۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
دولت علاقه وافری به توزیع یارانه نقدی دارد/ تعامل دولت و مجلس بهتر از قبل شده است
نایب رئیس مجلس در گفتگو با بازار

دولت علاقه وافری به توزیع یارانه نقدی دارد/ تعامل دولت و مجلس بهتر از قبل شده است

اردبیل - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در بودجه سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع از محل تبصره ۱۴ و حذف ارز ترجیحی برای دولت پیش‌بینی شده است.

علی نیکزاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع از محل تبصره ۱۴ و حذف ارز ترجیحی برای دولت پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: پیشنهاد اول این است که دولت از این مبلغ برای ۶۰ تا ۸۰ میلیون ایرانی هر ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت کند که سرجمع این پرداختی ها ۱۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی تصریح کرد: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مابقی این مبلغ صرف پروژه‌های عمرانی می شود تا تورم بیشتری در جامعه ایجاد نشده و طرح‌های نیمه‌تمام نیز در مدت ۲ سال به سرانجام برسد.

سازمان برنامه و بودجه علاقه وافری به توزیع یارانه نقدی دارد تا مردم بتوانند کالاهای اساسی خود را که با حذف ترجیحی گران خواهد شد، به خوبی تأمین کنند

افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی با حذف ارز ترجیحی غیرقابل انکار است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دیگر ارائه شده به دولت در حذف ارز ترجیحی را ارائه بن کارت و کارت الکترونیکی برای توزیع کالاهای اساسی بیان کرد و گفت: در این زمینه نیز دولت می تواند با راهکاری مناسب این منابع را برای گروه‌های مختلف جامعه اختصاص دهد تا به تناسب افزایش قیمت ارزاق عمومی، مردم توان خرید داشته باشند.

نیکزاد افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی را با حذف ارز ترجیحی غیرقابل انکار توصیف کرد و افزود: امیدواریم دولت با راهکارهای ارائه شده بتواند کمترین تنش را در بازار با ارز ترجیحی ایجاد کند و زمینه حمایت از تولید را در اول یا آخر زنجیره مورد هدف و برنامه‌ریزی قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه علاقه وافری به توزیع یارانه نقدی دارد تا مردم بتوانند کالاهای اساسی خود را که با حذف ترجیحی گران خواهد شد، به خوبی تأمین کنند.

در بودجه سال آینده قیر رایگان به بسیج سازندگی پرداخت می شود
نیکزاد با بیان اینکه عملکرد مجلس در سال‌جاری در ۲ بخش قابل تبیین و تشریح است، اضافه کرد: بخش اول در نیمه اول سال با عدم همراهی دولت گذشته و نابسامانی های اقتصادی و معیشتی روبه‌رو بودیم که مجلس به رغم علاقه‌مندی برای همراهی با دولت چندان تعاملی را از سوی دولت گذشته و رئیس جمهور مشاهده نکرد.

وی بیان کرد:‌ با روی کار آمدن دولت سیزدهم تعامل دولت و مجلس بهبود یافته و ما بهترین شرایط را در اجرای قوانین و مقررات شاهد هستیم که مجلس نیز قانون حمایت از حقوق هسته‌ای ملت ایران، جهش تولید مسکن همچنین تسهیل‌گری در فرآیند کسب و کار را به عنوان اصلی ترین شاخصه‌های فعالیت خود در سال‌جاری مد نظر قرار داده است.

نیکزاد با بیان اینکه در سال آینده با حمایت و پشتیبانی مجلس، دولت از طرح‌های دانش‌بنیان حمایت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار می دهد، ادامه داد: قرار شده در بودجه سال آینده قیر رایگان حتی به بسیج سازندگی نیز پرداخت شود.

فضای مجازی در حقیقت ابزار کار و فعالیت‌های امروزی است و مجلس به دنبال صیانت از حق و حقوق افراد در فضای مجازی و جلوگیری از برخی نابسامانی ها و هتک حرمت‌هاست

مجلس به هیچ وجه دنبال قطع اینترنت و یا محدود کردن فضای مجازی نیست
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در مورد طرح صیانت اظهار کرد: برخلاف ماهیت این طرح، در جامعه برداشت‌های غلطی از این طرح و اجرای آن منتشر شده چرا که مجلس به هیچ وجه دنبال قطع اینترنت و یا محدود کردن فضای مجازی نیست چرا که این فضا در حقیقت ابزار کار و فعالیت‌های امروزی است و مجلس به دنبال صیانت از حق و حقوق افراد در فضای مجازی و جلوگیری از برخی نابسامانی ها و هتک حرمت‌هاست.

وی به بودجه یک‌هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت:‌ از این مبلغ یک‌هزار و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مربوط به پرداختی حقوق، مزایا و یارانه‌هاست و تنها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از این منابع صرف توسعه کشور خواهد شد.

تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد در سال‌ آینده غیرممکن است
نیکزاد تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد را در سال‌ آینده غیرممکن توصیف کرد و افزود: در بودجه سال آینده برای اجرای رتبه‌بندی معلمان ۴۰ هزار میلیارد تومان و حمایت از بازنشستگان، یارانه‌بگیران و مستمری بگیران و همچنین گروه‌های آسیب‌پذیر منابع حمایتی و پشتیبانی مناسبی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲۵۰ هزار میلیارد تومان صرف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور خواهد شد که انتظار می رود تحولاتی را در استان‌های مختلف شاهد باشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد حذف یارانه گندم و دارو نیز اضافه کرد: یکی از پیشنهادات مجلس به دولت این است که از محل ارز ترجیحی در کنار گندم و دارو، ۶ قلم کالای اساسی مردم تأمین شود تا آنها در تهیه ارزاق عمومی با مشکلی روبه‌رو نشوند.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 0
      سلام مردم نیازی به یارانه ندارند این بودجه را صرف قشر بازنشستگان فرهنگی کنید اااقل فروردین ماه اجرا شود