۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
بساط رانت با ۲ اقدام دولت در حال حذف شدن است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بساط رانت با ۲ اقدام دولت در حال حذف شدن است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طی چند سال گذشته با اعمال قیمت گذاری دستوری و شدت و ضعف این سیاست در برهه های مختلف، شرایط برای بروز فساد و رانت در بازارها فراهم شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، مداخله دولت در تعیین قیمت کالاها رویکردی است که سال‌ها تجربه شده و نتیجه‌ای جز شکست نداشته است. به همین دلیل دولت سیزدهم بهتر است از اجرای دوباره این سیاست که باعث رانت، دلال‌بازی و فساد در بازارهای مختلف کالایی شده، پرهیز کند که خوشبختانه اقدامات اخیر بیانگر توجه ویژه دولت به نظام بازار و کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری در برخی حوزه هاست.

جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اتفاق خوبی که از ابتدای سال در بورس کالا پیگیری شد، عرضه مداوم محصول‌های معدنی در بورس کالاست. دنباله‌روی از این سیاست باعث می‌شود، کالاهای معدنی که به‌صورت سنتی تحت سیطره دولت بود، خارج و متاثر از سازوکار عرضه و تقاضا در شرایط رقابت معامله شود.

حسینی کیا افزود: در سال‌های گذشته که سنگ‌آهن، کنسانتره و سایر محصول‌های معدنی قیمت‌گذاری می‌شد، سیاست گذار انتظار داشت، تولیدات فلزی هم ارزان به دست مصرف‌کننده برسد اما عمده سود حاصل از سیاست‌های حمایتی در همه این سال ها، به جیب عده‌ای خاص رسید و به زیان مصرف کننده تمام شد.

وی با طرح این پرسش که تا چه زمانی باید سفره رانت را در قالب سیاست های حمایتی، پهن نگه داریم؟ تصریح کرد: یک‌زمانی دولت برای سرپا شدن تولید فولاد، شروع به حمایت و اعطای یارانه کرد اما قرار نیست این حمایت تا ابد ادامه یابد. تولیدکنندگان فولاد در بخش های مختلف نیز مانند همه بخش‌های تولید باید روی پای خود بایستند و به نظر می رسد که امروز با رویکرد جدید دولت و عرضه کامل کالاها در بورس کالا، زمان حذف رانت ها فرا رسیده است.

رقابت، اصل حمایت از بازار
او با تاکید اینکه سازوکار بورس کالا برای اقتصاد ایران یک فرصت است، متذکر شد: باید با برنامه ریزی دقیق شرایطی را فراهم کنیم تا اعتماد تولیدکننده و مصرف‌کننده واقعی به بورس کالا به طور کامل جلب شود این بدان معناست که قیمت ها متاثر از سازوکار عرضه و تقاضا در شرایط رقابت کشف شوند که البته در ابتدای ورود برخی محصولات شاید در ابتدای امر موانعی بر سر راه باشد اما در ادامه به طور حتم تولیدکننده و مصرف کننده از کشف واقعی قیمت ها آن هم در بستری شفاف، سود خواهند برد.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در پایان تاکید کرد: آنچه می‌تواند به بازارها کمک کند، مفهوم رقابت است، به نحوی که مداخله در عرضه و تقاضا و قیمت ها، باعث اختلال در بازار و زمینه ایجاد رانت می‌شود از این رو وزارت صمت در صدد است تا با عرضه های کافی و مستمر کالاها در بورس کالا، نیاز بازار را پوشش دهد که این رویه به تعادل بازارها و در ادامه انجام صادرات کالاهای مازاد نیاز داخل بدون تشریفات و مجوزهای زمانبر گذشته کمک می کند.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha