۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
با ۵۳۰ میلیارد متر مکعب  آب وارد سال آبی جدید شدیم؛ کاهش ۲۹ درصدی بارندگی ها
ادامه بحران آبی در تهران

با ۵۳۰ میلیارد متر مکعب آب وارد سال آبی جدید شدیم؛ کاهش ۲۹ درصدی بارندگی ها

شهریاری  یک مقام مسئول در شرکت آب منطقه ای گفت: از ابتدای مهر ماه تاکنون ۱۴۹ میلی‌متر بارش در استان داشته‌ایم که در مقایسه با مدت رقم ۲۱۰.۹ میلی متری سال گذشته، ۲۹ درصد کاهش را شاهد هستیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمد شهریاری مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌ منطقه‌ای تهران در نشستی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در آغاز سال ۱۴۰۰ با شرایط فوق‌العاده خشکسالی و بارش کم مواجه بودیم، اظهار داشت: در فروردین ماه ۱۴۰۰ کمترین بارش ۵۳ سال اخیر را داشتیم به طوری که ۲.۳ میلی‌متر بارندگی را در حوزه تهران شاهد بودیم و اندک برفی هم که وجود داشت.

او همچنین ادامه داد : فصل تامین آب سدها سه ماهه بهار است که به دلیل کاهش بارش ها و افزایش دمای هوا برف موجود در کوه های تهران فقط ذوب شدو به ذخیره سدها اضافه نشد و این شرایط تا شهریور ۱۴۰۰ تداوم یافت و همین امر سبب شد سدهای تهران با حجم ذخیره کمتر از ۵۳۰ میلیون متر مکعب وارد سال آبی جاری(ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور۱۴۰۱) شویم در حالی که سال قبل میزان ذخیره سدها برای ورود به سال آبی بعد۸۵۰ میلیون متر مکعب بود.

او با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، مصرف آب از حالت نُرم خارج و میزان مصرف جهت بهداشت افزایش یافت، گفت: حجم آبی که در تهران در سال برای شرب مصرف می شود سالانه به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب می رسد که رقم بسیار بالایی است و می توان گفت میزان مصرف این شهر به اندازه رودخانه کرج با دبی(حجم آب دهی) بین ۳۵ تا ۳۶ مترمکعب در ثانیه و تامین آن توسط پنج رودخانه است که مصرف نگران کننده ای است. با وجود این شرایط توانستیم بدون کمترین چالش، تامین آب داشته باشیم.

از مهر ماه تاکنون ۱۴۹ میلی‌متر بارش در استان داشته‌ایم. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این رقم ۲۱۰.۹ میلی‌متر بوده، ۲۹ درصد کاهش بارندگی ها را در استان شاهد هستیم

کاهش ۲۹ درصدی بارش ها در مقایسه با پارسال

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌ منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در اسفند ماه به لحاظ بارش به گونه‌ای شد که بیلان آبی مخازن مثبت شد، افزود: در این ماه ورودی‌ها افزایشی و آبگیری مخازن انجام شد و با همین بودجه آبی وارد فصل بهار می‌شویم البته امیدواریم بارش‌ها تداوم داشته باشد و شرایطی ایجاد شود تا بتوانیم از اکثریت ذخیره برفی بهره‌برداری کنیم تا کسری یک سال گذشته جبران شود.

شهریاری با اشاره به ۵ سد در حال بهره‌برداری تامین کننده آب استان تهران یادآور شد: در سطح شهر تهران ۶۲۶ حلقه چاه نیز تامین کننده آب هستند که در شرایط نرمال، ۷۰ درصد از آب مورد نیاز از آبهای سطحی و ۳۰ درصد از چاه‌های عمیق تامین می‌شوند.

او با بیان اینکه از مهر ماه تاکنون ۱۴۹ میلی‌متر بارش در استان داشته‌ایم، اذعان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که این رقم ۲۱۰.۹ میلی‌متر بوده است، ۲۹ درصد کاهش را شاهد هستیم.

با حاشیه امن وارد تابستان می شویم

این مقام مسئول ادامه داد: در اسفند ماه شرایط بارش به گونه‌ای بود که در مقایسه با ۴۱ میلی‌متر بارندگی سال گذشته جلو افتادیم و این افزایش باعث شد آبگیری بیلان مثبت داشته باشد. البته در مقایسه با ۵۳ سال گذشته همچنان ۱۶ درصد عقب هستیم و درواقع نسبت به متوسط بلندمدت هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم.

شهریاری با بیان اینکه ورودی آب به سدها در سال جاری ۳۱۳ میلیون متر مکعب بوده است، خاطرنشان کرد: این رقم در سال گذشته ۴۰۳ میلیون متر مکعب بوده یعنی ۲۲ درصد کاهش را شاهدیم.

او تاکید کرد: در حال حاضر موجودی آب مخازن سدها ۳۵۰ میلیون متر مکعب است و این در حالیست که سال گذشته این رقم ۵۷۲ میلیون متر مکعب بوده یعنی ۲۲۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب‌ منطقه‌ای تهران اضافه کرد: میزان کسری به حدی است که با وجود نزولات جوی و کسری که طی یک سال گذشته به سدها تحمیل شده، شرایط شکننده جبران شود و تا حدی با حاشیه امن وارد پیک تابستان می‌شویم.

شهریاری همچنین در باره شرایط برف سنجی خاطرنشان کرد: شرایط برف سنجی بهمن ماه در سد لار و ماملو نسبت به پاسال بهتر است گرچه نسبت به نرمال منفی است اما اگر بارش های بهاری خوب باشد وضعیت بهتر خواهد شد.

در حال حاضر موجودی آب مخازن سدها ۳۵۰ میلیون متر مکعب است و این در حالیست که سال گذشته این رقم ۵۷۲ میلیون متر مکعب بوده یعنی ۲۲۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است

کیفیت آب شرب خط قرمز وزارت نیرو

او همچنین در باره وضعیت کیفی آب شرب تهران گفت: کیفیت آب شرب خط قرمز شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو است و این شرکت با بهره مندی از پیشرفته ترین سیستم های پایش کیفی سدها پنجگانه تهران را رصد لحظه ای کرده و با بروز کوچکترین مشکل کیفی گزارش شده و در اسرع وقت برطرف می شود.

مدیر دفتر بهره برداری ازتاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: تاکنون گزارشی در باره بروز مشکل در کیفیت آب شرب تهران نداشته ایم و آب این شهر یکی از بهترین و گواراترین آب شرب های کشور است.

مشکل سد لار حل می شود؟

این مقام مسئول در باره حل مشکل سد لار توضیح داد: از سال‌های قبل مطالعات جلوگیری از فرار آب سد لار انجام شده بنا بر این است آبی که از مدار خارج می‌شود مهار شده و جهت تامین آب تهران منتقل شود اما هیچگاه به حق‌آبه لار و مازندران خدشه‌ای وارد نشود. ما بر اساس سند ابلاغی و توافق با محیط زیست و وزارت کشور در بالادست عمل می‌کنیم.

شهریاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه علاج‌ بخشی به لحاظ کمبود منابع مادی، متوقف است و در صورت تامین اعتبار به سرعت وارد فاز اجرایی پروژه خواهیم شد.

میزان تولید انرژی برق آبی منطقه تهران در مقایسه با پارسال ۴۴ درصد کاهش یافت. درحالی که پارسال از برخی سدها تا حدود ۶۰۰ هزارمگاوات ساعت تولید برق داشته باشیم این میزان امسال به ۴۰۰ هزار مگاوات ساعت کاهش یافت

کاهش ۴۴ درصدی تولید نیروگاه های برق آبی تهران

شهریاری در باره وضعیت تامین برق از سدهای دارای نیروگاه در تهران هم گفت: یکی از مولفه های مهم در تامین برق در سدهایی که دارای نیروگاه است وضعیت مخزن سد است و هرچه حجم مخزن کمتر باشد امکان تامین برق کاهش می یابد و براین اساس و با توجه به شرایط کاهشی حجم مخازن سدهای پنجگانه تهران، نیروگاه سد امیر کبیر که سابقه ای ۵۸ ساله دارد امسال و از اوایل بهمن ماه به ناچار از مدار تولید خارج شد.

او با اشاره به سهم ۳ الی ۴ درصدی نیروگاه های برق آبی تهران از تولید برق کشور، گفت: به دلیل کاهش ذخایر آبی میزان تولید انرژی برق آبی منطقه تهران در مقایسه با پارسال ۴۴ درصد کاهش یافت و درحالی که پارسال از برخی سدها تا حدود ۶۰۰ هزارمگاوات ساعت برق داشته باشیم این میزان امسال به ۴۰۰ هزار مگاوات ساعت کاهش یافت.

کد خبر: ۱۴۱٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha