۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
افزایش ۴۵ درصدی سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد

افزایش ۴۵ درصدی سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی

عباسی، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی طی سال جاری نزدیک به ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ضمن بیان این مطلب افزود: سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده که در مقایسه با سال‌های گذشته این حجم سرمایه‌گذاری کم سابقه می باشد.

کامبیز عباسی اظهار داشت: از این ۶ هزار میلیارد تومان، ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و مابقی آورده شخصی و خرید نقدی بوده است.

وی بخشی از این افزایش سرمایه‌گذاری را ناشی از تغییرات قیمتی و بخش دیگر را به دلیل تنوع حوزه‌های توسعه و فضای جدید مکانیزاسیون در زیربخش‌های مختلف کشاورزی مانند توسعه کاربری پهبادهای کشاورزی، توسعه کاشت مکانیزه کلزا، گندم و جو و توسعه مکانیزاسیون در حوزه دام، طیور و شیلات عنوان کرد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: امسال برای نخستین بار خریدهای نقدی ماشین‌های کشاورزی را به حوزه کمباین و تراکتور تسری داده‌ایم.

وی درباره مزیت‌های تسهیلات بانکی برای حوزه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۵ درصد به کشاورزان ارایه می‌شود که ۳ درصد کمتر از نرخ سود رایج کشور است ضمن آن که اقساط تسهیلات توسط کشاورزان سالانه پرداخت می‌شود.

عباسی در مورد توسعه مکانیزاسیون در بخش زراعت اذعان داشت: امسال به طور میانگین ۷۰ تا ۸۰ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت شلتوک برنج درشالیزارها به صورت مکانیزه صورت گرفت.

وی افزود: ۴۲۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه کشت و بیش از ۵۵۰ هزار هکتار برداشت مکانیزه شد.

به گفته عباسی در سال جاری نزدیک به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی گندم و جو آبی و دیم نیز تحت کشت مکانیزه قرار گرفت که پیشرفت خوبی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بخش باغبانی تصریح کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی در حوزه مکانیزاسیون در بخش باغبانی صورت گرفت.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد محصولاتی مانند پسته و زیتون، ۱۲ درصد مرکبات و ۳ تا ۵ درصد نخیلات به صورت مکانیزه و نیمه‌مکانیزه برداشت شدند.

وی با بیان این که از حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغات کشور، توجه ما بیشتر بر عملیات برداشت و داشت است، اظهار داشت: عملیات کاشت به طور عمده مکانیزه است و در ۳۵ تا ۵۵ درصد باغات عملیات داشت مانند هرس و سمپاشی به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

عباسی درباره بخش شیلات نیز گفت: در این حوزه چند عملیات از جمله برگشت و تصفیه آب در فرآیند تولید آبزیان، هوادهی یا اکسیژن‌دهی به آب حوضچه‌های ماهیان گرمابی و سردآبی به منظور افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و کنترل کیفیت آب مهم است و ما به دنبال توسعه مکانیزاسیون در این بخش‌ها هستیم.

وی با اشاره به بخش دام و طیور بیان داشت: ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه مکانیزاسیون در سال جاری سهم بخش دام، طیور و آبزیان بوده و تلاش می‌کنیم این سهم را به ۲۵ درصد برسانیم.

عباسی ادامه داد: ما به دنبال توسعه اتوماسیون در واحدهای مرغداری، سیستم‌های نوین شیر دوشی و خطوط کشتارگاه‌های مرغ و طیور، توسعه قفس‌های نوین مرغداری، استفاده از ماشین‌های نوین در زمینه‌هایی از جمله پخش علوفه برای دام، دستگاه‌های تهویه هوا و کود خشک‌کنی و استفاده از سامانه‌های خورشیدی هستیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در همین حال اضافه کرد: به تمام تجهیزاتی که به پنل‌های خورشیدی مربوط می‌شوند، تسهیلات تعلق می‌گیرد.

وی درباره گلخانه‌های کشور گفت: در حوزه گلخانه‌ها ۴۱ فناوری اعم از تجهیزات آبیاری، دستگاه‌های سمپاشی و ماشین‌آلات برای عملیات خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت شناسایی کرده‌ایم.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha