۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
رانت و فساد در بستر واردات محصولات نساجی؛ دولت مانع تداوم اقدامات تخریبی به صنایع نساجی شود
در گفتگو با بازار مطرح شد

رانت و فساد در بستر واردات محصولات نساجی؛ دولت مانع تداوم اقدامات تخریبی به صنایع نساجی شود

رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع نساجی البرز بابیان اینکه طی سال های اخیر رانت و فساد در بستر واردات ضربات مهلکی به این صنعت کشور زد، گفت: از دولت سیزدهم انتظار داریم مانع تداوم این اقدامات شود.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استانها: صنعت نساجی ایران زمانی در دنیا حرفی برای گفتن داشت و برخی از برندهای این صنعت مانند «فاستونی مقدم» در دنیا شناخته شده و مشتریان خاص خود را داشت.

به مرور و به ویژه با شروع تحریم ها و عدم واردات دستگاه های به روز و همچنین قطعات مورد نیاز دستگاه ها و از طرفی واردات بی رویه پارچه های خارجی آسیب زیادی به این صنعت وارد شد.

در حال حاضر حدود ۲۰۰ واحد صنعتی نیز در حوزه نساجی، پوشاک و چرم در استان البرز فعالیت دارند.

برای اطلاع از چالش ها و شرایط تولید این صنعت با یدالله مالمیر «رییس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم استان البرز» گفتکو کردیم که مشروح آن را با هم می خوانیم.

* عمده مشکلات این صنعت و چالش هایی که وجود دارد چیست؟
با وجود برخی از مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه از جمله تحریم ها و عدم حمایت درحد انتظار دولت ها از بخش صنعت، متاسفانه با چالش عدم به روز رسانی ماشین آلات صنایع مرتبط با نساجی، پوشاک و چرم استان البرز مواجه بوده و هستیم.

در سال های اخیر صنعتگران نساجی و پوشاک البرز با هدف پویایی اقتصاد و کار آفرینی با جدیت فعالیت کردند اما بعضا" با چالش استهلاک تدریجی دستگاه ها و ماشین آلات مواجه شده اند که درصورت حمایت دولت و رفع پیچ و خم ها در مسیر تهیه و نوسازی ماشین آلات، قطعا صنعتگران نساجی به روز رسانی ماشین آلات را در دستور کار قرار خواهند داد.

در این صورت ضمن بهبود فضای کسب و کار، بستر برای تولید محصولات نساجی و پوشاک بسیار مرغوب و صادرات محور، بیش از پیش مهیا خواهد شد و پس از گذشت چند دهه انتظار بار دیگر دوران طلایی حضور پررنگ در بازار صادرات را تجربه خواهیم کرد.

ضربات رانت و فساد در بستر واردات محصولات نساجی؛ دولت مانع تداوم اقدامات تخریبی به صنایع نساجی شود

*راهکار پیشنهادی شما برای برون رفت از این شرایط و رونق دوباره این صنعت چیست؟
بستر سازی برای ترغیب کار آفرینی درصنایع نساجی و پوشاک و چرم مستلزم اجرای برنامه های کارآمد در مسیر ارتقا نظام طراحی و توسعه برندسازی، کاهش بروکراسی اداری، اصلاح نظام بانکی، تثبیت نرخ ارز و ارائه بسته های تشویقی برای صادر کنندگان نمونه از مواردی است که برای تحقق این امر لازم است. در این صورت تحولی شگرف در حوزه نساجی و پوشاک به ویژه در بحث صادرات حاصل خواهد شد. صنعت نساجی، پوشاک و چرم کشور قابلیت افزایش ظرفیت تولید به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار را دارد که این‌ امر تامین کننده نیاز کشور است.

*رقابت منسوجات و پوشاک ایران در مقایسه با پارچه های ترک و چینی در بازار مصرف را چگونه ارزیابی می کنید؟
در صورت رفع چالش ها و موانع در مسیر به روز رسانی ماشین آلات صنعتی قادر خواهیم بود با برند های مهم دنیا رقابت کنیم و در بازار صادرات حضوری فعال و پررنگ داشته باشیم. صنعت پوشاک کشور می تواند به عنوان رقیبی جدی در مقابل بهترین تولید کنندگان روز دنیا مطرح شود.

هرچند حوزه پوشاک کشور قدمتی مشابه صنعت نساجی کشور را ندارد، ولی با توجه به ذوق و علاقه ایرانیان، اکثر کارآفرینان کشور که به صنعت پوشاک ورود کرده اند اکنون محصولاتی را تولید و وارد بازارهای مصرف می کنند که با استقبال در خور توجه مصرف کنندگان همراه شده است.

قطعا" حمایت مسوولان دستگاه های اجرایی از صنعت پوشاک به ویژه در بحث تقویت طراحی ها و توسعه برند سازی ضروری است در صورت رفع مشکلات و موانع پیش روی تولید کنندگان صنعت پوشاک، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، قطعا امکان حضور دائمی و پررنگ تر پوشاک ایران در بازارهای صادراتی بیش از پیش فراهم خواهد شد

قطعا" در این زمینه حمایت مسوولان دستگاه های اجرایی از صنعت پوشاک به ویژه در بحث تقویت طراحی ها و توسعه برند سازی ضروری است. در صورت رفع مشکلات و موانع پیش روی تولید کنندگان صنعت پوشاک، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، قطعا امکان حضور دائمی و پررنگ تر پوشاک ایران در بازارهای صادراتی بیش از پیش فراهم خواهد شد.

از طرفی ما کارآفرینان با تجربه و خبره در دو بخش صنعت نساجی سنتی و صنعتی داریم که بالاترین سرمایه در فرآیند تولید به شمار می آیند، در صورتی که دولت بستر را برای جذب این سرمایه های انسانی در بخش تولید فراهم کند، عمده مشکلات ناشی از بیکاری برطرف و شرایط لازم برای توسعه اشتغال پایدار، تامین نیازهای داخلی، گسترش صادرات و حرکت پرشتاب در مسیر جهش تولید فراهم می شود.

*نقش دیپلماسی را در صادرات این صنعت چطور می بینید؟
مطمئنا" حضورفعال در بازار بین المللی، تحول در نظام‌ حاکم بر صادرات را می طلبد. یکی از عمده مشکلات در مسیر توسعه صادرات کشور ما طی سال های دور و نزدیک ناشی از ضعف حاکم در دیپلماسی اقتصادی کشور است که در صورت رفع این مشکل حضور فعال در بازار بین المللی را تجربه خواهیم کرد.

در این زمینه باید برای تقویت رایزن های اقتصادی در سفارتخانه هایمان برنامه ریزی شود و افرادی به عنوان رایزن اقتصادی انتخاب شوند که علم و تجربه کافی در بحث معرفی محصولات ایرانی در خارج از کشور را داشته باشند و بتوانند به صورت مستمر با حوزه های اقتصادی داخل کشور در ارتباط باشند و علاوه بر معرفی کالا های ایرانی، نیازهای کشورها به انواع محصولات را شناسایی کنند تا صادرات کشور همراه با برنامه ریزی مناسب توسعه پیدا کند.

دراین صورت می شود توانِ تولید کشور با نیازهای بازارهای خارجی را مورد کنکاش و بررسی قرار داد و امکان حضور فعال محصولات تولیدی کشورمان در بازارهای بین الملل را مهیا کرد.

*واردات منسوجات خارجی چقدر روی صنعت داخلی کشور تاثیرگذار است؟
واردات غیر منطقی منسوجات و پوشاک از مبادی مجاز و قاچاق تهدید جدی در نابودی تدریجی صنایع پوشاک کشور محسوب می شود. تجربه تلخ سال های اخیر در ایجاد رانت و فساد و امضای های طلایی در بستر واردات، ضربات مهلکی به صنایع نساجی و پوشاک و کسب و کارها در کشور وارد کرده است.

از تیم اقتصادی دولت سیزدهم که از بدو فعالیت پشتیبانی از تولید را در اولویت ویژه قرار داده است انتظار داریم اثرات تخریبی واردات بی رویه انواع منسوجات و پوشاک بعضا فاقد کیفیت را مورد بررسی قرار دهند و اجازه ندهند اینگونه اقدامات تخریبی که ضربه به تولید داخلی را نشانه گرفته است تداوم یابد.

البته در سال های اخیر علاوه بر واردات قاچاق، واردات انواع پوشاک با موافقت دستگاه های اجرایی ذیربط به صورت قانونی را شاهد بوده ایم و تا کنون از این ناحیه به صنعت پوشاک کشور خسارات فراوانی وارد شده است

البته در سال های اخیر علاوه بر واردات قاچاق، واردات انواع پوشاک با موافقت دستگاه های اجرایی ذیربط به صورت قانونی را شاهد بوده ایم و تا کنون از این ناحیه به صنعت پوشاک کشور خسارات فراوانی وارد شده است.

ضربات رانت و فساد در بستر واردات محصولات نساجی؛ دولت مانع تداوم اقدامات تخریبی به صنایع نساجی شود

همانگونه که مقام معظم رهبری بارها نجات اقتصاد کشور را در «تقویت تولید داخلی»، «مبارزه‌ با قاچاق» و «جلوگیری از واردات بی‌رویه» عنوان کرده اند، باید این مهم مورد توجه خاص دستگاه های اجرایی ذیربط قرار گیرد.

متاسفانه در شرایطی که انواع پوشاک بسیار شیک و مرغوب در داخل کشور به وفور تولید می شود، بنا به‌ دلایل مبهم، گهگاه همچنان شاهد صدور مجوز برای واردات پوشاک بسیار نامرغوب هستیم و اوج بی انصافی است که به بهانه رقابت در بازار مصرف مجوزهایی برای واردات پارچه و پوشاک صادر و از این ناحیه ضربات مهلکی به صنعتگران وارد شود

متاسفانه در شرایطی که انواع پوشاک بسیار شیک و مرغوب در داخل کشور به وفور تولید می شود، بنا به‌ دلایل مبهم، گهگاه همچنان شاهد صدور مجوز برای واردات پوشاک بسیار نامرغوب هستیم و اوج بی انصافی است که به بهانه رقابت در بازار مصرف مجوزهایی برای واردات پارچه و پوشاک صادر و از این ناحیه ضربات مهلکی به صنعتگران وارد شود.

طی چند سال اخیر با وجود رکود اقتصادی وکاهش قدرت خرید مردم، شاهد این واقعیت تلخ بوده ایم که برخی از فروشگاه هایی بزرگ و ارزان سراها ضمن تبلیغات گسترده انواع پوشاک و پارچه های نامرغوب را که از مجاری مجاز و قاچاق وارد کشور شده است، آزادانه وارد بازار مصرف کرده اند.

*زمانی صنعت نساجی ایران در دنیا حرفی برای گفتن داشت، چطور شد برندی مثل «فاستونی مقدم» به تعطیلی کشید؟
درست است ما زمانی با عرضه برندهای بزرگ همچون فاستونی مقدم در سطح جهان مطرح بودیم و ضروری است امروز مسوولان عوامل دخیل در آسیب وارد شدن به این صنعت را ریشه یابی کنند و برای رفع چالش هایی که موجب کمرنگ شدن منسوجات و پوشاک کشور در بازار جهانی شده است وارد صحنه شوند.

برندهای معروف مانند برند مقدم به دلیل یک سسریسیاست های کج سلیقه به تعطیلی کشیده شد که البته با کمک های استان ورثه آن درحال احیا این کارخانه مهم و تاثیر گذار در توسعه صادرات هستند و امیدوارم به زودی این برند دوباره احیا و به شرایط قبل برگردد.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha