۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
پارادوکس غم‌انگیز پایان سال صیادان و شهروندان؛ تورهای پر، جیبهای خالی
بازار گزارش می دهد؛

پارادوکس غم‌انگیز پایان سال صیادان و شهروندان؛ تورهای پر، جیبهای خالی

بندرترکمن- برخی کارشناسان اعتقاد دارند جهش دو برابری قیمت ماهی سبب شده تا بسیاری از خانواده ها به سبب ناتوانی مالی در خرید این آبزی سنتی شب عید، از خرید آن منصرف شوند.

بازار؛ گروه استان ها: به دلیل برخی مسائل اقتصادی و کاهش قدرت خرید علی رغم تمام آداب و رسوم سنتی نوروزی مردم و جایگاه ویژه سبزی پلو و ماهی و همچنین جایگاه ارزشمند ماهی و آبزیان در ارتقای کیفیت ارزش غذایی سبد خانوار، متأسفانه مصرف ماهی در کشور ما محدود به زمان‌های خاص واعیاد شده است که یکی از دلایل این امر به افزایش فزاینده قیمت انواع ماهی در بازار برمی گردد.

گلستان دارای انواع ماهی پرورشی و دریایی است. براساس اظهارات مدیران شیلات گلستان سالانه حدود هزار تن انواع ماهی سردآبی در حدود ۶۰ مزرعه پرورش ماهی استان تولید می شو در سال گذشته ۴۲۶ تن انواع ماهی استخوانی از آب های آزاد گلستان صید شده که از این میزان ۳۳ تن ماهی سفید، ۲۸۷ تن ماهی کفال، ۹۴ تن ماهی کپور و افزون بر پنج تن سایر گونه ها بوده است.

برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمت ماهی سری بازارچه ماهی در بندرترکمن زدیم شهری که یکی از اصلی ترین مراکز توزیع انواع ماهی در گلستان و شاید در استان های همجوار باشد. بازار ماهی بندرترکمن در خیابان شهید بهشتی و مسیر جاده ورودی به بندرترکمن از سمت گرگان واقع شده است. این بازار که قدمتی حدود ۳۰ سال دارد در قالب حدود ۴۵ غرفه بوده و روزانه پذیرای مشتریان زیادی است در گذشته این بازار تنها در فصل صید رونق داشت، اما هم اینک با وجود استخرهای پرورش ماهی در استان، در همه فصول پررونق و پرتردد است.

قیمت بالای ماهی ها در بازار بندرترکمن
یکی از غرفه داران بازارچه ماهی بندرترکمن در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این بازار همیشه شلوغ و پرتکاپو نیست بلکه فقط روزهای پایانی سال و قبل از نوروز شاهد این شلوغی و رونق هستیم، گفت: قیمت ماهی معمولا براساس تازگی و وزن ماهی و البته نوع ماهی متغیر است، معمولاً ماهی ها به زیر یک کیلوگرم (۸۰۰ تا هزار گرم) و بالای یک کیلوگرم تقسیم بندی و قیمت گذاری می شوند.

معمولاً ماهی ها به زیر یک کیلوگرم (۸۰۰ تا هزار گرم) و بالای یک کیلوگرم تقسیم بندی و قیمت گذاری می شوند

بهنام عطانژاد با بیان اینکه در ماهیان زیر یک کیلوگرم قیمت کپور بین ۶۵ تا ۷۵، ماهی سفید ۹۵ تا ۱۰۵، ماهی کفال ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان از صیادان منطقه خریداری می شود، ابراز کرد: ماهی تلاجی که معمولا ۲۵۰ گرم وزن دارد حدود ۱۲۰ هزار تومان قیمت گذاری می شود همچنین ماهی هایی که توسط مغازه دارها از صیادان خریداری می شود پس از افزایش قیمت سه الی پنج هزار تومانی به صورت جزیی به مشتریان کلی و یا خریداران جزیی و شهروندانی که از شهرهای مجاور بندرترکمن به ویژه گرگان به این بازارچه می آیند، فروخته می شود.

وی با بیان اینکه ماهیان خریداری شده توسط دلالان به دیگر نقاط کشور از جمله تهران، فریدونکنار، بابلسر ارسال می شود و علاوه بر قیمت کرایه قیمت ماهی تا ۱۵ هزار تومان افزایش می یابد، افزود: در خصوص راه های تشخیص ماهی سالم از ماهی کهنه هم باید گفت ماهی تازه بوی مطبوعی دارد، فلس ها کاملا به بدن چسبیده و به سختی جدا می شود، بدن ماهی تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات است.

دوئل صید ماهیگیران و جیب خالی مردم آغاز شد| فاصله سفره های مردم تا پروتئین آبزیان

افزایش قیمت ماهی

یکی دیگر از فعالان این بازارچه در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه قیمت ماهی نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته و این امر استقبال مردم برای خرید را کاهش داده است، می گوید: طی یکی دو سال گذشته هر کیلو ماهی در محدوده ۴۰ هزار تومان قیمت داشت اما امسال حداقل دو برابر شده و بسیاری از مردم و حتی بومیان توان خرید ماهی را ندارند.

علی دهقان با بیان اینکه خانواده های بسیاری ماهی را از سفره خود کنار گذاشته اند زیرا توان خرید ماهی با قیمت های حدود هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان وجود ندارد، ابراز داشت: وضعیت صید در روزهای اخیر خیلی خوب بوده و صید ماهی کپور و سفید به اوج خود رسیده است شاید برخی از مردم فکر کنند که درآمد صیادان و ماهیگیران افزایش چشمگیری داشته است اما واقعیت آن است که مخارج ماهی گیری بسیار افزایش داشته و سود اصلی در تجارت ماهی به جیب دلالان می رود.

قیمت ماهی نسبت به سال گذشته رشد حداقل دو برابری را تجربه کرده است

وی با بیان اینکه ‌هر چند در کنار دریای خزر قرار داریم و انواع ماهیان خزری و ارگانیک در دسترس است اما برای سایر سلیقه های، ماهیان پرورش سردآبی و گرم آبی هم به فروش می رسد، افزود: قیمت قزل آلا ۸۵ هزار تومان، قیمت بیگ هد (سرگنده) ۵۵ هزار تومان و فیتوفاگ ۴۵ هزار تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

قیمت ماهی در گرگان ۲۰ هزار تومان گران تر از بندرترکمن

مدیر یکی از مراکز عرضه آبزیان در گرگان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت ماهیان دریایی در شهر گرگان نسبت به بندرترکمن به ازای هر کیلوگرم حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان گران تر است، تاکید کرد: در ماهیان یک کیلویی قیمت کپور بین ۸۰ تا ۹۰، ماهی سفید۱۱۰ تا ۱۲۰، ماهی کفال ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان از صیادان منطقه خریداری می شود.

قنبرعلی رضایی، با بیان این که قیمت ماهی نسبت به سال گذشته رشد حداقل دو برابری را تجربه کرده است، اضافه کرد: گستره قیمت انواع ماهیان به نحوی است که امکان خرید ماهی برای بسیاری از اقشار وجود ندارد همچنین باید تاکید کرد که آبزیان دیگری هم در بازار عرضه می شود که مخصوص خانواده ای متمول است که از آن جمله می توان به فروش ماهی اوزون برون از قرار کیلویی ۴۵۰ هزار تومان، تلاجی (با نیم کیلو وزن) ۱۸۰هزارتومان، ماهی کپور (بالای ۱.۵ کیلو)۱۴۰هزار تومان، ماهی سفید (بالای ۱.۵ کیلوگرم) ۱۵۰هزار تومان به فروش می رسد.

افزایش قیمت ماهی در روزهای منتهی به نوروز منجر شده تا بسیاری از خانواده از خرید ماهی برای شب عید منصرف شده و این منبع غنی پروتئین و سایر عناصر مفید از سفرها حذف شود در حالی که ماهی در کنار زینت دهنده سفره های نوروزی مردم استان گلستان از دیرباز تا کنون، یک ماده پروتئینی و ارزشمند غذایی نیز محسوب می شود که متاسفانه به دلیل مسائل اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، چند وقتی است که سرانه مصرف آن حتی در استان های شمالی کشور، مانند گلستان هم کاهش یافته است.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha