۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت برخی کالاها در تهران/ کنترل بازار از وعده تا عمل
بازار در آستانه رمضان بررسی کرد؛

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت برخی کالاها در تهران/ کنترل بازار از وعده تا عمل

تهران - در حالی به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم، که افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته قدرت خرید مردم را به طور چشمگیری کاهش داده است.

خبرگزاری بازار، هر چه به ماه مبارک رمضان نزدیک‌تر می‌شویم، دغدغه داشتن سفره قابل قبول برای افطار نیز بیشتر می‌شود، سال‌های قبل نگرانی‌ها فقط برای افزایش قیمت‌ها و در خواست برای نظارت بر آن‌ها بود اما امسال که کرونا در لابه لای سطوح مختلف زندگی مردم کشور جا خوش کرده است قضیه کمی بغرنج‌تر هم شده و تهیه همان سفره کوچک با اقلام حداقل هم سخت شده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

در ابتدا به مقایسه قیمت کالاهای اساسی و پرمصرف در ماه مبارک رمضان می‌پردازیم و سپس راهکار مسئولین امر را در این خصوص جویا می‌شویم.

التهاب در بازار حبوبات/ ثبات در قیمت‌ها خواسته مردم است

نگاه دقیق به مقایسه قیمتی برخی کالاها نشان می‌دهد که در فروردین ۹۹ التهاب قیمت در حبوبات همچنان وجود دارد، بازار حبوبات در سال ۹۸ رشد ۳۰۰ درصدی داشته و مسئولان عنوان کرده بودند که در سال ۹۹ این قیمت‌ها کنترل خواهد شد.

خبرنگار بازار با حضور در یکی از فروشگاه‌های تهران در خصوص میزان قدرت خرید و قیمت اقلام نظر یکی از خریداران را جویا شد؛ که این خریدار گفت، کارگر و صاحب دو فرزند است و با حقوق دو میلیون تومانی گذران زندگی می‌کند.

وی دو فرزند داشت و ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان برای اجاره نشینی در پاکدشت پرداخت می‌کرد و می‌گفت: دیگر دخل و خرجم با هم منطبق نیست.

این شهروند افزود: سال گذشته نیز گرانی‌های گسترده‌ای بر مردم تحمیل شد، حال که در سال جاری کرونا هم آمده و بیکاری و خانه نشینی و افزایش کمرشکن قیمت‌ها به ما ضربه می‌زند، اصلاً معلوم نیست که در بازار چه می‌گذرد چرا که قیمت‌ها نوسان زیادی دارد و هر بار باید برای افزایش قیمت آماده باشیم و در نهایت تعدادی از اقلام را حذف می‌کنیم.

قفسه پُر فروشگاه‌ها و جیب خالی مردم

یکی از فروشندگان فروشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص میزان فروش و نحوه خرید مردم اظهار داشت: در فروشگاه ما اجناس با سود بسیار پایین و حجم زیاد به فروش می‌رسد اما با این وجود بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که برخی افراد قدرت خرید ندارند و فقط به خرید مایحتاج روزانه و با حجم کم مبادرت می‌کنند.

این فروشنده با بیان اینکه همه قفسه‌ها مملو از اجناس است و هیچ کمبودی از لحاظ کالا و طیف مختلف اقلام نداریم گفت: با وجود این تأمین کالا به مقدار کافی هر روز شاهد این سناریو هستیم که خریداران از قیمت‌ها نالان هستند و از درآمد ناکافی معترض بوده و ترجیح می‌دهند از اقلامی خرید کنند که تخفیف خورده و می‌گویند هر چقدر هم قفسه‌ها پر باشد وقتی پولی برای خرید برایمان نمی‌ماند فرقی ندارد.

عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان

استاندار تهران در پاسخ به این سوال که چه طرح‌هایی برای کنترل قیمت‌ها در ایام کرونا و نیز در آستانه ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرای طرح نظارتی ویژه ماه رمضان در استان خبر داد و افزود: این طرح در واقع استمرار طرح نظارتی نوروز است و طبق رصدهای صورت گرفته هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: با توجه به تأمین نیازمندی‌ها و ذخیره‌سازی انجام شده در ماه مبارک رمضان هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی نخواهیم داشت و با تقویت نظارت اجازه افزایش قیمت این کالاها را نمی‌دهیم.

افزایش قیمت برنج و چای و حبوبات نتیجه تغییر در عرضه و تقاضا

رئیس سازمان صمت استان تهران نیز در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های ویژه ماه مبارک رمضان در استان تهران گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برخلاف سال‌های گذشته نمایشگاه طرح ضیافت ویژه ماه رمضان برگزار نمی‌شود و تمهیداتی در نظر گرفته شده که کالاها با تخفیف در فروشگاه‌های مشخص به دست متقاضیان برسد.

یدالله صادقی از قیمت مصوب برای عرضه خرما در میادین میوه و تره بار استان تهران خبر داد و عنوان داشت: هماهنگی‌های لازم با تولیدکنندگان کالاهای اساسی جهت افزایش تولید و تأمین مایحتاج مردم صورت گرفته است.

وی در پاسخ به علت افزایش قیمت برخی اقلام مثل حبوبات و برنج و چای نیز گفت: وقتی بازار با تغییر در عرضه و تقاضا مواجه می‌شود، طبیعی است، با افزایش قیمت روبرو شویم و البته در این میان برای حبوبات تصمیماتی گرفته و مقرر شد، کسری بازار حبوبات با واردات تأمین شود که متعاقباً قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند کرد.

ماه میهمانی خدا امسال با تمام سال‌های عمرمان متفاوت است، مسئولان وعده تنظیم بازار و نظارت جدی بر قیمت‌ها و بعضاً کاهشی بودن نرخ اقلام را داده اند و حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که این وعده تا چه حد محقق خواهد شد.

کد خبر: ۱۴٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha