۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
خصومت بانک مرکزی با بازار مسکن| قیمت مسکن سال آینده چه می شود؟
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با بازار مطرح کرد

خصومت بانک مرکزی با بازار مسکن| قیمت مسکن سال آینده چه می شود؟

خسروی، رئیس اتحادیه املاک با بیان اینکه دلیل خصومت بانک مرکزی با بازار مسکن را نمی دانم، گفت: اگر شاخص تورم سال آینده بیشتر از ۲۵ درصد افزایش نیابد و روی اجناس کشیده نشود قیمت مسکن رشد نمی کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ارائه آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار در چند ماه گذشته همواره بر روی مدار گرانی قیمت مسکن ولو اندک بوده است. اما بیشترین افزایش قیمت را بازار اجاره بها داشت.

بازار اجاره بهای مسکن در بهمن ماه مسیری متفاوت را در مقایسه با قیمت مسکن طی کرد؛ به طوری که نرخ‌های پیشنهادی اجاره‌بها در شهر تهران حدود ۴.۷ درصد نسبت به دی ماه افزایش یافت اما شاید بیشترین رشد اجاره بها را در آذر ماه شاهد بودیم.

رشد بیش از ۵۰ درصدی اجاره بها در آذر ماه و آبان ماه حتی صدای مرکز آمار را در آورد بطوریکه مرکز آمار و بانک مرکزی دلیل تورم بالای آبان و آذر ماه را رشد اجاره بها دانستند.

در فروردین امسال رشد اجاره بها در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته در تهران و کل کشور به ترتیب ۳۲.۳ و ۳۶.۱ درصد بود. این رقم در اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت سال گذشته در تهران و کشور به ترتیب ۳۲.۶ و ۳۶.۳ درصد برآورد شده است. در خرداد ۱۴۰۰ نسبت به خرداد ۱۳۹۹ در تهران و کشور رشد اجاره بها به ترتیب ۳۳.۹ و ۳۷.۶ درصد بود.

همچنین در تیر ماه امسال نسبت به تیر سال قبل در تهران و کشور به ترتیب ۳۴.۹ و ۳۸.۷ درصد اجاره بهای مسکن رشد داشت. تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن در تهران و کشور به ترتیب ۳۷.۸ و ۴۱.۲ درصد اعلام شده است.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چرا اجاره بها در ماههای پایانی سال تا این حد افزایش داشت؟ گفت: سوال من این است وقتی فصل اجاره نیست و بازار اجاره هم چندان رونق ندارد چرا باید مدام بر قیمت و رشد اجاره بها تحلیل و گزارش شود.

دلیل خصومت بانک مرکزی با بازار مسکن را نمی دانم و سوالم این است که چه خصومتی دارند؟ وقتی الان زمان اجاره و فصل اجاره نیست و هتوز ماهها به فصل اجاره مانده است چرا باید مدام از وضعیت قیمت اجاره گزارش و آمار به بیرون داده شود؟

وی افزود: دلیل خصومت بانک مرکزی با بازار مسکن را نمی دانم و سوالم این است که چه خصومتی دارند؟ وقتی الان زمان اجاره و فصل اجاره نیست و هنوز ماهها به فصل اجاره مانده است چرا باید مدام از وضعیت قیمت اجاره گزارش و آمار به بیرون داده شود؟

خسروی با بیان اینکه اجاره بها اندکی افت هم داشته است و اینطور نیست که قیمت ها رشد کرده باشد؟ ادامه داد: به عنوان مثال در منطقه یوسف آباد واحد مسکونی که پیشتر با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رهن پیشنهاد شده بود امروز با ۱۰۰ میلیون تومان کاهش از قیمت پبشنهادی خود به ۴۰۰ میلیون تومان تقلیل داده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که همه ساله در فصل دی و بهمن ماه شاهد اوج خرید و فروش مسکن می شدیم اما امسال بر عکس شد؟ اضافه کرد: همه ساله با آغاز فصل زمستان و دی و بهمن معاملات مسکن افزایش می یافت اما امسال بنا به دلایل مختلفی این روند تا حدودی قطع شد. این موضوع به مذاکرات برجام باز می گردد.

وقتی مذاکرات برجام جدی تر شد متقاضیان مسکن تا حدودی صبر کردند تا ببینند چه اتفاقی در مسائل اقتصادی و سیاسی رخ خواهد داد. قطعا با احیای برجام روند نزولی ارز آغاز می شود و تا حدودی این روند نزولی می تواند بر بازارهای موازی نیز اثر خواهد گذاشت

وی ادامه داد: وقتی مذاکرات برجام جدی تر شد متقاضیان مسکن تا حدودی صبر کردند تا ببینند چه اتفاقی در مسائل اقتصادی و سیاسی رخ خواهد داد. قطعا با احیای برجام روند نزولی ارز آغاز می شود و تا حدودی این روند نزولی می تواند بر بازارهای موازی نیز اثر خواهد گذاشت.

خسروی با بیان اینکه معطل شدن متقاضیان مسکن بخاطر مذاکرات برجام، قیمت ها هم تا حدودی افت پیدا کرد اظهار داشت: افت معاملات مسکن علاوه بر برجام به خاطر افت قدرت خرید متقاضیان مسکن هم بوده است. به هر حال بالا رفتن قیمت ها موجب کاهش قدرت خرید متقاضیان هم شده است. این هم در کنار آن معطل بودن معاملات مسکن را کاهش داد.

سال آینده قیمت مسکن به ثبات می رسد اگر که شاخص تورم افزایش نیابد و بانک مرکزی هم اعلام نکند که اجناس و اجاره بها بیشتر از ۲۵ درصد رشد کرده است، قیمت مسکن ثبات خواهد داشت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که سال آینده قیمت مسکن چگونه خواهد بود؟ گفت: سال آینده قیمت مسکن به ثبات می رسد اگر که شاخص تورم افزایش نیابد و بانک مرکزی هم اعلام نکند که اجناس و اجاره بها بیشتر از ۲۵ درصد رشد کرده است، قیمت مسکن ثبات خواهد داشت.

وی تاکید کرد: اما بازار مسکن و قیمت ها در مسیری نیست که بخواهیم بگوییم قیمت مسکن جهش خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha