۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
خودروهای داخلی سال جاری ۳۵ درصد گران شدند|عدم تحقق وعده تکمیل خودروهای ناقص
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در گفت و گو با «بازار» :

خودروهای داخلی سال جاری ۳۵ درصد گران شدند|عدم تحقق وعده تکمیل خودروهای ناقص

موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران، در خصوص بازار خودرو امسال، گفت: خودروهای داخلی ۳۰ تا ۳۵ درصد ومحصولات مونتاژی حدود ۱۵ درصد افزایش بها یافتند، خودروهای ناقص تکمیل و راهی بازار نشدند.

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودرو در روزهای پایانی سال بیشترین نوسان ناشی از عرضه پایین خودروسازان را تجربه کرده است. از آن سو شاهد هستیم که مشتریان برای خرید محصول صفرکیلومتر باید بیشترین جست و جو را داشته باشند، اما معامله خودروهای کارکرده همچنان روبه افزایش است. از سوی شاهد هستیم که خودروسازان به دلیل بدهی به قطعه سازان و نظام فروش غیر اصولی بازار خودرو را به چالش جدی کشیدند، هیچ یک از وعده های سیدرضا فاطمی امین در راستای بهبود بازار خودرو نیز تحقق نیافت. این عوامل سال ۱۴۰۰ را به برزخ بازار خودرو تبدیل و کرد و آینده آن نیز نامشخص است. برای بررسی بازار خودرو در سال جاری و پیش بینی آینده آن با سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران به گفت و گو پرداختیم:

* بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ که دو محصول داخلی راهی خیابان ها شدند در چه شرایطی قرار گرفت و اکنون مشتریان در چه وضعیتی در خصوص خرید هستند؟
بازار خودرو در سال جاری بیشترین رکود را تجربه کرده است، در روزهای پایانی سال نیز خریداران منتظر نتایج برجام بودند که بتوانند محصولی ارزان و مناسب را تهیه کنند. از سوی نوسانات ارزی پایان سال نیز سبب شد که خریدار و فروشنده در بلاتکلیفی قرار گیرند.

خودروهای داخلی ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. خودروهای مونتاژ نیز حدود ۱۵ درصد افزایش بها یافتند. اما محصولات وارداتی دست خوش تغییر قیمتی چندانی قرار نگرفتند

* آیا می توانید آماری در خصوص افزایش قیمت محصولات داخلی، مونتاژی و وارداتی نسبت به عرضه خودرو ارائه کنید؟
در سال جاری عرضه خودرو مناسب نبود و بها خودرو نسبت به اسفندماه سال گذشته تقاضا کاذب وجود نداشت، خودروهای داخلی ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. خودروهای مونتاژ نیز حدود ۱۵ درصد افزایش بها یافتند. اما محصولات وارداتی دست خوش تغییر قیمتی چندانی قرار نگرفتند.

خودروهای داخلی سال جاری ۳۵ درصد گران شدند|عدم تحقق وعده تکمیل خودروهای ناقص

اگر نیاز بازار براساس عرضه مناسب تامین شود، قیمت ها نیز عقب نشینی خواهند کرد. در چندماه گذشته نیز که شعار تکمیل خودروهای ناقص و افزایش عرضه می دادند، همچین اتفاقی رخ نداد

* به نظر شما به عنوان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران سال آینده بازار خودرو در چه وضعیتی در خصوص قیمتی قرار خواهد گرفت؟
باید مشاهده کرد که سال آینده عرضه خودروسازان افزایش خواهد یافت یا خیر، اگر نیاز بازار براساس عرضه مناسب تامین شود، قیمت ها نیز عقب نشینی خواهند کرد. در چندماه گذشته نیز که شعار تکمیل خودروهای ناقص و افزایش عرضه می دادند، همچین اتفاقی رخ نداد. زیرا در بازار محصول صفرکیلومتر کم است.

کد خبر: ۱۴۱٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha