۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۲
از پسماند ۸ هزار تومانی چسب ۱۵۰ هزار تومانی تولید کردیم| هزار تومان وام به ما تعلق نگرفته است
مدیر عامل شرکت فناور نمونه البرزی در گفتگو با بازار

از پسماند ۸ هزار تومانی چسب ۱۵۰ هزار تومانی تولید کردیم| هزار تومان وام به ما تعلق نگرفته است

مدیر یک شرکت فناور نمونه البرزی مستقر پارک علم و فناوری که طیف گسترده ای از فرمولاسیون مواد شیمیایی، بهداشتی و آرایشی را به دست آورده از پروسه تهیه این فرمول ها و در برخی موارد مهندسی معکوس می گوید.

هادی صالحی مدیر عامل شرکت فناور کاراسومن در گفتگو با خبرنگار بازار در باره علت فناور برتر شناخته شدن خود گفت: حدودا ۳ سال است که در پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی استان البرز فعالیت داریم. بنده دکتری شیمی کاربردی دارم و سابق هم ۲۲ سال در شرکت های مختلف مدیر کارخانه و مدیر تولید بودم.

شرکت فناور کاراسومن یک شرکت فناور محسوب می شود که کار اصلی مان فروش فرمولاسیون است. فرمولاسیون های شیمیایی در زمینه های آرایشی_بهداشتی، چسب، رزین و.... به بازار عرضه می کنیم و در این مدت به پروسه چسب هایی رسیدیم که در کشور وارداتی بودند و اکنون فرمول تهیه آن بومی شده است.

یکی از این چسب ها بلیستر است که ما برای اولین بار با قیمت تمام شده ۵۰ درصد زیر قیمت بازار (زیر قیمت مشابه خارجی) داخلی اش تهیه کردیم که از لحاظ کیفیت هم شاید ۱۰ درصد پایین تر از جنس خارجی است که اکنون روی ارتقا کیفیت هم کار می کنیم. الان یک سری مواد اولیه تهیه کردیم که کیفیت چسب را بالا ببریم ولیکن هم اکنون هم مشتری ها راضی هستند.

کاربرد این چسب ها در چیست؟
این چسب، چسبی هست که به عنوان ورنی به عنوان مثال روی مقوا کشیده شده و پس از خشک شدن به کارخانه ای می رود که باتری در آن زیر تلق قرار می گیرد و بر اثر حرارت دور تلق چسبی که روی مقوا روکش شده در اثر حرارت ۱۰۰ تا ۱۴۰ درجه فعال شده و تلق را به مقوا می‌چسباند.

مشابه این محصول در نخ دندان، مسواک، چسب قطره ای و بسته های موس استفاده می شود. اکنون در بسته های ابزار آلات هم استفاده می شود و مصرف این چسب در ایران در حال گسترش است.

بسیاری از مواد چسب را می شود داخلی تهیه کرد و به جای مواد خارجی اش که بسیار گران است من از پسماند استفاده کردم یعنی همین پسماند های خشک موجود مانند ظرف های ماست خامه و....را در فرایندی با حلال و کاتالیزگر هایی که بوده ذوب می کنیم و در چسب استفاده می شود

البته قبل از اینکه بر روی چسب بلیستر کار بکنم، بر روی چسب کاغذ دیواری هم کار می کردم و موفق شدم از پسماند های خشک چسب کاغذ دیواری تولید کنم اما چسب کاغذ دیواری باید یک برندی معتبری داشته باشد زیرا رقیب زیاد است ولی ما نتوانستیم خوب در بازار خودمان را بشناسانیم.

مواد اولیه این چسب ها را از کجا تهیه می کنید؟
بسیاری از مواد این چسب را می شود داخلی تهیه کرد و به جای مواد خارجی اش که بسیار گران است من از پسماند استفاده کردم یعنی همین پسماند های خشک موجود مانند ظرف های ماست خامه و....را در فرایندی با حلال و کاتالیزگر هایی که بوده ذوب می کنیم و در چسب استفاده می شود.

در واقع این مواد پلاستیکی هستند که جایگزین مواد خارجی می شود، مواد خارجی که از آلمان می آید و قیمت فوق العاده بالایی دارد.

فعالیت های خیلی بیشتری هم داریم مثلا تولید جوهر ماژیک های هایلایتی (ماژیک علامت زن) که به واسطه تعطیلی مدارس در دوره کرونا اکثر ماژیک ها در انبار توزیع کننده های عمده خشک شده بود و از سمت بازار تهران مشتری به ما هم مراجعه می‌کردند که آیا می توان جوهری ساخت و این ماژیک ها را احیا کرد. فکر می کنم تنها کسی هستم که توانسته فرمول جوهر این ماژیک را به دست بیاورد

فرمول چسب بلستر را به کارخانه ها می دهید و اگر بخواهید یک کارخانه ای ایجاد کنید که بتواند همچین محصولی را تولید کند چقدر سرمایه اولیه می خواهد؟
متاسفانه تا الان از طرف دولت سرمایه ای در اختیار ما قرار نگرفته است. شاید خود من ۲۰ سال است هزار تومان وام از کسی نگرفته ام. یعنی آنقدر پروسه های سنگین و طولانی دارد که ما نتوانستیم بگیریم. ۳_۲ بار هم تصویب شده اما آنقدر پروسه های طولانی داشته نتوانستیم بگیریم و این محصولات را با سرمایه گذاری خودم تولید می کنیم.

بیشتر کارخانه جات به ما مراجعه می کنند. به عنوان مثال کارخانه ای در قم هست که اسپری گاز پاک کن خواسته که فرمولش برای اولین بار در کشور توسط من ارائه شد.

گاز پاک کن ها مایعی است که روی گاز ریخته و سپس با دستمال تمیز می کنند. در واقع اولین اسپری فومی را در ایران طراحی کردیم که اثر بالایی هم دارد. در تولید این اسپری فرمول از بنده بود و سرمایه و کارخانه از شخص دیگری.

درحال حاضر در واحدی که هستید چند نفر مشغول به کار اند و تا چه حد ظرفیت برای اشتغال در واحد شما هست؟
پنج نفر هستیم و البته تولیدمان بسیار محدود است. به عنوان مثال ۲۰۰_۱۰۰ کیلو چسب سفارش می دهند ما اینجا با امکانات کم و فضای کوچک تولید می کنیم و برای مشتری می‌فرستیم.

نکته ای که وجود دارد این است که تولید همچین محصولاتی آزمایشگاه مجهز می خواهد کارهای آزمایشگاهی تان را کجا و چگونه انجام می دهید
خوشبختانه مجموعه جهاد دانشگاهی تقریبا چند آزمایشگاه مجهز ( شیمی، پژوهشگری گیاهی دارویی) دارد که درواقع از تجهیزات آزمایشگاهی آنها استفاده می‌کنیم
و لیکن تست هایمان را اینجا می‌زنیم به عنوان مثال تقریبا ۱۲۰۰ ماده اولیه در همین اتاق تست زدیم. اگر نیاز به سنتز و آزمایش های پیشرفته داشته باشیم به آزمایشگاه مراجعه می کنیم.

ظرفیت تولیدتان را به چه مقدار می شود افزایش داد؟
شاید بالای ۳۰۰_۲۰۰ نفر میتوانیم اشتغال زایی بکنیم. در واقع ما آنقدر فرمول داریم که هر کدام می تواند حداقل ۵۰ نفر را مشغول به کار کند حتی فرمول های جدید
به عنوان مثال من فرمول انحصاری یک سری از شوینده های جدید را دارم که نقش دوو درانت رو هم بازی می کنند.

زمانی که در ماشین لباسشویی پودر را میریزیم هم بوی جالبی ندارد و هم اینکه دئو درانت نیست و فقط شوینده چربی و چرک است من فرمولی دارم علاوه بر اینکه شوینده است کف کمتری دارد (کف‌ کمتر آسیب کمتری به لباسشویی وارد می کند) علاوه بر اینکه تجهیزات لباسشویی را درخشان می کند رایحه خوبی هم دارد. یعنی هم شوینده هم خوشبوکننده و دوو درانت است یعنی بوی بد را هم می گیرد در صورتی که پودر های رختشویی بوی عرق را نمی گیرند و قدرت از بین بری برخی لکه هارا ندارند.

برای ما پیش آمده که ۲۰۰۰ بار چیزی را تست کردیم تا به دست آوردیم خیلی از افراد در تست دهم ناامید می شوند اما افرادی هستند که ناامید نمی‌شوند و پیش می روند تا به نتیجه برسند

یا به عنوان مثال نایلون های حلال در آب، اگر دقت کرده باشید قرص های ماشین ظرفشویی نایلون حلال در آب است که فکر نمی کنم در ایران بیش از یک یا دونفر فرمول این را داشته باشند ولی ما الان به این فرمول رسیدیم و به راحتی می توانم قرص های ماشین ظرفشویی هم فرموله و تولید بکنم.

این فرموله کردن ها مهندسی معکوس است یا از پایه دست خودتان است؟
ما بسیار راحت تر هستیم که مهندسی معکوس بکنیم چون قرص ماشین ظرفشویی برند های مختلف وجود دارد مثل فینیش که معروف است و ما از روی آن مهندسی معکوس کردیم و به دست آوردیم ولی در دوو درانت به عنوان مثال من در پودر ماشین رختشویی یک سری آنزیم ها را اضافه کردم این مورد تجربه خودم و ابتکاری است که به خرج دادیم. به عنوان مثال زمانی که پودر را می‌ریزند پراکنده می شود اما اینها به صورت دانه های عدس هستند و پخش نمی‌شوند و الکتریسیته ساکن لباس را هم می گیرد و در کل چندین کار را با هم انجام می دهد.

در فضای تحریم بیشتر به شما ارجاع می شود، اگر این فضا برداشته شود و رقبای خارجی راحت تر به میدان بیایند در اینصورت وضعیت چگونه خواهد شد؟
نقش ما این است که بیاییم ارزان سازی بکنیم زیرا بحث قیمت برای مشتریان بسیار حائز اهمیت است و ۹۰ درصد مردم درآمد پایین دارند و می خواهند اجناس با قیمت پایین به دستشان برسد و یا محصولی را ارائه دهیم که قیمت پایین تری نسبت به مشابه خارجی داشته باشد و مردم بتوانند بخرند

اگر این سرمایه شما تامین شود بازگشتش را می توانید تضمین کنید؟
ما محصولاتی تولید می کنیم که مشتری دنبالش هست. به عنوان مثال همه می‌آیند مایع دستشویی و ظرفشویی تولید می کنند، الان رقابت بسیار زیاد شده است. مشتری هست اما تکنولوژی تولیدش وجود ندارد، علم هست اما اینکه فرد پیگیری برود دنبال این قضیه، کم هستند.

برای ما پیش آمده که ۲۰۰۰ بار چیزی را تست کردیم تا به دست آوردیم. خیلی از افراد در تست دهم ناامید می شوند اما افرادی هستند که ناامید نمی‌شوند و پیش می روند تا به نتیجه برسند.

در شرایط کنونی با ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سرمایه کار را شروع نکنند بهتر است زیرا اگر بخواهند کار اقتصادی بکنند همان سرمایه هم از دست می رود چون پروسه ها سنگین است مثلا با یک یا دو میلیارد تومان هم نمی توان کاری کرد اما وقتی سرمایه چند صد میلیاردی باشد بسیاری از محصولات را می توان تولید کرد که شاید در ۴ ماه آن سرمایه به راحتی بازگردد.

ما با پسماند ها محصولاتی تولید می کنیم که ارزش افزوده بالایی دارند. به عنوان مثال چسبی که من تولید می کنم از یک پسماند ۸ هزار تومانی یک چسب ۱۵۰ هزار تومانی تولید می شود یعنی بالای ۱۰۰۰ درصد سود دارد بخاطر همین به عنوان فناور نمونه شناخته شده ام

من فرمولاسیون محصولاتی را دارم که شاید ماهیانه یک میلیارد یا دو میلیارد تومان دربیاورد یعنی با یک سرمایه یک میلیاردی ماهیانه دو میلیارد تومان به دست بیاید
مشتری هست و بازار هم تشنه همچین محصولاتی هست

تا حالا به فکر فروش این فرمولاسیون ها به خارج از کشور افتادید ؟
خیر

یکی از موارد این است که ما از طریق فروش فناوری یک بخشی درآمد داشته باشم، آیا این پروسه انجام شود شما حاضرید در این مسیر همراهی کنید و فرمولاسیون خود را در اختیار صادرکنندگان قرار بدهید؟
بله مشکلی نداریم، اگر پیش بیاید بله

قرار بود من به ترکیه بروم و آنجا یکسری تولیدکنندگانی بودند که نیاز به فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی داشتند فرمولاسیون جدید که من دارم و حقیقتا به آن نمایشگاه نرفتم اما اگر موقعیتش پیش بیاید اینکار را انجام می دهیم

ما با پسماند ها محصولاتی تولید می کنیم که ارزش افزوده بالایی دارند. به عنوان مثال چسبی که من تولید می کنم از یک پسماند ۸ هزار تومانی یک چسب ۱۵۰ هزار تومانی تولید می شود یعنی بالای ۱۰۰۰ درصد سود دارد بخاطر همین به عنوان فناور نمونه شناخته شده ام.

فرمولاسیون یک سری واکس های آلمانی را بدست آوردم و در اختیار برخی شرکت ها قرار دادم که درواقع با همان واکس های چرم برابری می کند. به لباس های چرم هر واکسی نمیشود زد چون حساس است و من فرمولاسیون این محصول را به دست آوردم.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha