۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
دولت روحانی، قالیشویان را شست و پهن کرد| گوگل در خدمت قالیشویان غیرمجاز!
گفت‌وگوی بازار با رئیس اتحادیه قالیشویان تهران؛

دولت روحانی، قالیشویان را شست و پهن کرد| گوگل در خدمت قالیشویان غیرمجاز!

برای دولت سابق اصلا مهم نبود چه بلایی بر سر اصناف می‌آید. همه اخبار حمایتی که در رسانه‌ها و سخنرانی‌ها اعلام می‌کردند فقط شعار توخالی بود. آن دولت، کسب و کار قالیشویی را شست و پهن کرد!

مهدی جابری؛ بازار: تعداد قالیشویان غیرمجاز چند برابر واحدهای صنفی دارای مجوز است! مرور و جست‌وجویی ساده در سایت‌های معروف نیازمندی‌های تهران و کشور نشان می‌دهد که افرادی فقط با ارائه چند شماره تلفن همراه، مدعی ارائه خدمات باکیفیت قالیشویی به شما هستند. این افراد حتی با خرید ابزار آگهی و تقویت برخی کلیدواژه‌ها در تبلیغات‌شان، انبوهی از تقاضاها در موتورهای جست‌وجوگر را به سمت خودشان می‌کشانند.

حمید محمدی رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در گفت‌وگو با «بازار» مهمترین دغدغه‌های صنف قالیشویان را مطرح کرده و البته درباره برخی انتقادات مردم از کیفیت و قیمت خدمات قالیشویی پاسخ داده است.

* بسیاری از اصناف، دوسال اخیر را به خاطر شیوع کرونا در شرایط خاصی به سر برده‌اند. اوضاع صنف قالیشویان در این مدت چگونه بود و چند درصد از واحدهای صنفی‌تان تعطیل شدند؟
قالیشویان با ارباب رجوع سر و کار دارند و باید به محل سفارش مراجعه کنند. بنابراین شیوع کرونا تاثیرات مخرب و منفی بر کسب و کار این صنف داشت. چون مردم نگران بودند که با ورود همکاران قالیشویی به منازل، مبتلا به کرونا شوند. مخصوصا در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی ورود کرونا به ایران شاهد بیکاری ۱۰۰ درصدی واحدهای صنفی قالیشویی بودیم. تقریبا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد واحدهای صنفی قالیشویی تعطیل شدند و بقیه هم در شرایط بسیار سخت سرپا ماندند.

* آیا نهادهای متولی مالیات، بیمه و عوارض برای پشت سر گذاشتن این شرایط سخت، با شما همکاری و همراهی داشتند؟
خیر، به هیچ وجه! هرچند واحدهای صنفی قالیشویی در بیکاری کامل یا تقریبی به سر می‌بردند اما نهادهای مرتبط با مالیات، بیمه و عوارض، پیگیر امور خودشان بودند و وظیفه‌شان را انجام می‌دادند! یعنی برای آنها مهم نبود که همکاران ما در این شرایط خاص چگونه باید هزینه‌های جانبی را تامین کنند. ما در شرایطی که باید پاسخگوی مطالبات بحق کارگران می‌بودیم، همزمان باید برای پرداخت مالیات، بیمه و عوارض مختلف اقدام می‌کردیم. متاسفانه هیچ رحم و مروتی برای رعایت حال اصناف وجود نداشت.

* حمایت‌ها و تسهیلات دولتی چظور بود؟ چون اخبار متعددی درباره ارائه وام با شرایط ویژه به کسب‌وکارها منتشر شد.
همه آنها دروغ بود. هیچ حمایت دولتی برای صنف ما وجود نداشت. اصلا برای دولت آقای روحانی مهم نبود که چه بلایی بر سر اصناف می‌آید. همه آن چیزهایی که در رسانه‌ها و سخنرانی‌ها اعلام می‌کردند فقط شعار توخالی بود. صنف ما سخت‌ترین و بدترین دوران شغلی خود را در دولت سابق پشت سر گذاشت. آن دولت، کسب و کار قالیشویی را شست و پهن کرد و رفت! البته با تغییر دولت شرایط بهتر شد. مخصوصا پس از انجام واکسیناسیون شاهد بهبود وضعیت صنوف و کسب و کارها بودیم. هرچند حمایت‌های کنونی کاملا رضایت‌بخش نیست اما بسیار بهتر از دولت قبل است.

حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ واحد صنفی مجاز قالیشویی در سطح تهران داریم اما مهمترین مشکل ما فعالیت افراد غیرمجاز است که تعدادشان چندبرابر ما است! اینها با سوءاستفاده از ترفندهای تبلیغاتی گوگل، روی کلیدواژه‌های خاصی کار می‌کنند و از طریق جست‌وجوهای گسترده مردم در اینترنت، خودشان را نمایش می‌دهند!

* چه تعداد واحد صنفی قالیشویی در سطح تهران فعالیت دارند و آیا اخباری که درباره سرقت فرش و جرایم دیگر منتشر می‌شود، ارتباطی به همکاران شما دارد؟
خیر! آنهایی که فرش مردم را سرقت می‌کنند یا شست‌وشوی بی‌کیفیت و نامناسب انجام می‌دهند و به فرش‌ها آسیب می‌زنند، ارتباطی به صنف و اتحادیه قالیشویی ندارند. اینها افرادی هستند که در سایت‌های دیوار و شیپور و شبکه‌های اجتماعی تبلیغات می‌کنند و دست به جرم‌های مختلف از جمله سرقت فرش می‌زنند.

حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ واحد صنفی مجاز قالیشویی در سطح تهران داریم اما مهمترین مشکل ما فعالیت افراد غیرمجاز و فاقد صلاحیت است که تعدادشان چندبرابر ماست! اینها با سوءاستفاده از ترفندهای تبلیغاتی گوگل، روی کلیدواژه‌های خاصی کار می‌کنند و از طریق جست‌وجوهای گسترده مردم در اینترنت، خودشان را نمایش می‌دهند! یعنی شما نام یک قالیشویی مطرح و معتبر را در گوگل جست‌وجو می‌کنید اما به افراد نامعتبر و غیرمجاز متصل می‌شوید! جالب است که شرکت‌های تبلیغاتی معروف در این مسیر به کمک اشخاص غیرمجاز آمده‌اند و از طریق دریافت پول و تولید محتوا با کلیدواژه‌های مشخص، نام‌های مشابه و غیرمجاز قالیشویی را به مخاطبان نمایش می‌دهند.

افراد متخلف و غیرمجاز معمولا پس از آنکه فرش‌های تعداد زیادی از مردم را طی چند روز تحویل می‌گیرند، گوشی تلفن همراه‌شان را خاموش می‌کنند و با یک شماره دیگر و با آگهی‌های جدید تبلیغاتی مشغول کلاهبرداری و تخلف می‌شوند. تعداد این افراد بسیار زیاد است و بویژه در روزهای پایانی سال فعالیت بیشتری دارند. این افراد حتی اگر فرش مشتری را سرقت نکنند، آن را با بدترین کیفیت شست‌وشو بازمی‌گردانند و شکایت شهروندان از آنها نیز معمولا به جایی نمی‌رسد. چون این افراد هیچ مجوز قانونی ندارند و مشخصات آنها در جایی ثبت نشده است که قابل پیگیری و رصد باشند.

* اقدام اتحادیه قالیشویان به منظور پیگیری این تخلفات چیست و برای حل این مشکل مهم چه رایزنی‌ها و مذاکراتی با نهادهای نظارتی و مراجع ذیربط داشته‌اید؟
وقتی مردم از طریق گوگل یا سایت نیازمندی‌ها به افراد غیرمجاز متصل می‌شوند، این دقیقا نقطه شروع کلاهبرداری و تخلف است. چراکه شما به جست‌وجوی گوگل اعتماد می‌کنید، با فلان قالیشویی تماس می‌گیرید و فرش‌تان را برای شست‌وشو تحویل می‌دهید. در این شرایط یا فرش‌تان به سرقت می‌رود یا اینکه آن را با بدترین نوع شست‌وشو تحویل می‌گیرید و برای شکایت از آن قالیشویی با اتحادیه ما تماس می‌گیرید! غافل از اینکه ما نمی‌توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم. چون ما فقط در قبال واحدهای صنفی دارای مجوز به مشتریان پاسخگو هستیم و می‌توانیم تخلفات احتمالی همکاران مجاز خودمان را برای احقاق حق مشتریان پیگیری کنیم.

ما در این باره با پلیس فتا هم نامه‌نگاری کردیم اما به نتیجه نرسیدیم. همچنین با سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف برای برخورد با این افراد مذاکرات و مکاتباتی داشتیم که در این زمینه هم اقدام موثر و مثبتی را برای مقابله با تخلفات شاهد نبودیم.

با این حال، سایت اتحادیه قالیشویان تهران بهترین راه برای کسب اطمینان مردم است. به این صورت که شهروندان می‌توانند نام و مشخصات مدعیان قالیشویی را در این سایت جست‌وجو کنند و پس از تطبیق مشخصات، فرش خود را برای شست‌وشو تحویل دهند.

* چند درصد از تخلفات و جرایم مرتبط با قالیشویی از سوی واحدهای صنفی دارای مجوز رخ می‌دهد؟
معمولا در صنف قالیشویان مجاز شاهد وقوع جرایم یا تخلفات آنچنانی نیستیم. اگر هم اتفاقی رخ بدهد بیش از آنکه عمد باشد، ناشی از وقوع یک حادثه ناخواسته است. فرض کنید مشتری فرش خودش را تحویل می‌دهد اما به دلایل مختلف از جمله پوسیدگی قبلی یا حتی جابجایی و حمل نامناسب توسط عوامل قالیشویی، آن فرش پاره می‌شود. یا شاید در موارد اندکی، مبالغ اضافه و خارج از روال قانونی از مشتری دریافت می‌شود. اما جرایمی که بعضا در سایت‌های تبلیغاتی یا فضاهایی همچون دیوار و شیپور رخ می‌دهد، در روند فعالیت همکاران ما در اتحادیه قالیشویان اتفاق نیفتاده است و نمی‌افتد.

شاید تعداد واحدهای صنفی متخلف که دارای پروانه و مجوزهای قانونی برای قالیشویی هستند به ۵ درصد هم نرسد. بالاخره در هر صنف و گروهی، افرادی حضور دارند که دچار اشتباه می‌شوند یا مطابق خواسته مشتریان رفتار نمی‌کنند. اما در همین ۵ درصد به هیچ وجه شاهد وقوع تخلفاتی همچون سرقت فرش نیستیم. برخی موارد به دریافت مبالغ بیشتر از مشتری مربوط است و برخی هم به کیفیت شست‌وشو ارتباط دارد اما تعدادشان بسیار اندک است. تاکید می‌کنم اگر واحدهای صنفی مجاز دست به تخلفات عمد یا غیرعمد بزنند امکان پیگیری موضوع و مطالبه حق برای شهروندان فراهم است.

برخی همکاران ما اظهار می‌دارند که فرش باید با شامپوی آلمانی و آمریکایی شست‌وشو شود یا حتی به بهانه شست‌وشوی نانو مبالغ بیشتری طلب می‌کنند. مردم نباید این بهانه‌ها را قبول نکنند. چون هدف این واحدهای صنفی دریافت پول اضافه است

* برخی شهروندان و مشتریان شما گلایه‌مند هستند از اینکه بعد از ثبت سفارش و تحویل فرش به واحدهای صنفی قالیشویی، با آنها تماس گرفته می‌شود تا به بهانه‌های مختلف، قیمت بیشتری بابت شست‌وشوی فرش پرداخت کنند. آیا چنین رفتارهایی قانونی است؟
حق با شماست. این تخلفات وجود دارد. اشاره داشتم که ۵ درصد از واحدهای صنفی قالیشویی مرتکب تخلفات عمد یا اشتباهات غیرعمد می‌شوند. فرض کنید مشتری یک سفارش را به صورت تلفنی ثبت می‌کند و یک قیمت منصفانه و معمولی توسط همکار ما به او اعلام می‌شود. اما هنگام مراجعه عوامل قالیشویی برای تحویل گرفتن فرش یا پس از آن، به مشتری اعلام می‌کنند که مثلا فرش شما باید با شامپوی آلمانی و آمریکایی شست‌وشو شود. حتی برخی همکاران ما به بهانه شست‌وشوی نانو مبالغ بیشتری را از مشتری دریافت می‌کنند. مردم باید آگاه باشند که این بهانه‌ها و دلایل را قبول نکنند. چون هدف این واحدهای صنفی فقط دریافت پول اضافه است. بالاخره طبیعی است که مردم نگران فرش‌های خود هستند و به خاطر این نگرانی شاید زیر بار هزینه‌های بیشتر بروند. اما واحدهای صنفی موظف هستند که با همان نرخ مصوب فعالیت داشته باشند و البته نرخ مصوب نیز برای شست‌وشوی مناسب و انجام کار باکیفیت تعیین شده است.

واحدهای صنفی قالیشویی فقط در یک صورت می‌توانند هزینه بیشتری دریافت کنند؛ آن هم زمانی است که مشتری درخواست خدماتی خارج از شست‌وشو داشته باشد. مثلا خدمات شیرازه و ریشه‌کشی و مواردی از این قبیل.

* می‌خواهیم نرخ قانونی خدمات قالیشویی را از زبان خودتان بشنویم.
حق‌الزحمه شست‌وشوی درجه یک برای فرش‌های معمولی همراه با بسته‌بندی و حمل و نقل، متری ۲۲ هزار تومان و برای فرش‌های ماشینی دیگر همراه با کاور و هزینه ایاب و ذهاب، متری ۲۸ هزار تومان است. همچنین برای شست‌وشوی فرش‌های دستباف متری ۳۳ تا ۴۵ هزار تومان و برای طرح ابریشم، ریزبافت و گل‌ابریشم تبریز متری ۸۰ هزار و ۱۰۰ تومان دریافت می‌شود. اگر قیمت‌هایی بالاتر از نرخ تعرفه از مردم دریافت شد، می‌توانند موضوع را به اتحادیه قالیشویان تهران اعلام کنند.

کد خبر: ۱۴۰٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha