۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۲
تحقق رشد ۸ درصدی در اقتصاد از مسیر تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

تحقق رشد ۸ درصدی در اقتصاد از مسیر تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رشد تولید ناخالص ملی و بهبود وضعیت زیرساخت‌ها، بهره‌وری بیشتر و رشد شش تا هشت درصدی اقتصادی را ممکن می‌سازد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد رشد اقتصادی ۸ درصدی که دولت در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی کرده کمی غیرواقعی است گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی را برای سال آینده یا سال‌های بعد از آن داشت.

محمد باقری بنایی افزود: با توجه به واقعیت‌ها و شرایط حاکم بر جامعه، اگر بتوان از رشد اقتصادی منفی خارج و به سمت مثبت حرکت کرد، کار بسیار بزرگی انجام می‌شود، اما با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت معیشتی جامعه، جوابگو نیست.

به گفته این نماینده مجلس؛ رشد ۲ تا ۳ درصدی اگر در کشور آغاز شود یک گام رو به جلو است اما با وضعیت زیرساخت‌ها، مشکلات بین المللی و نبود بهره‌وری، این رشد یکباره ایجاد نشده و باید به مرور حاصل شود. در طول یک سال رشد اقتصادی ۸ درصدی ممکن نیست.

باقری با تاکید بر اینکه انتظارات مردم هم باید در نظر گرفته شود، ادامه داد: نباید توقع رشد اقتصادی ۸ درصدی، افزایش درآمد سرانه و بهتر شدن وضع معیشتی مردم را داشته باشیم و این نظر کاملاً غیر واقع بینانه است. اگر تولید ناخالص ملی رشد داشته باشد و وضعیت زیرساخت‌های کشور بهبود یافته و بهره‌وری ایجاد شود، رشد ۶ تا ۸ درصدی هم ممکن خواهد بود.

این عضو کمیسیون مجلس گفت: متاسفانه طبق پیش‌بینی‌های برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی ۸ درصدی با توجه به تورم و ظرفیت کشور در سرمایه‌گذاری، فن آوری و بهره‌وری دور از انتظار است.

وی با اشاره به اینکه در بودجه امسال، تغییراتی که رشد ۸ درصدی را ممکن کند دیده نشده است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حاکم و میزان کسری بودجه که بر بودجه سایه انداخته، سرمنشا بروز مشکلات دیگری خواهد شد. هرچقد کسری بودجه کمتر شود و دولت دست خود را به سوی بانک مرکزی برای استقراض پیش نبرد، وضعیت بهتر خواهد شد.

باقری گفت: هنوز افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در هاله‌ای از ابهام است و بعید است که کسری بودجه رخ ندهد. در واقع درآمدهای مالیاتی که دولت در نظر گرفته خود باعث کسری بودجه می‌شود.

کد خبر: ۱۴۰٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha