۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
جولان خانه مسافرهای غیرمجاز در مشهد| زیان غیر مجازها کمتر از کرونا نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

جولان خانه مسافرهای غیرمجاز در مشهد| زیان غیر مجازها کمتر از کرونا نیست

خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی از جمله مکان‌هایی است که معمولاً از ضریب حضور مسافران بیشتری برخوردار است و این موضوع به مشکل اماکن غیرمجاز دامن بیشتری می‌زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خانه‌ها و اقامت‌های مجاور حرم رضوی به دلیل برتری در گزینه نزدیکی و زیارت آسان همواره با استقبال زیادی همراه است و لذا تجمع خودروهای غریبه در این خیابان‌ها بیش از سایر خیابان‌های اصلی شهر است.

گفتنی است این موضوع موجب شده تا برخی از افرادی که با اجاره دادن خانه‌های شخصی از این محل ارتزاق دارند با شناسایی خودروهای پلاک غیربومی آن‌ها را تعقیب کرده و در طول مسیر به آن‌ها پیشنهاد ویلا و یا سوئیت اجاره ای بدهند.

به گزارش خبرنگار بازار، در مشهد مقدس بخشی از مسافران نیز بنا به دلایلی ازجمله تمکن مالی و یا راحتی بیشتر ترجیح می‌دهند در خانه باغ‌ها و ویلاهای شخصی و دارای تجهیزاتی ازجمله استخر آب گرم اسکان پیدا کنند که در حال حاضر بستر سرویس‌دهی به این افراد نیز در سایت‌های رسمی امکان‌پذیر و داغ است.

حضور ۳۰ میلیونی زائر در مشهد مقدس و تمکن مالی ضعیف برخی از زائران که به‌صورت دسته‌جمعی به مشهد آمده و اجازه اسکان در هتل‌های گران‌قیمت را به آن ها نمی دهد موجب شده تا همواره بازار خانه مسافرها اعم از مجاز و یا غیرمجاز در این شهر داغ باشد.

هم‌زمان با فرارسیدن سال ۱۴۰۱ باری دیگر افرادی که پای پیاده و یا با موتورسیکلت نقش راهنمایی مسافران را در گوشه خیابان بر عهده‌دارند پررنگ‌تر شده است.مسافران هنگام ورود به مشهد و به ویژه خیابان های منتهی به حرم مطهر با افرادی مواجه می‌شوند که پارچه نوشت یا کاغذ نوشت‌هایی با محتوای اجاره خانه، ویلا و بوم‌گردی در دست دارند که بسیاری از این اقامتگاه‌ها مجوز ندارند و غیرمجاز محسوب می‌شوند.

جولان خانه مسافرهای غیرمجاز در مشهد| زیان غیر مجازها کمتر از کرونا نیست

گردشگرانی که به مشهد مقدس سفر می کنند به چند دسته تقسیم می شوند؛ عده‌ای علاقه‌مند رفتن به هتل‌های گران‌قیمت و مدرن در فضای شهری هستند لذا این بخش از گردشگران دوست دارند در محیط شهری باشند و امکانات مدرن در اختیار داشته باشند.

بخش دیگر از مسافران علاقه‌مند رفتن به روستا و به‌دوراز فضای شهری هستند و لذا به دنبال اقامتگاه‌های بوم گردی هستند اما عده‌ای هم که معمولاً از بضاعت کمتری برخوردار بوده و تصمیم دارند تا خانواده پرجمعیت خود را با هزینه‌های کمتری اسکان دهند همین خانه‌های غیرمجاز را ترجیح می‌دهند و آنچه در این میان نگران‌کننده است؛ وجود همین اقامتگاه‌های غیرمجاز است که تعدادشان هرروز افزایش می‌یابد.

طی سال‌های گذشته همواره تلاش شده تا این خانه‌های مسافر ساماندهی شود و در مواردی اندک هم این اتفاق افتاده است اما در بسیاری موارد یا شاید بهتر گفت درعمده موارد این امکان وجود ندارد و آمار این مراکز غیر مجاز در شهر مشهد بیش از ۴ هزار واحد تخمین زده می‌شود.

خانه‌هایی که حتی استانداردهای اولیه یک مکان اقامتی را ندارند درصد فهرست خانه‌های مسافر قراردارند و امکان شناسایی و نظارت بر آنها هم دشوار است .

بنابراین به نظر می رسد باید برای شناسایی وساماندهی این حجم عمده طرحی نو درانداخت و برنامه ای دیگر نوشت به گونه ای که جذابیت داشته و باعث شود خانه های مسافر داوطلبانه اقدام به ثبت وحضور درسامانه شناسایی کنند.

عارضه ای بدتر از کرونا
رییس اتحادیه هتل آپارتمان ها و مهمانپذیران مشهد در این رابطه در گفت و گو با بابازار اظهار می کند: در زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد بسیاری از میهمان پذیر ها و هتل آپارتمان با اعمال محدودیت مواجه شدند و مجبور به دست کشیدن از کار شدنداما این در حالی بود که مراکز اقامتی غیر مجاز هم چنان به کار خود ادامه دادند و مسافر به طور غیر قانونی جذب می کردند.

جولان خانه مسافرهای غیرمجاز در مشهد| زیان غیر مجازها کمتر از کرونا نیست

مهدی آجیلیان به ما می گوید: هتل آپارتمان های مشهد در حالی به دلیل رعایت بهداشت و جلوگیری از سرایت بیماری به اجبار از پذیرش مسافر منع شدند که خانه های مسافرهای غیر مجاز با حداقل بهداشت و استاندارد لازم از این بازار سود می بردند.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا صاحبان مراکز اقامتی مجاز و هتل ها از پس هزینه های واحد اقامتی بر نیامده و دست به تعطیلی زدند اظهار می کند: هنوز هم برخی از این هتل آپارتمان ها و یا مهمان پذیر ها تعطیل هستند و قدرت بازگشایی واحد اقامتی را ندارند اما این مشکلات در مورد خانه های مسافر غیر مجاز صدق نمی کند و آن ها از این مشکلات فراغ بال هستند.

وی بیان می کند: با تمامی این ضرر و زیان ها اما باز هم هتل آپارتمان ها مجبور به پرداخت عوارض و هزینه های دولتی و حتی مالیات شدند اما این در حالی است که خانه های مسافر از تمامی این محدودیت ها ومشکلات فارغ هستند.

رییس اتحادیه هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیران مشهد در این راستا به ما می گوید: با این شرایط نابرابر آیا می توان از فعالیت خانه‌های غیر مجاز چشم پوشی کرد و در این رقابت نابرابرانتظار بهبود وضعیت هتل آپارتمان داران را داشت؟

وی با بیان اینکه خانه های مسافر غیر مجاز کمتر تعهدی در برابر مسافر ندارند بیان می کند: این تفاوت ها موجب رقابت نابرابری شده که مراکر اقامتی را به زانو در می آورد.

آجیلیان اذعان می کند: ایجاد فضای رقابتی نابرابر وناسالم درمحیط کسب وکار وافزایش سوء استفاده واسطه ها ودلالان ودرنتیجه کاهش رضایتمندی مشتریان وزائران همگی موجب تضییع سرمایه گذاری مولد دراین حوزه وخسارت فراوان به سرمایه گذاری های گذشته وموجود به ویژه بخش خصوصی می شود.

وی می گوید: علاوه بر کیفیت غیراستاندارد و پایئین خدمات باید مشکلات امنیتی و ناهنجاری های بسیاری را به خانه های مسافر غیر مجاز نسبت داد که متاسفانه برخلاف قوانین موجود اقدام موثری برای حل این مشکل انجام نگرفته است!

جلوگیری از فعالیت واحد های غیر مجاز
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی نیز در گفت و گو با بازار با بیان اینکه به دلیل بیماری کرونا در طی دو سال گذشته بسیاری از واحد های اقامتی و هتل های استان به تعطیلی کشانده شدند می گوید: ساماندهی واحدهای اقامتی برای ما از اهمیت بالایی برخودار است.

یوسف بیدخوری اذعان می‌کند: تمام واحدهایی که بتوانند در پذیرایی مسافران استانداردهای لازم را رعایت کنند از اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی می‌توانند مجوز دریافت کنند.

وی در خصوص جلوگیری از واحد های غیر مجاز نیز می گوید: این سازمان به صورت تلفیقی و با همراهی بازرسان سازمان صمت، تعزیرات، اداره اماکن و سایر دستگاه‌ها بازدیدهای متعددی را در طول سال از واحدهای اقامتی به عمل می آورد که بخشی از آن در راستای شناسایی و برخورد قانونی با واحد غیر مجاز است.

وی بیان می کند: واحدهایی که بتوانند استانداردهای لازم جهت میزبانی از زائران را رعایت کنند، از اداره‌ کل مجوز دریافت می‌کنند لذا در غیر این صورت از فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز جلوگیری خواهد شد.

جولان خانه مسافرهای غیرمجاز در مشهد| زیان غیر مجازها کمتر از کرونا نیست

از فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز جلوگیری شود
معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با طرح این تقاضا که از اداره نظارت بر اماکن عمومی تقاضا داریم همکاری بیشتری با ما در این زمینه داشته باشند، اظهار می کند: امیدوارم با این تعامل و افزایش همکاری، واحدهای بیشتری شناسایی و از فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل حضور میهمانان نوروزی و پیش بینی آمار قابل توجه زائران لذا نسبت به بازگشایی تمام واحدهای اقامتی مشهد اقدام و حتی از واحدهای اقامتی غیررسمی نیز برای اسکان زائران استفاده خواهد شد، افزود: در همین راستا تعداد ۱۶۰ بازرس به صورت انفرادی از تاسیسات گردشگری و واحدهای اقامتی بازدید خواهند داشت.

بیدخوری با اشاره به این که در سال های قبل از شیوع ویروس کرونا صدور مجوز موقت برای خانه‌مسافرها و ساماندهی خانه‌های شخصی با هدف تامین امنیت و بهداشت مسافران انجام می شد ادامه داد: امسال نیز علاوه بر ایجاد آمادگی برای واحدهای اقامتی دائمی، برای خانه‌مسافرها نیز ساماندهی لازم انجام شد.

معاون گردشگری خراسان رضوی گفت: در سال ۱۳۹۷ برای تعداد ۷۵۰ خانه مسافر در مشهد مجوز موقت صادر شد و برای نوروز سال آینده تاکنون برای بیش از ۴۰۰ واحد مجوز صادر شده است.

بیدخوری افزود: به احتمال زیاد با حجم تقاضای موجود، صدور مجوز تا ۷۵۰ خانه مسافر هم خواهد رسید و در این بخش ساماندهی خوبی را تجربه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از گذشت دو سال از بحران شیوع کرونا هنوز برخی از واحدهای اقامتی مشهد تعطیل هستند لذا واحدهایی داریم که هنوز پروانه معتبر ندارند لذا از آن جا که این واحدها دارای مجوز هستند باید در سامانه اطلاعاتشان بارگذاری شود تا در ایام نوروز شاهد فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز نباشیم.

کد خبر: ۱۴۰٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha