۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
شبکه های برق مازندران فرسوده است/ راه اندازی ۳۵۴ نیروگاه
معاون وزیر نیرو:

شبکه های برق مازندران فرسوده است/ راه اندازی ۳۵۴ نیروگاه

ساری- معاون وزیر نیرو شبکه های فرسوده و اختلاف پیک مصرف تابستان و زمستان را از مسائل مهم فراروی صنعت برق در مازندران برشمرد.

به گزارش بازار به نقل از برق منطقه ای مازندران، همایون حائری در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل برق منطقه ای مازندران و گلستان با اشاره به این که با هماهنگی بیشتر شاهد عملکرد یکپارچه صنعت برق در استان خواهیم بود، ادامه داد: مازندران محدودیت هایی دارد که ممکن در استان های دیگر وجود نداشته باشد و به همین دلیل نیاز به تمرکز و حساسیت خاص و برنامه ریزی ویژه ای هستیم.

وی، موضوع اختلاف پیک مصرف تابستان با پیک مصرف در زمستان را یکی از مسائل مهم در این استان اعلام کرد و گفت: به دلیل این شرایط خاص نیازمند افزایش ظرفیت تجهیزات در شبکه هستیم که بتوانیم پیک مصرف تابستان که حدود ۳ تا ۴ برابر خانگی نسبت به شرایط زمستانی است را جبران کنیم.

حائری ادامه داد: در طراحی ها و برنامه ریزی ها باید به گونه ای عمل شود تا مشکلی در فصل تابستان نداشته باشیم و علاوه بر این در زمستان نیز با ظرفیت اضافی روبرو نباشیم.

وی، موضوع دوم محدودیت ها در مازندران را مشکل زمین برای احداث نیروگاه و پست های فوق توزیع، توزیع و انتقال عنوان کرد و گفت: باید با تکنولوژی های جدید و کار مهندسی نقاط ضعف را برطرف کنیم.

حائری شبکه های فرسوده را مسله سوم در مازندران اعلام کرد و افزود: نیاز است در موج شبکه های فرسوده هم اعتبار خاصی برای نوسازی شبکه استان در نظر بگیریم چون مازندران منطقه ای مسافر خیز است و به همین دلیل نیازمند نگاه ویژه ای است.

وی با بیان این که در این استان نیازمند چهار هزار شبکه فوق توزیع و انتقال و همچنین ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فوق توزیع هستیم، ادامه داد: همچنین در بحث نیروگاهی نیز در این چند سال باید توسعه نیروگاه های ما در استان به حداقل دو هزار مگاوات افزایش یابد.

۳۵۴ نیروگاه در مازندران نصب شد
حسین افضلی، مدیر عامل سابق شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در گزارشی به مهم ترین اقدامات صورت گرفته در ۱۲ سال مدیریت خود در این شرکت اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران ما در این شرکت توانستیم ایستگاه ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت که واقعا ضروری بود را در یک بازه زمانی نه ماهه اتمام و به بهره برداری برسانیم.

وی از اجرای ۱۸۹ پروژه شامل ۳۰ طرح نیروگاهی و ۱۵۹ پروژه شبکه های انتقال و فوق توزیع در شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در طی ۱۲ سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: در طول این مدت ۳۵۴ مگاوات نیروگاه نصب شد و رتبه اول کشور را برق منطقه ای مازندران به خود اختصاص داده است.

افضلی کل اعتبار صرف شده برای اجرای این پروژه ها را ۷۹۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به نیروگاه ها است.

وی، پروژه های شبکه های انتقال فوق توزیع را نیز ۱۵۹ مورد اعلام کرد و با بیان این که با اجرای این پروژه ها حدود ۶۰۰۰ هزار مگاوات آمپر افزایش ظرفیتدر شبکه ایجاد شده است، تصریح کرد: برای اجرای این پروژه ها نیز ۴۵۹۲ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

مدیر عامل سابق برق منطقه ای مازندران و گلستان با بیان این که در حال حاضر نیز ۳۰ پروژه در دست اقدام داریم، ادامه داد: از این تعداد ۱۲ پروژه مربوط به انتقال و ۱۸ پروژه نیز مربوط به فوق توزیع است که ۱۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای این پروژه ها تاکنون اعتبار صرف شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

موسوی تاکامی، مدیر عامل جدید شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان نیز در ادامه این مراسم با بیان این که اتمام پروژه های در حال اجرای شرکت در دستور کار ما خواهد بود، گفت: مدرن سازی و هوشمند سازی را در صنعت برق مازندران جهت گیری خواهیم کرد و به سمت و سوی صحیحی هدایت می کنیم.

وی با بیان این که نیاز داریم در حوزه شرق استان گلستان و غرب مازندران تمرکز بیشتری داشته باشیم و به مشکلات آن مناطق را بیشتر پیگیری خواهیم کرد، افزود: با همت و تلاشی که هست و منابع مالی که خارج از منابع تخصیصی توانیر به صنعت برق مازندران که تأمین خواهد شد طول مدار خطوط شبکه انتقال برق منطقه ای مازندران را از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر ظرف چهار سال حداقل به چهار هزار کیلومتر خواهیم رساند.

موسوی تاکامی با بیان این که در حوزه فوق توزیع نیز امیدواریم این رقم را به شش هزار کیلومتر نزدیک کنیم، ادامه داد: برای محدودیت های انتقال در حوزه انتقال و وفوق توزیع و افت ولتاژی که در شبکه انتقال و فوق توزیع داریم ضروری است این اقدامات را انجام دهیم.

وی با بیان این که اجرای دو هزار مگاوات نیروگاه در مدت چهار سال در مازندران را از طریق همکاری با شرکت برق حرارتی و سایر دست اندرکاران تولید استان پیگیری خواهیم کرد، افزود: علاوه بر این تلاش خواهیم کرد در تعامل سازنده تر با برق ترکمنستان بتوانیم تبادل برق به صورت خیلی خوب با کیفیت مناسب را ارائه کنیم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان با اشاره به این که امیدواریم بتوانیم سیستمی را طراحی کنیم که ایستگاه های HVDC را در مرز ترکمنستان و ایران داشته باشیم، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد با بهره گیری از تکنولوژی روز و برنامه ریزی صحیح مشکلات کیفیت توان که مانع از فروش برق ما به خارج از کشور می شود را برطرف کنیم.

وی با بیان این که توسعه شبکه در حوزه انتقال و فوق توزیع و همچنین توسعه تولید در استان در دستور کار قرار خواهد داشت، افزود: مدرن سازی و هوشمند سازی شبکه همراه با نصب سیستم های کنترل و پایش، نظیر EMS وافزایش تعداد PMU ها و همچنین ارزیابی به منظور پایش مناسب و رسیدن به وضعیت دینامیک شبکه را دنبال خواهیم کرد.

الله داد نیز در ادامه این مراسم با اشاره به شرایط خاص کشور و همچنین مازندران در حوزه برق، گفت: در سال های اخیر وضعیت ناترازی مشکلاتی را به وجود آورده که با همکاری و همدلی می توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

وی بر ضرورت توجه به بحث مدیریت بار و مصرف و حفظ پایداری شبکه تأکید کرد و افزود: در حوزه وصول مطالبات نیز ما در روزهای پایانی سال نیاز به منابع مختلف برای امور جاری و سرمایه ای داریم.

الله داد، سرقت تأسیسات را یک چالش اساسی در صنعت برق دانست و گفت: این مسأله هزینه های زیادی به مجموعه تحمیل می کند که یکی از راه های اساسی کاهش این مشکل توسعه کابل خود نگهدار و جمع آوری سیم های مسی است.

حسینی کارنامی، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران نیز در این جلسه به ارائه مهم ترین برنامه های خود در این شرکت پرداخت و گفت: معتقد به برخوردهای اخلاق محور هستم و تمرکز مطلق بر انجام وظیفه کاری در کنار تعامل سازنده با سایر دستگاه های استان و نمایندگان مجلس، مبارزه جدی با فساد و همچنین تصمیم گیری فنی و اجرایی و اصل مشورت هستم.

وی در ادامه سخنان خود، پیگیری جدی و مستمر برای کنتر های هوشمند، کاهش پیک و مدیریت انرژی و کاهش تلفات، پیگیری جدی و مستمر وصول مطالبات، مدیریت صنایع و مصارف، مدیریت منابع و مصارف، حفظ، نگهداشت و توسعه منابع انسانی و تبدیل سیم مسی به آلومینیومی را از جمله مهم ترین برنامه های خود در شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران اعلام کرد.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از تلاش های ۱۲ ساله افضلی، کوروش موسوی تاکامی به عنوان مدیر عامل جدید شرکت برق منطقه ای مازندران و همچنین حسینی کارنامی نیز به عنوان مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان معرفی شد.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha