۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
تغییر ساعت در ۱۶۰ کشور دنیا| وضعیت نگران کننده کسری برق
مدیرعامل سابق توانیر در گفتگو با بازار:

تغییر ساعت در ۱۶۰ کشور دنیا| وضعیت نگران کننده کسری برق

متولی زاده مدیرعامل سابق توانیر با اشاره به کسری ۱۴ هزار مگاواتی برق در کشور گفت: تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماهه اول سال، یک ساعت از زمان مصرف برق در اوج مصرف کم می کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مجلس یازدهم به دنبال تصویب قانونی است که بر اساس آن دیگر ساعت ها در ابتدای نیمه نخست سال تغییری نکند. هرچند که این مصوبه هنوز نهایی نشده، اما کارشناسان نسبت به تبعات منفی این مصوبه احتمالی هشدار می دهند و معتقدند در شرایطی که کشور با کسری برق مواجه است باید از فرصت های خدادادی برای کاهش مصرف استفاده کرد.

حسن متولی زاده مدیرعامل سابق توانیر درباره نقش تغییر ساعت رسمی کشور در صرفه جویی در مصرف انرژی، در گفتگو با بازار بیان کرد: این مسئله تنها مربوط به ایران نیست بلکه یک تجربه جهانی است؛ یعنی، کشورهای پیشرفته‌ای در این زمینه پیشگام بودند و ما نیز از جهت تجربه‌ای که از آن‌ها کسب کردیم، چنین تصمیمی را گرفتیم.

به گفته او، در حال حاضر ۱۶۰ الی ۱۷۰ کشور دنیا با تغییر ساعت شرایط را برای استفاده بیشتر از روشنایی طبیعی فراهم کنند. منطقی نیست در شرایطی که با کسری حدود ۱۴ هزار مگاواتی مواجه هستیم از ظرفیت خدادی روشنایی استفاده نکنیم.

مدیرعامل سابق توانیر با اشاره به خواسته برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر عدم تغییر ساعت، ادامه داد:ما متاسفانه در تابستان با اینکه هوا تا ساعات ۲۰ روشن است رشد زیادی در مصرف داشتیم به طوری که در تابستان سال گذشته مصرف برق حتی از ۶۶ هزا مگاوات هم فراتر رفت.

او در پاسخ به این سوال که تغییر ساعت چه اندازه مصرف برق را کاهش داده و چه صرفه اقتصادی را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: ما نیازمند این هستیم که یک مطالعه جامع در مورد تغییر ساعت داشته باشیم تا مشخص شود اجرای این قانون در سال های گذشته چقدر توانسته است در کاهش مصرف انرژی و مدت آن در کشور موفق عمل کند. اما بدون شک تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماهه اول سال، یک ساعت از زمان مصرف برق در اوج مصرف کم می کند.


کد خبر: ۱۴۰٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha