۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
روند افزایش قیمت فلزات تا اواسط سال ۲۰۲۲ ادامه دارد
بازار گزارش می دهد؛

روند افزایش قیمت فلزات تا اواسط سال ۲۰۲۲ ادامه دارد

اقتصاد دنیا در این روزها درگیر بحران های زیادی است ولی بزرگترین تهدید از جانب جنگ روسیه و اوکراین است.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت فلزات در ماه های اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است و اغلب رکوردهای تازه ای در این بازارها ثبت شده است. به عنوان مثال آلومینیوم در این روزها رکورد تازه ای را ثبت کرد و روی به بالاترین قیمت خود در تاریخ نزدیک شده است.

به عنوان مثال قیمت هر تن روی در بازار جهانی به بالغ بر ۴۲۰۰ دلار رسیده است که بالاترین قیمت طی ۱۵ سال اخیر است و تا رسیدن به بالاترین قیمت این فلز در بازار فاصله زیادی ندارد. دلیل این رشد قیمت از یک طرف درگیری های روسیه و اوکراین و نگرانی از تاثیر آن روی بازارهای فلزی است.

زیرا این کشورها از تولید کنندگان مواد معدنی هستند و این بحران می تواند تولید فلزات را با اختلال روبرو کند. از طرف دیگر قیمت منابع انرژی هم به دلیل درگیری های روسیه و اوکراین در بازار افزایش یافته است و هزینه تولید فلزات را افزایش داد.

در این شرایط فشارهای مختلفی در جهت افزایش قیمت به بازار فلزات وارد شد و بر دامنه نگرانی ها در بازار اضافه کرد.رویترز در این مورد نوشت: «قیمت آلومینیوم در بازار جهانی رکورد تازه ای را ثبت کرده است و بازار روی هم با شوک تازه ای روبرو شده است.»

بر مبنای گزارش ارایه شده توسط رویترز در نیمه دوم اسفند سال ۱۴۰۰ قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات لندن برابر با ۳۷۴۱ دلار بود که بالاترین قیمت ثبت شده برای این فلز طی ۱۱ سال اخیر است. قیمت روی هم به ۴۲۶۷ دلار رسید که رکورد تازه ای طی ۱۵ سال اخیر است. در این دوره قیمت نیکل هم با افزایش همراه بود.»

رشد قیمت این فلزات در شرایطی اتفاق افتاد که روسیه به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین صادرکنندگان فلزات آلومینیوم و نیکل در دنیا محسوب می شود. روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی در دنیا است و در زمره بزرگترین تولیدکنندگان نفت غیر اوپکی محسوب می شود.

این کشور پهناور اروپایی ۶ درصد از ذخایر آلومینیوم دنیا و ۷ درصد از ذخایر نیکل دنیا را در خود جای داده است و در صادرات این دو فلز هم نقش بسیار مهمی دارد.از دیگر معادن بزرگ موجود در روسیه می توان به معادن پالادیوم اشاره کرد.

این کشور ۴۰ درصد از پالادیوم دنیا را تولید می کند و نیمی از ذخایر جهانی را در خود جای داده است. در نتیجه تنشهای روسیه و اوکراین باعث شد تا ارزش پالادیوم به بیش از ۲۸۰۰ دلار برسد. متوسط نرخ رشد قیمت پالادیوم در دو هفته اخیر بالغ بر ۵ درصد در هر روز بود.

حال سوال این جاست که روند تغییرات قیمت فلزات در بازار در ماه های آتی چگونه خواهد بود؟ فایننشال تایمز در این مورد نوشت:« با توجه به پیش بینی هایی که برای قیمت نفت ارایه می شود و با توجه به تحریم هایی که اخیرا توسط غرب علیه روسیه وضع شده است، انتظار می رود روند افزایش قیمت فلزات در بازار جهانی ادامه داشته باشد. این روند تا انتهای سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.»

انتظار می رود قیمت نفت در بازار جهانی تا اواسط سال جاری به ۱۳۰ دلار برسد و قیمت فلزات اساسی هم با رشد بیش از ۷ درصدی تا اواسط سال جاری همراه باشد.

کد خبر: ۱۴۱٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha