۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
واگذاری اوراق نفتی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد خبر داد

واگذاری اوراق نفتی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد

محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری و توسعه در مناطق آزاد و ویژه از طریق واگذاری اوراق نفتی صورت می پذیرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی مناطق آزاد، سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و صندوق توسعه ملی ایران که با حضور مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران در محل دبیرخانه شورای شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد، گفت: این تفاهم نامه به منظور همکاری در تامین منابع مالی جهت سرمایه‌گذاری و توسعه در مناطق آزاد و ویژه، از طریق واگذاری اوراق نفتی به مثابه اعتبارات ارزی، مشارکت در ایجاد مناطق آزاد مشترک مرزی، فرامرزی، متناظر و تهاتری از طریق ارائه تسهیلات یا سرمایه‌گذاری ارزی، مشارکت در ایجاد بانک آفشور در مناطق آزاد، مشارکت در بورس بین المللی، همکاری جهت اختصاص بخشی از منابع اعتباری تخصیصی صندوق توسعه ملی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای طرح های دانش بنیان مناطق آزاد و مشارکت در شناسایی حوزه های صنعتی و خدماتی تخصصی هر یک از مناطق جهت بهره‌مندی از تسهیلات صندوق به امضا رسید.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد همچنین ضمن تاکید بر نقش صندوق در ایجاد نهادهای پولی و مالی گفت: در این تفاهم نامه مقرر شد فرصت های سرمایه گذاری و واحدهای تولیدی نیازمند منابع مالی در مناطق آزاد را شناسایی شود و فهرست آن در اختیار صندوق قرار داده شود. صندوق توسعه ملی نیز براساس قوانین و ضوابطی که از طریق بانک های عاملی که معرفی خواهند شد، منابع را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: یکی از محورهایی که در این تفاهم نامه به آن پرداخته شده، تلاش مشترک برای تامین منابع مالی استارتاپ ها، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیانی است که در مناطق آزاد مستقر هستند.

در این مراسم مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی نیز با اشاره به اینکه دولت های پیشین تا ۶۰ درصد منابع صندوق را استفاده کرده اند، گفت: در صورت ورود کل درآمد نفت به صندوق توسعه ملی، این بخش قادر به تامین کل بودجه کشور از فعالیت های خود خواهد بود، به طوری که با اتمام نفت صندوق تبدیل به محلی برای تامین بودجه کشور خواهد شد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران با بیان اینکه مسیر برگشت تسهیلات صندوق و وصول مطالبات باز شده، افزود: هم اکنون برخی سازمان ها و شرکت ها تمایل به واگذاری سهام و دارایی خود برای برگشت مطالبات صندوق دارند که نیازمند اخذ مصوبه جدید هستیم.

غضنفری با تاکید بر ورود صندوق توسعه ملی به بخش سرمایه گذاری، تصریح کرد: امیدواریم دولت به جای استفاده از منابع اصلی صندوق به دنبال استفاده از سود صندوق برای تامین بودجه کشور باشد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران تاکید کرد: در صورت ورود صندوق توسعه ملی به بخش سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های کم ریسک و پر بازده، ضمن متنوع سازی سبد دارایی و حفظ اصل سود، صندوق توسعه ملی قادر به تامین بودجه کشور از سود منابع خود خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha