۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
در کرونا خودروسازی دنیا ۳۲۴ میلیارد گردش داشت| چرا ایران در صنعت خودروسازی عقب افتاد؟
ترکیه در خودرو سازی چگونه پیشرفت کرد؟

در کرونا خودروسازی دنیا ۳۲۴ میلیارد گردش داشت| چرا ایران در صنعت خودروسازی عقب افتاد؟

قره ئی کارشناس صنعت خودرو، گفت: خودرو دومین کسب و کار بین المللی در دنیا است، این صنعت خودرو ۶۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ که فشار کرونا وجود داشت، درآمد داشته است.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازی نماد پیشرفت هر کشور محسوب شده و قیاس در این صنعت بسیار زیاد است. قیاسی که پیشرفت کشورهای دیگر از جمله ترکیه و کره جنوبی را با ایران خودرو و سایپا انجام می دهد. از آن سو شاهد افزایش زیان انباشت صنعت خودرو و بدهی به زنجیره تامین توسط خودروسازان هستیم که عرضه محصول در بازار را کاهش داده است. خودروسازان بدون توجه به نیاز بازار و اهمیت به سهامداران در حال تولید زیان انباشت هستند. تحریم ها در کنار این مسائل سبب شده که حضور قطعه سازان و خودروسازان در بازار های جهانی به پایین تر سطح ممکن برسد.

حسن قره ئی کارشناس صنعت خودرو در این رابطه گفت: برخی کارشناسان گفتند سال ۱۳۵۰ صنعت خودروی ایران کجا بوده و اکنون کجاست؟ در ایران نسبت سهم خودرو اندازه اقتصادش رعایت شده است. درباره اینکه می گویند چرا در ایران صنعت خودرو تکان نخورده اما سایر خودروسازان در دنیا پیشرفت کردند، باید گفت: کشورهای هستند که وابستگی به منابع زیرزمینی نداشته یا صاحب تکنولوژی هستند. وی ادامه داد: خودرو دومین بیزینس بین المللی در دنیا است، این صنعت ۶۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ که فشار کرونا در حداکثر شکل خودوجود داشت، درآمد داشته است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که در آن زمان تجارت خودرو کمترین مقدار بوده است و به صورت صادرات فروخته شده است.

در کرونا خودروسازی دنیا 324 میلیارد گردش داشت| چرا ایران در صنعتخودروسازی عقب کرد؟

قره ئی، افزود: در سال ۲۰۲۰ با توجه به فشار کرونا صنعت قطعه سازی ۳۳۸ میلیارد دلارتجارت داشته است. صنعت خودروسازی در سال ۲۰۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار تجارت داشته است. پایه های صنعت خودرو بر اساس تعادل و ارتباط استوار است، اینکه درهای کشور را ببندیم و بگوییم صنعت پیشرفت کند، چنین چیزی امکان ندارد. زیرا سایر کشورهای دنیا نتوانستند چنین کاری انجام دهند.

این کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار که به آن اشاره شد، روی چه میزان درآمد کسب شده است؟ پاسخ ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد است، در این مقدار مباحث مربوط به لوازم یدکی افتر مارکت نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۵۰ درصد صنعت خودرو دارای تجارت بین المللی است. این درصد نشان می دهد که در صنعت خودرو کشور ها به یکدیگر وابسته و مجبور هستند به یکدیگر قطعه بفروشند.

حسن قره ئی در خصوص حجم قطعه سازی در دنیا، اظهار داشت: بیزینس صنعت قطعه سازی دنیا دو هزار میلیارد است به هزار و ۶۰۰ میلیارد تجارت خودرو در دنیا نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که چقدر این اعداد ارتباطات بین المللی با یکدیگر دارند. در واقع بدون ارتباطات بین المللی نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که صنعت خودرو سازی ایران با کره مقابله کنند. افرادی که قیاس می کنند ببینند نمره کیفیت ایران در قوانین در دنیا چند است و با نمره کیفیت کره جنوبی مقایسه کنند. بازاریابی اقتصادی ایران و کره جنوبی را نیز با یکدیگر جداگانه مقایسه کنند.

وی، افزود: اما عمده این تجارت بین المللی در دنیا در بخش خودرو دست آلمانی ها است، آلمانی ها نزدیک ۱۶ درصد صادرات وسایل نقلیه دنیا را در دست دارند و بعد از آن آمریکایی ها و ژاپنی ها ۹ درصد و سپس چینی ها ۶ درصد تجارت بین المللی صنعت خودرو دنیا را در از خود کرده اند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: اکنون چینی ها در بخش صادرات موفق عمل می کنند و بخش عمده ای از تجارت بین الملی را دارند.

این کارشناس صنعت خودرو، بیان کرد: نمودارهای منتشر شده نشان می دهد که کشورها چطور در بخش صادرات بین المللی کار می کنند. مثلا آسیایی ها نسبتا روبه رشد هستند و اروپایی ها و آمریکای شمالی ثابت هستند.

او ادامه داد: ۳۳۸ میلیارد دلار ارزش صادرات قطعات در دنیا است که ۱۶ درصد آن دست آلمانی ها است، ۱۱ درصد آن دست آمریکایی ها و ۸ درصد بین چینی ها و ژاپنی ها، چینی ها از لحاظ صادرات قطعه به ژاپنی ها نزدیک می شوند.

به گفته وی ۲۲ الی ۲۳ درصد صنعت خودروی آمریکا از لحاظ تولیدی وابسته به چین است و چینی ها اگر بخواهند می توانند برای صنعت خودروی آمریکا مشکل ایجاد کنند.

قره ئی، با اشاره به پیشرفت های ترکیه درباره صنعت خودرو در ترکیه گفت: صنعت خودروی ترکیه دارای دو میلیون ظرفیت است که متعلق به تویوتا، فورد، رنو و هیوندای است. هنوز ترکیه محصول سواری متعلق به خودش را ندارند، البته در بحث ون ها محصول مشترک دارند.

وی گفت: ۱۰۰ شرکت قطعه سازی برتر دنیا ۳۵ شعبه در ترکبه دارد، پس اگر ترکیه در این زمینه خیلی رشد کرده علت آن ارتباطات بین المللی است. جالب است بدانید سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو ترکیه حدود ۵۰ میلیارد دلار است که نمیدانم در ایران چقدر است. آیا به یک میلیارد دلار می رسد یاخیر؟ در سال های اخیر به طور متوسط یک و نیم میلیارد دلار در صنعت خودرو ترکیه خارجی ها سرمایه گذاری کردند، سال گذشته ۷۵۰ میلیون دلار آن را در بخش خودروهای برقی سرمایه گذاری کرده است که در سال ۲۰۲۲ این مقدار حدود دو میلیارد دلار بوده است.

در کرونا خودروسازی دنیا 324 میلیارد گردش داشت| چرا ایران در صنعتخودروسازی عقب کرد؟

این کارشناس صنعت خودرو، افزود: صادرات خودرو در ترکیه هم به تازگی ۲۱ میلیارد دلار شده که صادرات قطعه را نیز شامل می شود. شرکت خودروسازی تویوتا آنچه را در ترکیه مونتاژ می کند، ۹۰ درصد کل محصولاتش را صادر می کند.

وی با بیان این که صادرات قطعه در ترکیه بیشتر از۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بود که بیشترین تولید تاریخ خودروی جهان در همان سال بود، گفت: الان ترکیه حدود ۶ میلیارد دلارصادرات قطعات در ترکیه دارد. دومین عامل صادراتی ترکیه موتور های دیزل است که مقداری برای ترکیه خطرناک است.

قره ئی در خصوص دلایل پیشرفت ترکیه در صنعت خودرو، افزود:خودروسازی ترکیه با مونتاژ کاری خارجی ها آغاز شده، مونتاژکاری تحت لیسانس فورد و رنو صنعت خودروی ترکیه را ایجاد کرد. فورد و رنو قطعه سازان دنیا را دعوت کردند و سرمایه گذاری کردند، صنعت قطعه شکل گرفت که ۲۱ میلیارد دلار برای آن سرمایه ایجاد شد. بزرگترین قطعه سازی ترکیه متعلق به تویوتا است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان افزود: قرار است در فصل چهارم ۲۰۲۲ خودرو برقی ترکیه روانه بازار شود، این ماشین ۲۰۰ تا ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد که با یک بار شارژ می تواند ۵۰۰ کیاومتر مسافت را پیمایش کند. ترکیه حدود ۳تا ۲ میلیارد دلار برای ساخت یک پلت فرم هزینه کرده که سالانه ۱۷۵ هزار ظرفیت با ۵ محصول تولید خواهد کرد.


کد خبر: ۱۴۱٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha