۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
اقتصاد سرزمین اژدها ۱۰ درصد کوچک شد
کرونا بدترین بحران نیم قرن اخیر چین رارقم زد

اقتصاد سرزمین اژدها ۱۰ درصد کوچک شد

بر اساس پیش بینی تحلیلگران، تعطیلی های ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا اقتصاد چین را در سه ماهه اول سال جاری به میزان ۱۰ درصد کوچک کرده و موجب میشود که این کشور بدترین بحران اقتصادی را از بیش از نیم قرن گذشته تجربه کند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از چاینا دیلی، تحلیگران چینی پیش بینی کرده اند که اقتصاد این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سه ماه گذشته به میزان ۱۰ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته شش درصد سقوط کند.

همچنین گزارشات منتشر شده در هفته جاری نشانگر کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول چین به دلیل تعطیلی اقتصادی ناشی از این بیماری همه گیر که از ووهان آغاز و برای اولین بار در پایان ماه دسامبر گزارش شد، می باشد.

این سقوط و رکود جهانی نیز به سقوط قیمت نفت منجر شده و تنشها را میان اوپک و روسیه تشدید کرده است.  اوپک و متحدانش در روز جمعه به توافقی برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه در روز از تولید نفت رسیدند اما  هنوز مشخص نیست این اقدام موجب افزایش قیمت خواهد شد یا خیر.

تصور می شود که تاثیر تعطیلی های ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد چین ایجاد بحرانی است که بازارهای اروپا و آمریکا انتظار دارند پس از برداشتن محدودیت ها مشاهده کنند.

به همین منظور کارشناسان هشدار داده اند که تاثیر عظیم این همه گیری در امور مالی، مشاغل و هزینه های مصرف کننده می تواند اقتصاد انگلیس را در طی هفته ها و ماه های آتی به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

 از آنجایی که ویروس کرونا شش تا هشت هفته زودتر از اروپا در چین مشاهده شد، ارقام اقتصادی این کشور زنگ خطری برای بانک مرکزی انگلیس و بانک های مرکزی سایر کشورهای اروپایی خواهد بود.

البته با وجود اینکه چین بسیار سریعتر از کشورهای اروپایی و امریکا موفق به مهار نسبی این بیماری شد، اما پکن به دلیل سرکوب گزارش های اولیه شیوع این ویروس مورد انتقاد قرار گرفت و یک واکنش موثر جهانی را به تاخیر انداخت.

 ادعاهایی وجود داشته که رژیم کمونیست سعی کرده است شمار تلفات واقعی در این کشور را تحت پوشش خود و نادرست نشان دهد.

اطلاعات آماری سه روز گذشته نشان می دهد که فروش خودروهای چین در ماه مارس  نسبت به یک سال گذشته ۴۸.۴ درصد سقوط کرده که این مسئله بر مشکلات این صنعت در بازارهای جهانی خواهد افزود.

تائو وانگ، رئیس تحقیقات اقتصادی در بانک UBS (بانک سوئیسی پیشرو در خدمات مالی)، میزان انقباض ۱۰ درصدی را برای اقتصاد چین پیش بینی کرده که این موضوع نشان دهنده تاثیری مخرب بر اشتغال است.

بانک UBS تخمین می زند ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر در بخش خدمات ممکن است کار خود را از دست بدهند و ۲۰ میلیون کارگر دیگر در بخش های صنعتی و ساختمانی بیکار شوند.

اما وانگ به فایننشال تایمز گفت: با عادی شدن فعالیت های اقتصادی و بازگشت مشاغل به شزایط معمول زندگی و با کمک سیاست های پشتیبانی دولت از شرکتهای کوچک و متوسط، ما انتظار داریم که این نرخ بیکاری به سرعت در سه ماهه های آینده کاهش یابد.

سهام شانگهای نیز در روز جمعه با داده های کارخانه های بسته و تاریک روبرو شد،  اما هفته را با بیشترین سود خود به پایان رساند.

حزب کمونیست حاکم پس از اعلام پیروزی بر شیوع این همه گیری ، در ماه مارس دوباره کارخانه ها، رستوران ها و فروشگاه ها را بازگشایی کرد.

اما مصرف کنندگان که هنوز هم نگران از دست رفتن مشاغل و بازگشت ویروس هستند، تمایل چندانی به خریدهای بزرگ ندارند.

این رکود در حال فشردن مارک های جهانی و چینی می باشد که برای ساختن وسایل برقی تحت فشار برای دستیابی به اهداف فروش دولتی، میلیارد ها دلار سرمایه گذاری می کنند.

به گفته کارشناسان، این روند نزولی اقتصادی بدان معنی است که چین نمی تواند در دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به هدف دو برابر کردن رشد اقتصادی دست یابد.

جورج مگنوس  از دانشگاه آکسفورد در مرکز چین گفت که رکود اقتصادی چین حتی می تواند  تا آغاز سال آینده بهبودی پیدا نکند.

وی به روزنامه ساندی تایمز گفت: تهدید زنجیر عرضه که همه به عنوان یک نتیجه از بحران نسبت به آن آگاه شده اند، بدین معناست که شرکت ها نسبت به تامین کنندگان تنها منبع محتاط هستند. تلاش برای کوتاه کردن زنجیره های تامین یا انتقال به کشورهایی در شمال آسیا، ادامه خواهد یافت.

 اقتصاددان ها عقیده دارند اقدامات سریع مالی توسط پکن به رونق دوباره اقتصاد کمک می‌کند و برداشته شدن محدودیت ها در ووهان، تولید ناخالص داخلی این کشور را در سه ماهه دوم سال جاری افزایش می دهد.

کد خبر: ۱۴٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha