۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
پس لرزه های افزایش دستمزد| تعدیل نیرو عیدی شرکت فروشگاه زنجیره ای به کارکنان
بازار گزارش می دهد؛

پس لرزه های افزایش دستمزد| تعدیل نیرو عیدی شرکت فروشگاه زنجیره ای به کارکنان

ساری- پس لرزه های افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ از هم اکنون در مازندران به ثبت رسید و برخی از شرکت های بزرگ و زنجیره ای همزمان با نوروز اقدام به تعدیل نیروی کار کردند.

بازار، گروه استان ها: برخی از صاحبنظران افزایش دستمزد حقوق و مزایای را سبب عملکرد زیرپله ای بنگاه های اقتصادی و تعدیل نیروی کار دانست و زنگ خطری که جامعه کارگری را بیش از دیگر از اقشار تهدید می کند.

قراردادهای سفید امضاء و موقت از یک سو، نبود امنیت شغلی و کاری سبب شده تا افزایش حقوق ودستمزد به جای شادی، غبار غم را برچهره بسیاری از فعالان جامعه کارگری بنشاند و پس لرزه های این مصوبه شورای عالی کار از هم اکنون قاابل ثبت و ضبط است.

فراخوان تعدیل نیرو در شرکت ها
برخی از شرکت های بزرگ و زنجیره ای که نمایندگی آن در استان مازندران نیز فعالیت دارد از کارگران خود خواسته اند تا نسبت به تسویه حساب اقدام کنند. یکی از کارگران متعلق به یکی فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه این شرکت برای سال جدید اقدام به تعدیل دو هزار نیرو کرده است، در انبار مازندران از کارگران خواستند تا برای تسویه حساب اقدام کنند.

به گفته این کارگر، این شرکت قصد دارد یک سوم نیروهایش را در انبار مازندران تعدیل و با آن ها خداحافظی کند.

ریشه اقدام شرکت ها و بنگاه هایی از این دست را می توان به مصوبه افزایش حقوق دستمزد شورای عالی کار دانست و به گفته صاحبنظران این اقدام سبب افزایش هزینه های تمام شده واحدهای تولیدی می شود. بالارفتن بهای حامل های انرژی در سال قبل بسیاری از بنگاه ها و واحدهای تولیدی را در مناطق مختلف با بحران روبرو کرد و افزایش حقوق و دستمزد بنگاه های کوچک و متوسط را دستخوش مشکلات عدیده ای خواهد.

پس لرزه های افزایش دستمزد| تعدیل نیرو عیدی شرکت فروشگاه زنجیره ای به کارکنان

برمک قنبرپور رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع ساری با بیان اینکه ۸۵ درصد از اشتغال کشور توسط بخش خصوصی رقم می رخورد و درصد کمی از شاغلان در بخش های دولتی و عمومی فعال هستند، افزود: طبق اعلام مرکز آمار ۲۳ تا ۲۴ میلیون نفر شاغل هستند که ۸.۵ میلیون نفر در بخش صنعت هستند.

وی با بیان اینکه اکثر بنگاه های ما به سمت اتوماسیون حرکت نکردند، افزود: حقوق و دستمزد بخش زیادی از قیمت تمام شده محصول را تشکیل می دهند و وقتی افزایش می یابد بنگاه کوچک نمی توانند این افزایش را تامین کنند.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر نیز کشور با رکود تورمی مواجه است و این رکود سال جدید پیش بینی می شود، افزود: وقتی بازار وجود نداشته باشد و قیمت تمام شده نیز افزایش یابد و بنگاه نتواند خود را تقویت کند، عملا مجبور به تعدیل نیرو می شود.

قنبرپور ادامه داد: سال قبل رشد بیش از ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد مطرح بود که نهایتا به حدود ۳۰ درصد رشد یافت و اینکه چرا امسال نماینده کارفرمایان در این زمینه عکس العمل مناسبی نداشته است باید پیگیری شود.

در سال قبل به شدت با مشکل تامین برق روبرو بودیم و افزایش بی رویه تعرفه ها در کنار افزایش دستمزد، هزینه های بنگاه و قیمت تمام شده محصول را رشد می دهد و با تورم افسارگسیخته ای در سال آینده مواجه خواهیم بود

این فعال صنفی و صنعتی در مازندران افزایش تعرفه حامل های انرژی را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: برآوردها نشان می دهد که اسفند امسال نسبت به سال قبل تعرفه گاز مصرفی به ازای هر مترمکعب ۹ تا ۱۰ برابر شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال قبل به شدت با مشکل تامین برق روبرو بودیم و افزایش بی رویه تعرفه ها در کنار افزایش دستمزد، هزینه های بنگاه و قیمت تمام شده محصول را رشد می دهد و با تورم افسارگسیخته ای در سال آینده مواجه خواهیم بود.

پس لرزه های افزایش دستمزد| تعدیل نیرو عیدی شرکت فروشگاه زنجیره ای به کارکنان

وی نگاه دوگانه دولت را در افزایش حقوق کارکنان و کارگران جای سئول دانست و گفت: حقوق کارمندان برای سال بعد بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است و این نشان می دهد نگاه دولت به اقتصاد، جزیره ای است و دود این افزایش های بی رویه در حوزه حقوق و دستمزد و حامل های انرژی به چشم همه بازیگران بخش صنعت اعم از دولت و بخش خصوصی می رود.

اصلاح حقوق و دستمزد کارگران مطالبه جدی است
افزایش حقوق و دستمزد خطر زیرپله ای شدن فعالیت بنگاه های اقتصادی و تشدید قراردادهای سفیدامضا و پرداخت حقوق کمتر از مصوبه شورای عالی کار را درپی خواهد داشت و بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان نسبت به آن هشدار داده اند. این درحالی است که علی بابایی نماینده مردم ساری و میاندرود و رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اینکه نگران و دغدغه معیشت کارگران را داریم، اصلاح حقوق و دستمزد و عدالت مزدی را از جمله درخواست ها و مطالبات از دولت یاد کرد.

کارگران جزو اقتشار کم درآمدی هستند که هیچ گاه سطح دستمزد آنان پاسخگوی نیازهایشان نیست و گاهی مجبور می شوند خودشان را پشت خروارها درد پنهان کنند

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه پیشنهاد افزایش کف ۳۵ درصدی دستمزد را داده بودیم، افزود: خوشبختانه با افزایش قابل توجه آن بخشی از عقب ماندگی های حقوق ودستمزد کارگران جبران می شود.

وی ادامه داد: دستمزد حقوق و کارگران در دوران مختلف از جمله دوران جنگ تحمیلی پنچ تا شش سال افزایش نیافته بود و امیدواریم با افزایش حقوق و دستمزد بخشی از آن جبران شود.

بابایی با اشاره به افزیش حقوق کارگران اظهار داشت: کارگران جزو اقتشار کم درآمدی هستند که هیچ گاه سطح دستمزد آنان پاسخگوی نیازهایشان نیست و گاهی مجبور می شوند خودشان را پشت خروارها درد پنهان کنند.

وی با بیان اینکه طیف وسیعی از کارگران و مردم از حداقل زندگی ها فاصله گرفتند و با مشکلات و محرومیت ها دست و پنجه نرم می کنند، افزود: به همین خاطر تلاش برای احقاق حقوی آنان ادامه داد.

به گزارش بازار، افزایش قراردادهای موقت و سفید امضاء معضل همیشگی کارگران به شمار می رود و مشکلات فراروی تولید و بنگاه های اقتصادی سبب شده تا قانون کار در برخی از واحدها اجرا نشود و اصرار بر اجرای آن، امنیت شغلی کارگران را تهدید می کند.

کد خبر: ۱۴۱٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 21
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      3 0
      تازه اولشه صبر کن به ولاه قسم همه کارفرماها تعدیل نیرو میکنند واقعا این دستمزد برای 3 سال بعد است که شما تصویب کردید این کار بسیار بسیار اشتباه است که حقوق ودستمزد به یکباره 3 برابر شود وباعث بیچارگی مردم شود
    • محسن IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 2
      این هم بازی کثیف کارفرمایان هست.ازاینور نیرو تعدیل میکنن که به خواسته هاشون برسن.بعد دوبرابر نیروی تعدیل شده نیرومیگیرن.البته دیگه تموم شد.بچه های این دوره واسه ۴ الی۵ میلیون اصلا کارنمیکنن
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 1
      وقتی طی چند سال زیر بار افزایش منطقی دستمزد نمیرید همین میشه دیگه ، بعدشم انبار یه فروشگاه زنجیره ای تو استان مازندران ۲۰۰۰ نفر تعدیل کرده ؟؟؟؟ نکنه انبار مرکزی آمازون تو استان مازندرانه و ما خبر نداریم !!!! سوما از کی تا حالا فروشگاه زنجیره ای شد شرکت ؟
    • محمدرضا AU ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      2 0
      من از رشت شامل همین تعدیل نیرو شدم یک شب قبل از عید جای شادی فکر مارو درگیر کردن
    • پژمان IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      سلام وقتی تولید کننده با افزایش سر سام آور قیمت تولیداتشون کمر ملت رو بریدن ساکت بودین،حالا همش بنویسید پس لرزه های افزایش حقوق کارگران روی یک یخچال ۱۰ ،۱۵ میلیون کشیدن عادی بود ۲ میلیون میخوان به حقوق کارگر اضافه کنن ،دنیا به لرزه در میاد.خدا به داد ملت برسه
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      کاملا بی ربط هست لطفا جو ندهیدو تیترهای پولی به نفع کارفرماها نزنید.. سال قبل که حقوق کارگر ماهی ۲۶۰۰ بود فقط کارگرها مجبور بودن زنده بمونند و ن اینکه زندگی کنند تورم نداشتیم؟!! اجناس چقدر گران شدن؟؟ کارفرماها هرچقدر دلشون میخاد اجناس بالا می‌برند پس اگر مسلمان نیستیم لااقل یکم انصاف داشته باشیم
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      اینها به نیروی کار مفت عادت کردند .و به هر بهانه ای از دادن حقو۴ حداقلی هم طفره می روند اگر به خواست اینها باشه دو میلیون هم خیلی زیاد هست
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      این دروغه...تاثیر حقوق در بهای تمام شده کالاهای تولیدی کمتر از پنج درصد در ایران هست
    • سعید IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      عوض اینکه قیمت کالاها رو ثابت کنند حقوق رو افزایش میدهند❗
    • هوماک IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      2 0
      سلام چاره ایی جز کاهش نیرو نیست، بنده قطعا کاهش نیرو خواهم داشت، بی ثباتی در اقتصاد، عدم نقدینگی لازم و کافی، مالیات و دارایی، حقوق، بیمه، عیدی و... کووووووووو حمایت از تولید...!!!!!!؟؟؟
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      2 1
      افزایش بی رویه حقوق کارگران باعث تورم بیشتر واخراج کارگران میشود
    • مهران IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      میان کارگرو اخراج میکنند، بعد قیمتاشونو همینطور افزایش که میدن و بهانه های جدید مثل همین افزایش حقوق سال جدیدو میگیرند. واقعا مملکت رو هواس
    • نادر IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      سلام. حتم داشته باشید اگر کارفرمایان به کسب سود متعارف و منطقی قانع باشند،این افزایش دستمزد کارگران که مبالغی از آن تحت عنوان مالیات وبیمه به خزانه دولت برمیگردد،هیچ مشکلی برای آنان بوجود نخواهد آورد.وتولیدات آنان روند روبه رشدرا هم در بر خواهد داشت.مگر......
    • حسین IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      چطورشرڪت ها درطول سال چندبارافزایش قیمت محصول دارن اما به حقوی کارگر می رسن اونم سالی یه بارحاضر به افزایش نیستند
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      دولت گرانی ایجاد میکند ، تا بتواند حق بیمه بیشتری دریافت کند. و هم مالیات بیشتری بگیرد. دولت به فکر کارگر نیست، اگر بود جلوی گرانی را می‌گرفت و نه اضافه حقوق کارکرها
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      اگر واقعا برای این شرکتها نمیصرفه و زیان ده میشن چرا سرمایشون و سودسازیشون چندین برابر میشه هر سال. اگه واقعا راست میگن حقوق مدیران و روسا و پاداش های مدیرعامل و هیت مدیره ..کم کنند نه فقط حقوق کارگر رو.با حقوق سال جدید یه کارگر نهایت ۲۰۰ دلار حقوق ماهیانه میگیره که جزو کمترین در جهان هست که هزینه نون خالی روزانش هم در نمیاد.باید با شرکتهایی که دارند از این موضوع سو استفاده میکنند برخورد کنند.باید صورتهای مالیشون نگاه کنند
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      کسی که حتما از طرف کارفرما هستی اینو بدون هیچ یک از شرکت‌های زنجیره ای حقوق کامل به نیروهاشون نمیدن و در ضمن با قانون کار به کار نمیگیرتشون بلکه با توافق دو طرف باهم کار میکنن پس الکی جو نده حقوق کارگر چقدر کم بوده که با افزایش 57 درصدی تازه شده 6 میلیون پس یه ذره انصاف هم خوب چیزیه
    • جان IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      1 0
      سلام من خودم کارگرم هیچ عیبی ندارد تعدیل نیرو حداقل آنهای که سرکار هستن حال حبابشون بهتر میشه و کارفرمایان نیرو لازم داشته باشند میگیرن کارشون نمیشه این سیاستشون هست من خودم جای هستم فروردین و اردیبهشت چنتارا می‌کنه بیرون یا خودشون میرن بعدش که کارشون نمیشه دوباره نیرو میگره حالا از این یک کلام نترسید کم درآمد ندارن این کارفرمایان بیشترش نالوتی
    • سعید IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      0 0
      دست بردارید ول کنید بابا
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
      1 0
      تو جنس تو گرون می فروشی تورم نمیشه‌. کارگر حقوقش تورم ایجاد میکنه، بس کنید این فیلم ها رو
    • محمد IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      2 1
      کارفرمانمیتونه این مبالغ روپرداخت کنه پس مجبورمیشن تعدیل نیروبکنن وبی کاری بیشترمیشه سیاست غلطی بود.