سایه سنگین دغدغه‌های اقتصادی باید از سر تولید رفع شود
رئیس اتاق اراک:

سایه سنگین دغدغه‌های اقتصادی باید از سر تولید رفع شود

بیکی، رئیس اتاق اراک با اشاره به تحولات جهانی و سیاست‌های دولت در اقتصاد، به نگرانی‌های تولید اشاره می‌کند و معتقد است تصمیم‌گیران کلان کشور باید برای رفع دغدغه‌های تولیدکنندگان اقدام کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق اراک گفت: در حال حاضر بخش تولید با نگرانی‌های زیادی مواجه است و تولیدکنندگان دلواپس اتفاقات آینده هستند، که می‌طلبد تصمیم گیران کلان کشور برای آن چاره‌اندیشی کنند.

ناصر بیکی در شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی افزود: در این میان اخیراً اتفاقات ناگوار و جنگ میان روسیه و اوکراین بخش کشاورزی را دچار مخاطرات و دل‌نگرانی‌هایی کرده است؛ چراکه به‌عنوان نمونه، اوکراین تولید بیش از ۲۵ درصد غلات جهان است و هم‌اکنون در این کشور ۱۵ میلیون تن گندم در معرض نابودی است.

بیکی اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به قطع ارز ترجیحی و مشکلات واردات دانه ذرت و کنجاله سویا، این روزها بخش کشاورزی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. علاوه بر این بلاتکلیفی مذاکرات برجام و نوسانات نرخ ارز، ترس از آینده را در میان تولیدکنندگان قوت بخشیده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران را از دیگر عواملی دانست که بی‌تردید تبعات منفی برای حوزه تولید به دنبال خواهد داشت.

او اضافه کرد: به نظر می‌رسد این افزایش دستمزد هیچ‌گونه آینده‌نگری را در دل خود ندارد، چراکه این تصمیم بال‌وپر تولید را می‌بندد و چالش‌های فراوانی را پیش روی این بخش قرار می‌دهد.

بیکی تأکید کرد: ما با افزایش حقوق کارگران مخالف نیستیم به‌شرط آنکه با تدابیر و برنامه‌های ارزنده صورت گیرد، اما مصوبه کنونی هرگز به نفع سبد خانوار کارگر نیز نخواهد بود و در صورت ادامه، پیامدهای منفی آن به‌ویژه بیکاری کارگران ناشی از تعطیلی کارگاه‌ها به‌زودی آشکار خواهد شد.

در ادامه این نشست، مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با قرائت سه دستور کار جلسه گفت: بحث و بررسی در خصوص روند پرداخت خسارت‌های وارده به واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی و ... ناشی از قطع برق، بحث و بررسی در خصوص حفظ و حراست منصوبات برق مشترکین استان مرکزی، به‌خصوص کشاورزان و واحدهای تولیدی، بحث و بررسی در خصوص دریافت حق اشتراک و برق مصرفی صنایع تبدیلی کشاورزی بر اساس تعرفه کشاورزی سه موضوع مهم مورد پیگیری در جلسه است.

حمیدرضا مهدی نیا افزود: موضوعاتی که به شورای گفت‌وگو ارجاع داده می‌شود، ابتدا از سوی انجمن‌ها و هیات مدیره شهرک‌های صنعتی به دبیرخانه شورای گفت‌وگو انعکاس داده شده و پس از بحث‌های کارشناسی شده و چکش‌کاری‌های موردنیاز، جهت بررسی و تعیین تکلیف به شورا راه می‌یابد.

او توضیح داد: چند روز پیش از برگزاری شورای گفت‌وگو نیز جلسه‌ای در دفتر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان برگزار شده، با مدیران دستگاه‌های دولتی تبادل‌نظر می‌شود، نقطه نظرات و راهکارهای پیشنهادی مورد بحث قرار می‌گیرد و نهایتاً شورای گفت‌وگو به‌منظور تصویب تصمیمات تشکیل جلسه می‌دهد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان نیز در این جلسه با اشاره به دستور کارهای جلسه تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما هزینه‌های مصرف برق برای بخش تولید بسیار گزاف است و بدون در نظر گرفتن اهمیت این بخش در توسعه اقتصادی تعیین و تحمیل می‌شود.

علی‌اکبر کریمی افزود: جریمه نقدی تنها راه کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی برق نیست و ضرورت دارد در این راستا راهکارهای اجرایی گوناگونی اتخاذ شود.

او اظهار کرد: صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنعتی کشور عهده‌دار تولید ثروت هستند و محدودیت‌ها نباید این بخش را دچار مشکل کند و در این مسیر، اعمال سیاست‌های کنترل‌کننده باید به سمت بخش‌های غیر تولیدی هدایت شود، به این معنا که در اعمال جریمه و قطع برق و نظایر آن واحدهای تولیدی در اولویت آخر قرار گیرند تا خسارات ناشی از قطع برق، تولید را متوقف یا دچار کندی نکند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی از تصمیماتی برای حوزه آب خبر داد که به‌موجب آن تعرفه بهای آب مصرفی فعالان بخش کشاورزی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام به تولید می‌کنند و همچنین به کشت‌های گلخانه‌ای فعالیت دارند با نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه شود.

در ادامه جلسه سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: از تأکیدات مقام معظم رهبری، بهبود فضای کسب‌وکار و رونق بخشی به تولید است که باید در برنامه کاری قرار گیرد.

بهنام نظری با اشاره به موضوع سرقت ترانس‌ها و تجهیزات برقی تولیدکنندگان اظهار داشت: به‌منظور رفع این مشکل نیاز به استقرار و فعال شدن گشت‌های مشترک است که می‌توان از کمک کشاورزان نیز بهره‌مند شد.

در حاشیه این جلسه، رئیس اتاق اراک گفت: در خصوص اولین دستور کار جلسه مقرر شد پرداخت خسارت‌های ناشی از قطع برق در شورای گفت‌وگوی ملی طرح موضوع شده و برای آن تصمیم‌گیری شود.

او ادامه داد: برای حفظ و نگهداری تأسیسات برق کشاورزان نیز مصوب شد با پیگیری این قضیه در شورای گفت‌وگوی ملی، درخواست شود حفاظت تجهیزات توسط دولت صورت گیرد.

بیکی خاطرنشان کرد: با توجه به حمایت‌های حاکمیت از بخش‌های مختلف کشاورزی نظیر اعمال معافیت‌های مالیاتی و همچنین خریدهای تضمینی و از آنجائی که صنایع تبدیلی کشاورزی نیز در تقویت تولیدات کشاورزی در راستای تأمین قوت مردم فعالیت دارند، مقرر گردید: شرایطی ایجاد شود تا هزینه‌های انشعاب و تعرفه برق مصرفی این صنایع (صنایع تبدیلی کشاورزی) کاهش و همانند سردخانه‌ها، مترو و راه‌آهن کشور که مطابق تعرفه کشاورزی هستند، با تعرفه کشاورزی محاسبه شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha