۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
ضربه اساسی نوسانات ارزی بر پیکر اقتصاد ایران / توقف واردات کالاهای قیمت پایین به کشور
رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

ضربه اساسی نوسانات ارزی بر پیکر اقتصاد ایران / توقف واردات کالاهای قیمت پایین به کشور

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بالا رفتن قیمت ارز می‌تواند فرصت خوبی برای رقابتی شدن فضا در بسیاری از حوزهای صادراتی کشورهای هدف ایجاد کند گفت: افزایش قیمت ارز باعث شد که حداقل بسیاری از کالاهای وارداتی که با قیمت ارز، ارزان به کشور وارد می شد متوقف شود و فضا در بسیاری از کشورهای هدف صادراتی رقابتی شود.

به گزارش خبرنگار بازار، مسعود خوانساری امروز ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران که در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: افزایش ناگهانی قیمت ارز در سال ۹۷ ضربه اساسی به اقتصاد کشور وارد کرد زیرا این جهش معیشت مردم را دچار مشکلات متعددی کرده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران، بیان کرد: علیرغم این مسایل افزایش نرخ ارز  و واقعی شدن نرخ ارز به صورت کلی دارای فوایدی  بوده و تاثیر آن را بر بهبود صادرات می‌توان مشاهده کرد لذا این موضوع باعث شد، بدانیم که به جای اینکه سوبسید را به کالاهای خارجی اختصاص دهیم، می توان آن را به کالاهای تولیدی کشور پرداخت کرد و روی کالاهای تولید داخل سرمایه گذاری کرد.

وی افزود: در حال حاضر وقت آن رسیده که موانع صادراتی کشور بررسی شود تا بر روی تولیدات صادرات محور تکیه کرد.

خوانساری گفت: بسیاری از مسئولان حوزه مرتبط با صادرات به توسعه صادرات اعتقاد راسخ داشته اما علیرغم این اتفاق نظر علت مجهول ماندن این مشکلات مشخص نبوده و بنظر می رسد، سیستم صادراتی کشور مشکلات جدی دارد.

ترامپ هم برای اعمال تحریم‌ها فرصت می‌دهد

وی با اشاره به برخی تصمیمات که منجر به ضربه به صادرات می شود، گفت: در شهریورماه  سال جاری به بهانه آن که برخی محصولات مانند سنگ اهن و سنگ های تزیینی جز مواد خام هستند و نباید این محصولات صادر شوند، وزارت صمت تعرفه صادرات این کالاها را به ۲۵ درصد افزایش داده است که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که صادرات بسیاری از این کالاها که تعرفه وارداتی آنها افزایش یافته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته بنابراین در جلسه دیگر مقرر شد تا تعرفه صادرات برخی از این کالاها به ۱۵ و برخی به ۱۰ درصد کاهش یابد که در این خصوص در ذهن فعالان اقتصادی این سوالی ایجاد می شود که اگر تصمیم قبلی برای افزایش تعرفه کارشناسی بوده چرا این اتفاق افتاده است که منجر به کاهش صادرات این کالاها شده و اگر کارشناسی نبوده باید توسط نهادهای مسئول پاسخی برای آن داده شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: بازی کردن با تعرفه ها برای صادرکنندگان و صادرات کشور ریسک دارد و به دنبال آن هزاران مسئله بوجود می آید و ممکن است علیرغم تلاش های صادرکنندگان بازارهای صادراتی از دست برود.

وی بیان کرد: مجموعه حاکمیت نباید جزیره‌ای عمل کند و باید در ارتباط با مسائل مختلف با بخش خصوصی و سایر بخش های مربوطه از جمله سازمان توسعه تجارت مشورت کند زیرا حتی ترامپ هم در اعمال تحریم های خود به اقتصاد ایران زمان می دهد.

خوانساری، گفت: اگر قرار است صادرات ۲ برابر شود باید تمهیدات آن اندیشیده شود و اگر مشکل تحریم‌ها برطرف نشود در سال ۹۹ به مانند سال جاری مشکلات زیادی برای تولید و صادرات کشور رخ خواهد داد و یکی از مهمترین راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی اقتصاد ایران و دور زدن تحریم ها پر و بال دادن صادرات غیر نفتی کشور است.

وی در انتها صحبت‌های خود، تصریح کرد: ۱۵ کشور در همسایگی «ایران» هستند که در سال بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که بر این اساس، باید از این پتانسیل استفاده کرد اما مهمتر آن است که موانع را از پیش روی صادرات کنار بزنیم.

کد خبر: ۱٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha