۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بازار مصالح ساختمانی در خواب زمستانی | زمزمه افزایش قیمت‌ها در سال جدید
بازار گزارش می دهد؛

بازار مصالح ساختمانی در خواب زمستانی | زمزمه افزایش قیمت‌ها در سال جدید

مشهد- افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به‌تبع آن قیمت مصالح ساحتمانی و از طرفی رکود در بازار ساخت‌وساز، فروش مصالح ساختمانی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با افزایش دستمزد کارگران از حالا زمزمه‌های گرانی در برخی از کالاها که مستقیماً با نیروی کارگر مرتبط است در بازار بلند شده است افزایش قیمت مصالح ساختمانی به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هم‌چنین افزایش دستمزد کارگران و شیوه‌های سنتی تولید مصالح ساختمانی از حالا نوید گران شدن مصالح و هم‌چنین تشدید قیمت‌ها در بازار مسکن را می‌دهد.

بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار اگرچه این روزها آمار ساخت‌وساز در مقایسه با دو سال گذشته بسیار کاهش‌یافته است و بازار شاهد رکود و ثبات قیمتی در حوزه ساختمان است اما عوامل تأثیرگذار بر تولید مصالح ساختمانی و تأثیرگذار بر صنعت ساختمان اجازه نداده تا این رکود بر کاهش قیمت مصالح و یا ساختمان اثر چندانی بگذارد.

تغییر قیمت‌ها
گزارش مرکز آمار ایران در خصوص تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی مربوط به پاییز امسال نشان می‌دهد در این فصل بازار مصالح ساختمانی به‌عنوان یکی از دو جزء اصلی هزینه‌بر ساخت‌وسازها با یک ابر جهش قیمتی مواجه شده و شاخص قیمت در این بازار نسبت به پاییز سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است.

این جهش قیمت مصالح ساختمانی درست در مقطع زمانی ابر رکود ساختمانی به وقوع پیوسته است یعنی در شرایط فعلی که بازار ساخت‌وساز برای حدود پنج سال متوالی در شرایط رکودی قرار دارد و این رکود به دلیل افزایش عمق رکود در بازار معاملات خریدوفروش مسکن و نبود تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی آماده عرضه سازنده‌ها، تشدید شده است.

درحالی‌که شواهد، آمارها و روندهای مربوط به بازار مسکن نشان می‌دهد افزایش سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی در پاییز امسال و ثبت رکورد تورم سه‌رقمی در این بازار به دلیل افزایش تقاضا برای خرید مصالح ناشی از رونق فعالیت‌های ساختمانی یا حتی عادی بودن شرایط در این بازار نیست، یک عامل مهم و مؤثر در ایجاد این جهش قیمتی قابل‌شناسایی است.

افزایش هزینه‌های تولید
بررسی‌ها و شواهد از وجود ردپای نوسانات و اثر جهش‌های ارزی و هم چنین افزایش قیمت حامل های انرژی در افزایش سرعت رشد قیمت مصالح ساختمانی در پاییز امسال خبر می‌دهد درواقع آنچه در پاییز امسال منجر به رشد حدود ۱۰۲ درصدی شاخص قیمت مصالح ساختمانی در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال قبل شده است جهش‌ها و نوسانات نرخ ارز است. همواره جهش‌های ارزی در تغییرات و نوسانات قیمت مصالح ساختمانی مؤثر بوده است و هر زمان که بازار ارز با شوک قیمتی مواجه شده است بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی یکی از بازارهای اثرپذیر از این تغییرات بوده است.

اگرچه این روزها آمار ساخت‌وساز در مقایسه با دو سال گذشته بسیار کاهش‌یافته است و بازار شاهد رکود و ثبات قیمتی در حوزه ساختمان است اما عوامل تأثیرگذار بر تولید مصالح ساختمانی و تأثیرگذار بر صنعت ساختمان اجازه نداده تا این رکود بر کاهش قیمت مصالح و یا ساختمان اثر چندانی بگذارد

در همین راستا رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد در گفت‌وگو بازار اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در فرآیند آماده‌سازی و پخت مصالح ساختمانی ازجمله سیمان و گچ و آجر نیازمند مصرف زیاد سوخت هستیم؛ لذا افزایش هزینه گاز برابر با مصوبات مجلس و بر اساس ضریب نرخ جهانی موجب افزایش قیمت این مصالح بیش از ۳۰ درصد شده است .

غلامرضا سلطانی در این رابطه اظهار می‌کند: هزینه‌های انرژی مانند برق و گاز تأثیر مستقیمی بر روی تولید و قیمت مصالح ساختمانی دارد و لذا این موضوع درنهایت بر قیمت مسکن هم تأثیرگذار است.برخی مصالح مانند آجر که به‌صورت کاملاً سنتی تولید می‌شود به دلیل افزایش هزینه‌های کارگری و نیز استفاده از ماشین‌آلات قدیمی هزینه‌های تولید آن به‌شدت افزایش‌یافته است

وی هم‌چنین با اشاره به افزایش ۵۸ درصدی حقوق کارگران از سال آینده نیز اظهار می‌کند : به‌طور حتم این موضوع بر روی قیمت تولید و هزینه تمام‌شده محصولاتی مانند مصالح ساختمانی تأثیرگذار است و در سال آینده نمی توان آن را در هزینه تولید و قیمت تمام شده مصالح نادیده گرفت از طرف دیگر ما شاهد کاهش ساخت‌وسازها در سطح شهر هستیم و لذا مجموع این عوامل بر کارگاه های تولیدی تأثیرات منفی گذاشته است.

بازار مصالح ساختمانی در خواب زمستانی | زمزمه افزایش قیمت‌ها در سال جدید

تلاطم و نرخ های نجومی
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مشهد ابراز می کند: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنای محاسبه نرخ گاز کوره‌های آجر بر مبنای نرخ تحویلی به صنایع و پتروشیمی‌ها انجام می‌شود لذا این موضوع قبوض گاز مصرفی این کوره‌ها را با تلاطم و نرخ‌های نجومی روبرو کرده است.

سلطانی با اشاره به این موضوع که حدود ۴۰ درصد هزینه تولید آجر به مصرف گاز و تأمین سوخت برمی‌گردد می گوید: لذا این تلاطم موجب نارضایتی گسترده شاغلان در این حوزه شده است و از طرفی افزایش نرخ گاز در فصول سرد سال و نیز تلاطم قیمت ارز یکی از مهمترین عوامل نابسامانی قیمت آجر در بازار بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر کمبودی برای تامین شن و یا سیمان در بازار وجود دارد به ما می گوید: در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه تولید مصالح ساختمانی احساس نمی شود اولین نشانه خروج از رکود در بازار ساخت و ساز را می‌توان در زمان دریافت مجوز ساخت و هم چنین رونق بازارمصالح فروشی ها دنبال کرد مصالح فروشان از ابتدا لغایت پایان کار مراحل ساخت و ساز ساختمان حاضرند و هرگونه رونق یا رکود این بازار تاثیر مستقیم در در آمد ایشان خواهد داشت.

شوک قیمتی
عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران در گفت و گو با بازار اظهار می کند: ساخت مسکن موجب رشد اقتصادی در بسیاری از صنایع دیگر نیز خواهد شد چرا که برای ایجاد یک ساختمان به مصالح مختلفی مثل چوب، لوازم برقی، سنگ‌‍‌، سیمان و... احتیاج است. به همین دلیل صنعت ساختمان‌سازی تاثیر زیادی بر رونق اشتغال‌زایی دارد. عوامل بسیاری در قیمت تمام شده ساختمان تاثیر گذار است لذا بخش عمده‌ای از قیمت یک ساختمان متعلق به زمین آن است.

محمد پژوم با اشاره به این موضوع که اگر مسئولان مرتبط در حوزه‌های راه و شهرسازی، شهرداری در ارائه و قیمت زمین با مسکن‌سازان همکاری کنند، شاهد قیمت های متعادل تری در این عرصه خواهیم بود می افزاید: در مشهد انبوه‌سازان چندین مرتبه از مسئولان راه و شهرسازی درخواست زمین کرده‌اند اما متاسفانه یا زمینی برای ارائه وجود نداشته و یا اینکه دریافت زمین با مشکلات متعددی مواجه بوده است.

حدود ۴۰ درصد هزینه تولید آجر به مصرف گاز و تأمین سوخت برمی‌گردد

وی بابیان اینکه بسیاری از عوامل دیگر مانند مصالح ساختمانی، عوارض ساخت و ساز و هزینه های کارگری و نخ تورم را در افزایش قیمت مسکن می توان دخیل دانست ابراز می کند: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت تمام شده مسکن را می تواند به عوارض اخذ شده از ساخت و ساز ها نام برد اگر بنا باشد شهرداری ها همواره درآمد خود را از محل افزایش هزینه‌ها و عوارض شهری و پروانه ساخت و ساز ها تامین کنند لذا به طور حتم در سال‌های آتی با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد

افزایش قیمت ساختمان
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر با افزایش قیمت‌های ساختمان، تسهیلات اختصاص یافته به مسکن نیز جوابگو نیست و حتی خانوارها با گرفتن این تسهیلات نمی‌توانند مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند بیان می کند: متاسفانه با وقایع اقتصادی که در کشور رخ داده، اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری از بین رفته و در حال حاضر با سرمایه سرگردان و بدون جایگاه مواجه هستیم.

پژوم با اشاره به این موضوع که در طی سه سال گذشته انبوه سازان با شوک های متعددی در بازار ساخت مواجه بودن اضاف می کند: افزایش قیمت روزانه و بی پباتی قیمت ها در این مدت شرایط فعالیت در بازار ساخت‌وساز را بسیار سخت و کاهش داد و در نهایت منجر به افزایش عمق رکود در ساخت وساز ها شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سازندگان در طی چند سال گذشته با کاهش نقدینگی روبروبوده و دست و پنجه نرم کردند بیان می کند: این موضوع موجب شده تا سازندگان برای تامین مواد اولیه ساختمان با تولید کنندگان مصالح و لوازم دست به تهاتر بزنند.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha