۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰
نوروز فرصت مناسب اشتغال | ارائه خدمات گردشگری در سایه افزایش ماندگاری مسافران
بازار گزارش می‌دهد؛

نوروز فرصت مناسب اشتغال | ارائه خدمات گردشگری در سایه افزایش ماندگاری مسافران

نوروز هر چند به صورت موقت، اما ظرفیت خوبی برای اشتغال و درآمدزایی مردم استان سمنان محسوب می‌شود آن هم استانی که در میانه مسیر بین‌الحرمین در ایام نوروز، میزبان خیل عظیم مسافران عبوری است.

بازار، گروه استان‌ها: نوروز فرصت مناسب اشتغال موقت و توسعه اقتصادی استان سمنان است شهرستان‌های این استان پذیرای خیل عظیم مسافران و زائران حرم رضوی هستند که برای تأمین مایحتاج سفرشان از شهرهای استان خرید می‌کند همچنین حضور گردشگران فرصت بسیار مناسبی برای بهره‌برداری اقتصادی از داشته‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این استان محسوب می‌شود.

حضور گردشگران همچنین این فرصت را به مردم استان می‌دهد که بتوانند تولیدات شان را عرضه کنند و ایجاد بازارچه‌های محلی در ورودی و خروجی شهرها، این امکان را برای تولیدکنندگان صنایع دستی، لبنیات، مصنوعات چوبی و تزئینی حتی زنان سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته امداد و … فراهم می‌کند تا بتوانند درآمدی داشته باشند.

قرار است در استان سمنان ۱۴ نمایشگاه عرضه محصولات تولیدی و ۳۰ موکب برپا شود همچنین ورودی و خروجی شهرها به مکان‌هایی برای عرضه تولیدات استان سمنان بدل شده و با همکاری شهرداری‌ها و مجموعه ستاد سفرهای نوروزی، شرایط نسبتاً خوبی برای اشتغال و درآمدزایی از مسافران نوروزی رقم خورده است.

ایجاد ۱۴ بازارچه
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه ۱۴ نمایشگاه صنایع دستی و دست ساخت‌های مردم استان طی ایام نوروز برپا هستند، تاکید کرد: سعی شده این نمایشگاه‌ها در ورودی و خروجی شهرها باشد که بیشتر حجم مسافران در آن مناطق حضور خواهند داشت.

حضور گردشگران همچنین این فرصت را به مردم استان می‌دهد که بتوانند تولیدات شان را عرضه کنند

امیر کرم زاده با بیان اینکه در این نمایشگاه‌ها هنرمندان صنایع دستی، تولیدات و مصنوعات و حتی افراد دارای مهارت تحت پوشش کمیته امداد حضور خواهند داشت، ابراز داشت: یکی از اتفاقاتی که در این بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها رقم می‌خورد، در کنار فروش محصولات تولیدی و صنایع دستی، ظرفیت‌های گردشگری استان هم معرفی می‌شود و از مسافران دعوت می‌شود تا از آنان بازدید کنند.

وی با بیان اینکه ۳۰ موکب در نقاط مختلف استان سمنان در ایام نوروز برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی برپا می‌شود، افزود: این موکب ها در واقع قصد دارند تا مقاصد مختلف گردشگری را به گردشگران معرفی کنند و به ویژه روستاها و وجوه طبیعی و تاریخی گردشگری استان را بشناسانند.

نوروز فرصت مناسب اشتغال | ارائه خدمات گردشگری در سایه افزایش ماندگاری مسافران

نمایشگاه توانمندی‌های استان سمنان برپاشده است
استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه برپایی نمایشگاه‌های توانمندی‌های سوغات، صنایع دستی و گردشگری امسال مورد تاکید ستاد تسهیل خدمات سفر است، گفت: این بازارچه‌ها در واقع هم امکانی برای فروش محصولات تولیدی هستند و هم می‌توانند به افزایش ماندگاری مسافران کمک کنند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه افزایش ماندگاری مسافران به کاهش مخاطرات جاده‌ای منجر خواهد شد، ابراز کرد: پیش بینی ۱۴۴ غرفه فروش محصولات استان در ۱۴ بازارچه انجام پذیرفته و تا پایان تعطیلات این مراکز به مسافران خدمات می‌دهند از سوی دیگر باید گفت با تمهیدات فراهم شده، استان از معبر به مقصد مسافران تبدیل و از ظرفیت‌های گردشگری آن بیشتر استفاده شود.

برپایی نمایشگاه‌های توانمندی‌های سوغات، صنایع دستی و گردشگری امسال مورد تاکید ستاد تسهیل خدمات سفر است

در این بین اما برخی نیز منتقد این نوع بهره برداری اقتصادی هستند چرا که باور دارند در وهله اول امکان دارد که استقرار همه امکانات گردشگر پذیری در ورودی شهرها، سبب شود تا دیگر مسافران رغبتی به درون شهر برای تهیه اقلام مورد نیاز سفرشان نداشته باشند و ثانیاً این نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها تعداد بسیار محدودی از هنرمندان صنایع دستی و تولید کنندگان را پوشش می‌دهد در نتیجه سایر فعالان اقتصادی از آن بهره‌ای نمی‌برند.

نمایشگاه و بازارچه به تنهایی فایده‌ای ندارد
یک فعال حوزه صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: نهایتاً ۱۴۰ غرفه صنایع دستی در هشت شهرستان و ۲۰ شهرستان استان سمنان در طول نوروز برپا شود که در مقابل چهار هزار هنرمند صنایع دستی استان، رقمی بسیار ناچیز است از سوی دیگر اینکه به نام حمایت از تولیدات بخواهیم گروهی از هنرمندان تولیدات شأن را برای فروش به نمایش بگذارند، نه کار ریشه‌ای و عمیقی است و نه تاثیری بر اقتصاد گردشگری استان سمنان دارد.

سپیده رحیمی با بیان اینکه بهترین راهکار این است که بتوانیم مسافران نوروزی را به درون شهرهای استان بکشانیم و از حضور آنان بهره کافی را ببریم نه اینکه در ورودی شهرها از آنها بخواهیم که همه مایحتاج شان را از یک بازارچه محدود خریداری و تامین کنند.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم که از ظرفیت گردشگری نوروزی بهره مند شویم نیاز به یک برنامه ریزی جامع و همه جانبه داریم که در آن گردشگری امکان تاریخ، طبیعی، روستاگردی، محله گردی، خانه‌ها و حمام‌های قدیمی، موزه‌ها، صنایع دستی … همگی با هم در یک پکیج باشند و از ظرفیت بخش خصوصی نیز کمک گرفت برای مثال می‌توان تورهای گردشگری شهر شاهرود را با اتوبوس برای مسافران نوروزی گذاشت و راس هر ساعت یک اتوبوس به این موضوه بپردازد اما متاسفانه در دید مسئولان همه چیز فقط یک بازارچه محلی است.

نوروز فرصت مناسب اشتغال | ارائه خدمات گردشگری در سایه افزایش ماندگاری مسافران

هیچ برنامه‌ریزی نیست
یک کارشناس حوزه گردشگری نیز با تایید این انتقادات بیان کرد: هیچ برنامه جامع و اصولی که پشت آن کار علمی و اصولی باشد یعنی مزیت سنجی، اقدامات، داشته‌ها، ظرفیت‌ها و … از یک سو و امکانات، وضعیت موجود و وضعیت مطلوب از سوی دیگر، لحاظ شده باشد، برای بهره برداری اقتصادی از گردشگران نوروزی در سطح استان سمنان وجود ندارد.

علی صالحی با بیان اینکه به دلیل تغییرات مدیران میراث فرهنگی و همچنین قرار گرفتن افرادی که توان و علم کافی را برای اداره این مجموعه نداشتند، متاسفانه ما دو سال طلایی را در دوران کرونا از دست دادیم آن هم سال‌هایی که کاهش تقاضای مسافران بهترین زمان بود که امکان گردشگری مان را ارتقا ببخشیم، مرمت و تعمیر کنیم، برای گردشگری پساکرونا برنامه ریزی کنیم و همچنین بتوانیم وضعیت موجود را احصا نماییم، ابراز کرد: امیدواریم با ثباتی که حالا یکی دو ماهی می‌شود بر میراث فرهنگی استان حاکم شده و مدیریت جدید که توانمند نیز نشان داده، این کاستی‌ها جبران شود.

وی افزود: ما امروز می‌دانیم که برای مثال قرار است شاهد حضور چهار و نیم میلیون گردشگر از سمت تهران به مشهد باشیم که با اتوموبیل، سواری کرایه و اتوبوس و … قرار است از استان عبور کنند از سوی دیگر هم می‌دانیم این استان ظرفیت‌های خوب گردشگری دارد و همچنین صنایع دستی و دست سازه‌ها و دست بافت‌های سنتی و زیبایی نیز در این استان تولید می‌شود اما فقط همین را می‌دانیم اینکه با چه برنامه و مسیری باید این دو را به هم پیوند داد، نمی‌دانیم.

عدم استفاده از ظرفیت گردشگران
این کارشناس حوزه گردشگری همچنین با بیان اینکه دقیقاً مشکل بزرگ عدم استفاده از ظرفیت‌های گردشگران نوروزی ما در استان سمنان همین موضوع است، گفت: متاسفانه در فقدان برنامه جامع گردشگری و احصا درست شرایط کنونی و داشته‌های استان، نمی‌توان برای آینده نیز برنامه ریخت در نتیجه هر اقدامی که کنیم اعم از ایجاد بازارچه صنایع دستی، بومگردی، معرفی داشته‌ها به مسافران و.... محکوم به شکست است چرا که اصولی نیست.

هیچ برنامه جامع و اصولی که پشت آن کار علمی و اصولی باشد وجود ندارد

کارشناسان دیگر فعال در حوزه گردشگری و اقتصاد نیز تقریباً نظرات مشابهی دارند و همگی به این نکته که ظرفیت عظیم مسافران نوروزی، آنطور که باید و شاید به وسیله مسئولان و برنامه ریزان استان جدی گرفته نشده، در بین تمام اظهارنظرها مشهود است از سوی دیگر این عدم داشتن برنامه جامع گردشگری از جمله مهمترین ایراداتی است که به مجموعه استان سمنان وارد است و باید مسئولان برای رفع این نقص بزرگ اقدام عاجلی را صورت دهند.

در نهایت باید گفت فرصت مسافران نوروزی مانند برق و باد می‌گذرد و مسئولان استان هم به جز چند غرفه بازارچه صنایع دستی و همچنین چند بازارچه شهری، برنامه خاصی را برای افزایش ماندگاری مسافران ترتیب نداده اند که بتواند به ایجاد اشتغال، هرچند موقت در استان منجر شود و درآمدی را به مردم استان سمنان بدهد.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha