۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
بازار شب عید مازندران، رها مثل همیشه
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار شب عید مازندران، رها مثل همیشه

ساری- بازار شب عید و آخر سال مازندران با آن که هنوز داغ نشده اما بیش از هر زمانی دیگر رهاشده و بی حساب و کتاب است و گرانی زیرپوست آن موج می زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: آخر هفته پایانی سال آن گونه که باید بازار نوروزی در مناطق مختلف مازندران داغ و گرم نشده درحالی که کاسب‌های راسته بازار همه امیدشان به چند روز پایانی مانده به بهار است.

گرانی اجناس در سایه ضعف نظارت و شلوغی بازار سبب شده تا هر لحظه بر نرخ اجناس افزوده شود و شهروندان با حسرت از مقابل فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و دیدن قیمت‌های عجیب و غریب عبور می‌کنند.

عطر ماهی و صدای سماکان که ماهی را چوب می‌زنند در راسته بازار ماهی فروشان به گوش می‌رسد، امسال هم صید ماهی کم بود و هم مازندرانی‌هایی که در کنار ساحل دریا هستند، کمتر ماهی خریدند زیرا قیمت‌ها نسبت به سال قبل دو تا سه برابر شده است.

خودش را اکبری معرفی کرد و صبح یکی از روزهای مه گرفته و زمستانی به بازار ماهی فروشان آمده بود تا چند قطعه ماهی تازه خریداری کند، می‌گوید: برای شب‌های عید و نوروز که فرزندانم از تهران به شمال می آیند، ماهی تهیه می‌کنم.

لبخندی می‌زند و ادامه می‌دهد: همه صفای عید در شمال به سبزی پلو با ماهی است اما وقتی قیمت را می پرسد از خرید پشیمان می‌شود، ماهی سفید ۲۵۰ هزار تومان، کفال و کپور ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان،

بازار شب عید مازندران، رها مثل همیشه

می‌گوید: پارسال با همین قیمت می‌توانستیم حداقل دو کیلو و یا بیشتر ماهی خرید کنیم.

یکی از فروشندگان ماهی نیز می‌گوید: قیمت ماهی اعم از قزل آلا و دریایی خیلی گران شده است و در مغازه ام که سال‌های قبل چند نفر روزی می‌خوردند امسال به دلیل گرانی و پایین آمدن توان خرید مردم مجبور به تعدیل نیرو شدیم.

قیمت ماهی اعم از قزل آلا و دریایی خیلی گران شده است و در مغازه ام که سال‌های قبل چند نفر روزی می‌خوردند امسال به دلیل گرانی و پایین آمدن توان خرید مردم مجبور به تعدیل نیرو شدیم

وی که خزایی نام دارد، ادامه می‌دهد: برخی از مردم دیگر توان خرید ماهی قزل آلا را ندارند چه رسد به ماهی دریایی و سفید.

امسال صیادان مازندرانی هزار و ۲۰۰ تن ماهی صید کردند که نسبت به فصل صید قبلی ۳۰ درصد کاهش دارد و اوضاع و احوال برنج و قیمتش نیز مثنوی صدمن شده است، کشاورز و شالیکاری که حداکثر با قیمت ۳۵ هزار تومان برنج درجه یک و اعلی را فروختند و اکنون باید همان محصول را با قیمت ۹۰ تا ۱۰ هزار تومانی از بازار تهیه کنند.

فروشندگان پوشاک ناراضی هستند
بازار پوشاک با آنکه آخر هر سال جنب و جوش دارد اما این روزها هنوز مغازه داران از وضعیت راضی نیستند، مهدی فروشنده‌ای در بازار ساری می‌گوید: هر روز افراد زیادی برای خرید مراجعه می‌کنند اما میزان خرید مردم کم شده است.

وی افزود: طی دو سال گذشته به دلیل کرونا بسیاری از مغازه داران مجبور به جمع کردن کاسبی و تغییر شغل شدند و نتوانستیم زیربار قرض و چک‌ها خارج شویم و واقعاً قیمت‌ها به نسبت قبل گران‌تر شده است و مردم توان خرید را ندارند.

مردم نباید نگران تأمین کالاهای اساسی باشند
قرار است توزیع میوه‌های شب عید از این هفته در مازندران آغاز شود تا مردم مجبور نشوند سیب و پرتقال شب عید را با قیمت‌های ۱۸ تا ۳۵ هزار تومان کنونی خریداری کنند. حسن عنایتی سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با تاکید براینکه مردم نباید برای تأمین کالاهای اساسی نگرانی داشته باشند، گفت: بازار باید تحت کنترل باشد و مردم دغدغه‌ای نداشته باشند.

بازار شب عید مازندران، رها مثل همیشه

وی از ذخیره سازی و خرید مرکبات شب عید خبر داد و گفت: ۳۰ هزار تن مرکبات با قیمت مصوب تنظیم بازار عرضه می‌شود و از سوی دیگر باید بازار شب عید برای رفع نگرانی‌های مردم کنترل شود.

وی از توزیع ۹۰۰ تن سیب و پرتقال ویژه عید و پنج هزار تن برنج در استان خبر داد.

علاوه بر این حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران با اظهار اینکه نظارت‌ها در آستانه شب عید در بازار تشدید می‌شود، گفت: بیش از ۳۴۴ بازرس در امر نظارت و کنترل بازار همکاری می‌کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه پنج هزار تن برنج وارداتی نیز با قیمت مصوب توزیع می‌شود، گفت: توزیع شکر و تخم مرغ و مرغ کشتار روز نیز جزو برنامه‌ها است.

درج قیمت تولید روی ۹۰۰ قلم کالا در مازندران
الزام درج قیمت تولید روی کالا از دیگر طرح‌هایی است که همزمان با سراسر کشور در مازندران نیز اجرا شد تا تب گرانی را فرو نشاند و حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران گفت: اولویت طرح نظارت نوروزی پایش انواع کالاهایی از جمله پوشاک، کفش، شیرینی و آجیل، گوشت، میوه، برنج و غیره است.

قوانلو در گفتگو با خبرنگار بازار همچنین با اشاره به اجرای چهار مرحله طرح درج قیمت تولید روی کالا افزود: این طرح تاکنون روی بیش از ۹۰۰ قلم کالا اجرا و منجر به کاهش قیمت شده است.

وی از بازاریان و فروشندگان خواست تا در روزهای پایانی سال رعایت انصاف را داشته باشند و با هرگونه تخلف و گرانفروشی برخورد می‌شود.

به رغم اجرای طرح‌های مختلف تجربه شب‌های پایان سال و نوروز در مازندران جکایت از ان دارد که گرانی‌ها در این روزها به واسطه حضور مسافران و گردشگران به اوج می‌رسد و تاوان آن را مردم محلی و بومی منطقه می‌دهند.

کد خبر: ۱۴۰٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha