۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۳
تورم، بانک ها را پوست کلفت کرده است!| بی توجهی برخی بانک ها در عدم بلوکه بخشی از وام به متقاضیان
گزارش «بازار» از چگونگی عملکرد بانک ها در ارایه وام؛

تورم، بانک ها را پوست کلفت کرده است!| بی توجهی برخی بانک ها در عدم بلوکه بخشی از وام به متقاضیان

هرچند بانکها ملزم به عدم بلوکه بخشی از تسهیلات در ارایه وام شده اند اما برخی بانکها به این موضوع بی توجه اند و بانک مرکزی به جای معرفی آنها به هیئت انتظامی و تمرکز برکاهش تورم فقط به آنها هشدارمی دهد.

اسدالله خسروی؛ بازار : پرداخت وام در سیستم بانکی در حالی انجام می شود که اگر فردی از روی ناچاری و گرفتاری دست به دامن بانک ها شد تا با دریافت وام یا تسهیلات مشکلاتش حل شود اما برخی بانک ها بخشی از وام را تا پرداخت آخرین قسط آن بلوکه می کنند و یا از همان ابتدا (در قسط اول یا دوم) کل سود وام بانکی را از متقاضی گرفته و بعد شروع به دریافت اقساط وام می کنند. این اقدام که از نظر بانک مرکزی غیر قانونی است اما اغلب بانک ها بدون توجه به بخشنامه عدم بلوکه کردن بخشی از تسهیلات برای پرداخت وام ولی متاسفانه همچنان به چنین امری مبادرت می ورزند.

توجیه بانکها در بلوکه کردن بخشی از وام و تسهیلات پرداختی این است که هزینه تمام شده پول در سیستم بانکی بالاست و برای اینکه جبران بخشی ازهزینه شود از این طریق با رسوب بخشی از وام های پرداختی در سیستم بانکی و تجمیع آنها برای پرداخت دوباره آن در قالب وام که سودی را نصیب بانک کند، دست به این کار غیر قانونی می زنند

افزایش هزینه تمام شده پول، توجیه بانک ها در بلوکه کردن بخشی از وام های پرداختی!
اقدامی که از دیدگاه کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی غیر قانونی است و متخلفان باید مورد بازخواست قرار گیرند. اما توجیه بانکها در بلوکه کردن بخشی از وام و تسهیلات پرداختی این است که هزینه تمام شده پول در سیستم بانکی بالاست و برای اینکه جبران بخشی از هزینه شود از این طریق با رسوب بخشی از وام های پرداختی در سیستم بانکی و تجمیع آنها برای پرداخت دوباره آن در قالب وام که سودی را نصیب بانک کند، دست به این کار غیر قانونی می زنند.

البته بانک مرکزی برای چندمین بار بانک ها را ملزم به رعایت قانون و پیروی از دستورات و اعمال بخشنامه ها در این زمینه کرده است اما متاسفانه بخش عمده ای از بانک ها با بی توجهی به این امر همچنان پرداخت وام به متقاضی را در قبال بلوکه شدن بخشی از آن انجام می دهند. این در حالی است که بانک مرکزی تیرماه سالجاری در بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی با اعلام اینکه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها ممنوع است، یادآور ‌شد در صورتی که بانک ها قصد دارند معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده بپذیرند، باید سود علی‌الحساب به آن سپرده تعلق گیرد.

تداوم تخلف برخی بانک ها در بلوکه کردن بخشی از وام و تسهیلاتی که باید به متقاضی داده شود، نادرست و غیر قانونی است، بانک مرکزی متولی این امر است و هر بانکی که از قانون و مقررات سرپیچی می کند باید سریعا آن را معرفی کند

تخلف بانک ها در ارایه وام به متقاضیان با وثیقه بخشی از آن رویکردی غیر قانونی و نادرست است
حسن شجاعی علی آبادی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تداوم تخلف برخی بانک ها در بلوکه کردن بخشی از وام و تسهیلاتی که باید به متقاضی داده شود، گفت: بانک مرکزی متولی این امر است و هر بانکی که از قانون و مقررات سرپیچی می کند باید سریعا آن را معرفی کند.

وی در پاسخ به اینکه بانک مرکزی برای چندمین بار بانک ها را ملزم به عدم رویکرد غلط بلوکه کردن بخشی از وام برای پرداخت آن به متقاضیان کرده است اما متاسفانه بی توجهی هایی از سوی برخی بانک ها در این زمینه به چشم می خورد، گفت: اینکه بانک مرکزی چند بار به سیستم بانکی هشدار می دهد تا آنها مطابق قوانین، مصوبات و بخشنامه ها عمل کنند، اما نتیجه بخش نیست، پس چرا خاطیان را به معرفی نمی کند و یا نسبت به برخورد با آنها کم توجه است.

بانک ها نباید با قانون تراشی به نفع خود متقاضیان وام یا تسهیلات را تحت فشار قرار دهند تا با قانع شدن آنها در بلوکه شدن بخشی از وام، کسب سود کنند و بانک مرکزی نیز نظاره گر باشد. اگر بی نظمی ها در سیستم بانکی ادامه داشته باشد بی تردید عالیترین مقام بانک مرکزی را به کمیسیون اصل نود فرا خواهیم خواند تا پاسخگو چنین وضعیتی شود

وام گیرندگان نباید تحت فشار بانک ها باشند؛ فراخوان رئیس کل بانک مرکزی به مجلس برای پاسخگویی
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ادامه چنین رویکردی قانون شکنی و بی توجهی به رعایت سلسله مراتب مدیریتی است. با این وجود اگر خطایی از سوی بانک ها سرزده شود باید با آنها برخورد شود تا حقوق مردم ضایع نشود. بانک ها نباید با قانون تراشی به نفع خود متقاضیان وام یا تسهیلات را تحت فشار قرار دهند تا با قانع شدن آنها در بلوکه شدن بخشی از وام، کسب سود کنند و بانک مرکزی نیز نظاره گر باشد.

شجاعی افزود: هر بانکی که از قانون سرپیچی کند و مقررات بانک مرکزی را زیر پا بگذارد، بانک مرکزی پس از هشدار جدی، سریعا باید آن بانک را به هئیت انتظامی معرفی کند و اگر بی نظمی ها در سیستم بانکی ادامه داشته باشد بی تردید عالیترین مقام بانک مرکزی را به کمیسیون اصل نود فرا خواهیم خواند تا پاسخگو چنین وضعیتی شود.

بانک ها بخشی از وام و تسهیلات را به عنوان وثیقه بلوکه می کنند به دلیل آن است که هزینه تمام شده پول در بانک ها افزایش یافته و از طرفی با توجه به تورم حدود ۵۰ درصد و نرخ سود بانکی ۱۸ درصد، سیستم بانکی از محل ارایه وام و تسهیلات دچار زیان شده و سعی می کنند با این اقدام جبران بخشی از زیان را در خروج منابع از بانک کنند

وثیقه بخشی از وام برای جبران هزینه های بالای بانک!
محسن صادقی، کارشناس بانکی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: اینکه بانک ها بخشی از وام و تسهیلات را به عنوان وثیقه بلوکه می کنند به دلیل آن است که هزینه تمام شده پول در بانک ها افزایش یافته و از طرفی با توجه به تورم حدود ۵۰ درصد و نرخ سود بانکی ۱۸ درصد، سیستم بانکی از محل ارایه وام و تسهیلات دچار زیان شده و سعی می کنند با این اقدام جبران بخشی از زیان را در خروج منابع از بانک کنند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی هر چند به حمایت از مردم و وام گیرندگان بانک ها را ملزم به عدم بلوکه بخشی از وام کرده است اقدامی قابل تحسین و بجاست اما چنانچه این بانک با سیاست گذاری های درست و برنامه ریزهای کارشناسانه در مسیر مهار رشد نرخ تورم گام بردارد و تورم را حداقل به ۳۰ درصد برساند، بانک ها نیز در پرداخت وام با هزینه بالا مواجه نمی شود و اقدام به بلوکه کردن بخشی از وام متقاضی نمی نمایند.

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: از آنجایی عرضه و تقاضا مشخص کننده نرخ سود تسهیلات شده است، بنابراین متقاضی وام و تسهیلات در شرایطی که نرخ تورم بیش از ۲ برابر نرخ سود بانکی است هر اندازه از بانک تسهیلات یا وام دریافت کند به نفع او و به زیان بانک تمام می شود. از طرفی چون تقاضا برای وام در چنین شرایطی بالاست، بنابراین بانک ها با چنین اقدامی دست به بلوکه کردن بخشی از تسهیلات وام گیرنده می زنند که اتفاقا وام گیرنده نیز در این معامله راضی است چرا که به خوبی می داند که سودی که باید به بانک بدهد کمتر از میزان نرخ تورمی است که احساس می کند.

بانک مرکزی باید تلاش کند تا نرخ تورم در کشور سیر نزولی را در پیش گیرد چرا که در اقتصاد تورم زده نرخ سود بانکی کم، برای بانک ها در پرداخت تسهیلات مشکل آفرین خواهد شد. بنابراین مشکل اصلی اکنون نرخ بالای تورمی است که اقتصاد کشور و خانوارها را با مشکل روبه رو کرده و بانک مرکزی باید با تمرکز بر روی کاهش نرخ تورم هدف گذاری دقیقی داشته باشد

نرخ تورم کاهش یابد بانک ها در ارایه وام زیانده نمی شوند و به سود آنهاست
صادقی اظهارداشت: بانک مرکزی باید تلاش کند تا نرخ تورم در کشور سیر نزولی را در پیش گیرد و از طرفی حافظ ارزش پول ملی شود چرا که در اقتصاد تورم زده نرخ سود بانکی کم، برای بانک ها در پرداخت تسهیلات مشکل آفرین خواهد شد. بنابراین مشکل اصلی اکنون نرخ بالای تورمی است که اقتصاد کشور و خانوارها را با مشکل روبه رو کرده و بانک مرکزی باید با تمرکز بر روی کاهش نرخ تورم هدف گذاری دقیقی داشته باشد.

بنا به این گزارش، اگرچه بانک مرکزی برممنوعیت بلوکه کردن بخشی از تسهیلات توسط شبکه بانکی تاکید دارد و اعلام کرده است هر بانکی که به قوانین ابلاغ شده بی‌توجهی کند و آن را رعایت نکند به هیات انتظامی بانک مرکزی معرفی و با ‌متخلفان برخورد خواهد شد اما برخی بانک ها با توجیه اینکه هزینه تمام شده پول در پی رشد بالای تورم افزایش یافته است، همچنان اقدام به این کار می کنند که به گفته کارشناسان ساختار بانک ها با مدیریت بانک مرکزی در انجام فعالیت ها در مسیر قانون باید اصلاح و سیستم بانکی مطابق دستورالعمل های بانک مرکزی عمل کند، از طرفی نیز سیاست گذاری های طوری باشد که تورم در جامعه کاهشی شود تا بانک ها نیز درارایه وام و تسهیلات دچار زیان نشوند.

کد خبر: ۱۴۰٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha