۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
تجهیز ۱۹۰۰۰ هکتار از اراضی استان البرز به انواع سیستم‌های نوین آبیاری
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز:

تجهیز ۱۹۰۰۰ هکتار از اراضی استان البرز به انواع سیستم‌های نوین آبیاری

کرج- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: تاکنون ۱۹ هزار هکتار از اراضی استان البرز به انواع سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان البرز، عبدالرضا روشن نژاد با بیان اینکه در سالجاری تعهد استان در حوزه تجهیز اراضی به سیستم های نوین آبیاری، هزار و ۱۴۴ هکتار ابلاغ شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری در مجموع تا کنون ۱۰۰۰ هکتار از طرح تجهیز اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری با تخصیص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار عملیاتی شده است و بیش از دو هزار هکتار نیز در حال اجرا می باشد که مازاد بر تعهدات تکلیفی استان در این حوزه می باشد.

روشن نژاد با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آبی و مسئله تأمین آب به عنوان یکی از موانع تولید در بخش کشاورزی افزود: با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، بین هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب در هر هکتار در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ برای هر هکتار آبیاری موضعی، ۴۰۰ میلیون ریال، بارانی کلاسیک ۳۰۰میلیون ریال؛ ماشین‌های آبیاری ۳۵۰ میلیون ریال و آبیاری کم فشار ۱۵۰ میلیون ریال یارانه پرداخت شده است.

آب منطقه ای هنوز پساب تصفیه شده تخصیصی را تامین نکرده است
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز یکی از عمده ترین مسائل در حوزه تأمین منابع آبی استان را طرح بهره برداری از پساب تصفیه خانه ماهدشت عنوان کرد و گفت: علیرغم گذشت دو سال از اجرای طرح تجهیز ۹۲۰ هکتار فاز اول از اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار و تخصیص۶۵۰ لیتر در ثانیه در کارگروه ماده ۱۱، آب منطقه ای هنوز پساب تصفیه شده تخصیصی را تأمین نکرده است و با وجود اینکه همه مسئولان استانی پیگیر موضوع هستند هنوز حل نشده است. این در حالی است که در مجموع برای بهره برداری از این پروژه با هزینه های امروزی برای ایستگاه پمپاژ، خط انتقال و شبکه آبیاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و پس از گذشت دو سال هنوز قادر به بهره برداری نیستیم.

روشن نژاد در خصوص اقدامات و سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان البرز برای سازگاری با شرایط کم آبی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی های پیاپی در کشور، اقدامات و سیاست های سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، تدوین برنامه سازگاری با کم آبی با برنامه ریزی برای اجرای هفت هزار و ۳۰۰ هکتار انواع روش های نوین آبیاری در طول دوره پنج ساله می باشد.

وی با بیان اینکه: این مهم علاوه بر بخش های درون سازمانی با هماهنگی شرکت آب منطقه ای استان و سایر بخش های اجرایی استان صورت گرفت و حاصل تلاشی دو ساله می باشد، تصریح کرد: با اجرای برنامه و تحقق هفت هزار و ۳۰۰ هکتار انواع روش های نوین آبیاری، حدود ۳۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی صرفاً از اجرای روش های نوین آبیاری حاصل خواهد شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: محدودیت اجرای این طرح، صدور مجوز پمپاژ ثانویه چاه توسط آب منطقه ای است که با توجه به خرد بودن اراضی استان البرز مشکل ساز شده و در حقیقت جهت تحقق برنامه سازگاری با کم آبی، امکان توسعه روش های نوین آبیاری به لحاظ صدور بخشنامه وزارت نیرو در رابطه با پمپاژ ثانویه وجود ندارد.

کد خبر: ۱۴۱٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha