایر آن در راستای روانسازی و کمک به فعالان اقتصاد، عدم تعقیب نظارت این مصوبات مشکلات متعددی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

به گفته این مقام مسئول، باید تمهیدات خاص و کارشناسی شده ای برای پساکرونا اندیشیده شود، چنانچه در صورت عدم اتخاذ این تمهیدات، مشاهده سونامی چک های برگشتی، افزایش بیکاری، تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی کوچک استارتاپ ها و نظایر آن دور از ذهن نیست.

مرعشی  با اشاره به برگزاری کارگروه ویژهء بررسی تبعادت شیوع کرونا بر اقتصاد بخش تعاون ابراز داشت: در کارگروه ویژه ای با حضور رئیس اتاق تعاون و روسای کمیسیون های اتاق و مدیران عامل اتحادیه ها در بخش های مختلف اقتصادی، تبعات ویروس کرونا بر عملکرد تعاونی ها بررسی و نظرات کارشناسی و برنامه های پیشنهادی فعالان اقتصادی با توجه به شرایط موجود اخذ شد.

معاونت امور استان ها و اتحادیه های اتاق تعاون با تاکید بر اینکه مصوب شدن یک موضوع به تنهایی و عدم نظارت بر اجرای آن کمکی به فعالان اقتصادی نمی کند، تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین دغدغه فعالان اقتصادی بخش تعاون،   درکنار مشکلات ناشی از عدم تامین مواد اولیه در شرایط حاضر، عدم اجرای مصوباتی است که در راستای کمک و حمایت از فعالان اقتصادی مصوب و ابلاغ شده است.

مرعشی ادامه داد: محدودیت های ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا، شرایط را برای تعاونگرانی که محصولات خود را صادر می کنند سخت تر ساخته است این درحالی است که این بنگاه های اقتصادی باید هزینه های ناشی از عدم تحویل محصولات در کشور مقصد را متحمل شده و از سوی دیگر هزینه هایی نظیر بیمه، مالیات و اقساط بانکی را نیز پرداخت کنند.

وی با اشاره به وضعیت صادرات محصولات کشاورزی نظیر پسته که از ارزآوری بالایی برای کشور برخوردار است، افزود: صادرات پسته نمونه بارز این مورد است، چنانچه صادرکنندگان پسته با توجه به شرایط کرونا از یک سو و تحریم های ظالمانه از سوی دیگر با زیان مضاعف مواجه هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاثیر شیوع کرونا بر تعاونی های حمل و نقل بررسی شده است، بیان داشت: این بررسی در تمام رشته فعالیت های اقتصاد در بخش تعاون صورت گرفته است. وی گفت:  علیرغم اهتمام دولت به استمهال ۳ماهه بیمه، تاکنون این مصوبه درشهرستان ها عملیاتی نشده است و نگرانی در بخش حمل و نقل مسافری را به همراه داشته است از سوی دیگر مهلت پرداخت اقساط بانکی نیز لحاظ نمی شود چنانچه با عدم پرداخت اقساط بانکی مبلغ مذکور از ضامنین اخذ شده است.

این تعاونگر با اشاره به بررسی های صورت گرفته در تخصیص ارز برای تهیه مواد اولیه کالاهای اساسی تعاونی ها اظهار داشت: عدم تخصیص ارز برای تهیه مواد اولیه بعضی کالاهای اساسی از دیگر مشکلات تعاونی های تولیدی کالاهای اساسی و نهاده های دامی است که از ماه های قبل در نوبت تخصیص ارز هستند.

در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص عملکرد و اهم فعالیت های صورت گرفته در بخش تعاون در شرایط شیوع ویروس کرونا سوال شد، وی با اشاره به گستردگی به فعالیت های صورت گرفته در سطح کشور و در اکثر استانها، ابراز داشت: تعداد کثیری از شرکت های تعاونی تولیدی، با توجه به شرایط موجود و نیاز مبرم وزارت بهداشت و جامعه به اقلام بهداشتی،   با تغییر خط تولید تهیه ماسک، لباس های مخصوص کادر پزشکی همچنین تولید مواد ضدعفونی کننده را در دستور کار قرار دادند و تا شکست این ویروس این روند ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول با توجه به شرایط ایجاد شده برای فعالان اقتصادی و عدم فعالیت آن ها در این شرایط گفت: با توجه به مشکلات فعالان اقتصادی بخش تعاون در بخش تولید برای تامین مواد اولیه، صادرکنندگان برای صدور کالا همچنین مشکلات در سایر بخش ها، به نظر می رسد بخشودگی مالیاتی که لازمه آن تصویب در شورای سران سه قوه است، بتواند فرصت بازیابی توان حرکت برای چرخ های تولید را ایجاد کند. وی ادامه داد: بخشودگی مالیاتی برای این دوره حمایتی است که جامعه تعاون و تمام فعالان اقتصادی به آن نیاز دارد.

معاونت امور استانها و اتحادیه ها در ادامه این گفتگو از تهیه پرسشنامه ای توسط اتاق های تعاون، بازرگانی و اصناف در راستای تهیه اطلاعات مشکلات فعالان اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داد که این اطلاعات می تواند بستر مناسبی برای اخذ تصمیمات و ارائه به مقامات و ریاست جمهوری محسوب شود.

وی خاطر نشان کرد: ضرورت آینده پژویی توسط دولت برای برنامه ریزی های آتی در دوران پساکرونا با بهره‌گیری از تمام ظرفیت، مطالبه اصلی بخش تعاون است.

کد خبر: ۱۴٬۱۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha