۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
واکاوی فرمان رئیس جمهور آمریکا برای ساماندهی رمز ارزها
بازار بررسی کرد؛

واکاوی فرمان رئیس جمهور آمریکا برای ساماندهی رمز ارزها

رئیس جمهور آمریکا طی دستوری دولت فدرال این کشور را مکلف به بررسی مقررات لازم در صنعت رمزارزها کرده که این دستور حاوی نکاتی مهم است.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه فرمان اجرایی را امضا کرد که به دولت فدرال دستور می دهد تا طرحی برای تنظیم ارزهای دیجیتال ارائه کرده و پتانسیل آنها برای بی ثبات کردن پول و بازارهای سنتی را شناسایی کند.

این دستور که گفته می شود ماه ها بر روی زمینه های لازم جهت صدور آن کار شده، تلاش‌ها را میان نهادهای قانونگذار مالی آمریکا برای درک بهتر ریسک‌ها و فرصت‌های ارائه‌شده توسط دارایی‌های دیجیتال، به‌ویژه در زمینه‌های حمایت از مصرف‌کننده، امنیت ملی و تامین مالی غیرقانونی هماهنگ می‌کند.

به نوشته نیویورک تایمز، این اقدام، طبق یک فکت شیت در مورد دستور منتشر شده توسط دولت بایدن، پاسخی است به "رشد انفجاری" دارایی های دیجیتال، تعداد فزاینده کشورهایی که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود را در دست انتشار دارند و همچنین تمایل به حفظ رهبری تکنولوژیک آمریکا. این قانون همچنین نهادهای تنظیم کننده مقررات مالی آمریکا را ملزم خواهد کرد تا به کارهایی از جمله مطالعه و گزارش در مورد ایجاد دلار دیجیتال که سال گذشته به طور جدی آغاز شد ادامه دهند.

گفته می شود نتایج حاصل از این فرمان رئیس جمهور آمریکا می تواند به سامان دهی و توسعه صنعت دارایی های دیجیتال کمک کند. اما منتقدان بایدن می گویند که به رسمیت شناختن رمز ارزها فعالیت های غیرقانونی در حوزه مالی را ممکن ساخته و خطرات مالی بزرگی را هم برای مصرف کنندگان و هم برای اقتصاد ایجاد می کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: افزایش محبوبیت دارایی‌های دیجیتال فرصتی برای تقویت رهبری آمریکا در سیستم مالی جهانی و در مرزهای فناوری ایجاد می‌کند؛ اما همچنین پیامدهای مهمی برای حمایت از مصرف‌کننده، ثبات مالی، امنیت ملی و خطرات آب و هوایی دارد.

این دستور بایدن، یک سیاست ملی را برای دارایی های دیجیتال در شش حوزه تعیین می کند: حمایت از مصرف کننده و سرمایه گذار. ثبات مالی؛ تامین مالی غیرقانونی؛ رهبری ایالات متحده در سیستم مالی جهانی و رقابت اقتصادی؛ شمول مالی؛ و نوآوری مسئولانه.

علیرغم اظهارات جو بایدن در دستور به دولت فدرال در خصوص لزوم ساماندهی مقررات مربوط به فعالیت رمز ارزها، چند نکته در خصوص این فرمان وجود دارد که نشان از عدم فهم دقیق از ماهیت دارایی های دیجیتال است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تشخیص هویت متعاملین از سوی نهادهای قانونی
به طور کلی، مبادلات رمزارزها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود که در حلت مستقیم، مقداری رمز ارز از کیف پول ارسال کننده به کیف پول دریافت کننده واریز خواهد شد. در این مدل، تراکنش از طریق شبکه بلاکچین صورت پذیرفته و هیچ ترمینال متمرکزی بر سر مسیر این تراکنش به منظور رصد مبداء و مقصد تراکنش وجود ندارد.

در چنین شرایطی عملا امکان جلویگیری از انجام معامله مبتنی بر بلاکچین یا مسدود سازی وجه معامله وجود نخواهد داشت. دقیقا به همین دلیل است که در صورت ارسال رمزارز به آدرس اشتباه، شخص ارسال کننده بر خلاف سیستم بانکی، دیگر هیچگونه دسترسی به وجه از دست رفته خواد نخواهد داشت.

لذا اساسا آنچه دولت آمریکا در این مدل معامله به دنبال آن است تا همانند مسیر سنتی مبادلات دلاری، بتواند دارایی مورد انتقال را مسدود کند، در این مدل تراکنش ها عملا بی معنا است.

اما قسم دوم معاملات را می توان مبادلات غیر مستقیم دانست که دو طرف از طریق پلتفرم های اسپات یا فیوچرز، اقدام به معامله با یکدیگر خواهند کرد. در این نوع مبادله، دو طرف باید فرآیند احراز هوتی یا KYC را در صرافی تکمیل نمایند که طبیعتا شهروندان کشورهای تحت تحریم دولت آمریکا مانند ایران، کره شمالی، سودان، ونزوئلا و ... امکان استفاده از خدمات صرافی های مطیع مقررات مالی ایالات متحده در داخل یا خارج از این کشور را نخواهند داشت.

البته در همین مدل نیز، بسیاری از کاربران اقدام به ارائه هویت جعلی یا جایگزین به صرافی می کنند که دستکم تا مدتی، امکان انجام مبادلات خود را خواهند داشت. ولی، شهروندان آمریکایی البته در صورت تصویب هرگونه مقررات جدید مبنی بر التزام پرداخت مالیات بر خرید رمزارزها، باید نسبت به پرداخت آن به دولت بر اساس رسید خرید از صرافی اقدام نمایند.

تفاوت ماهوی شیوه کار بانک های مرکزی و رمز ارزها
نکته دیگر موجود در فرمان بایدن، اصرار تلویحی بر لزوم فعالیت رمزارزها تحت نظر نهادهای رگولاتوری و فدرال رزرو دولتی در آمریکا است. اساسا اصرار دولت ها ر چنین امری که به خصوص، طی ماه های گذشته به صورت مدام از تریبون بانک های مرکزی جهان تکرار می شود، نشان دهنده فهم غیر کارشناسی آنها از ماهیت دارایی های دیجیتال است. همانطور که در باتلا نیز مطرح شد، نظام مبادلات غیر متمرکز و بدون پایانه (Decentralized System) مبنای فعالیت بیت کوین و سایر رمز ارزها در بدو تاسیس بوده که این اصل، مهمترین تفاوت ذاتی آنها با سیستم بانکداری سنتی به حساب می آید. بدیهی است، در صورت تحت امر در آمدن مبادلات رمز ارزها در برابر بانک های مرکزی، اساسا مفهوم دارایی های دیجیتال زیر سوال رفته و نیازی به حضور آنها وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با این اصول، بهتر است نگاهی به مانیفت بیت کوین یا همان White Paper این ارز و بسیاری از ارزهای دیگیر که با اصولی تقریبا یکسان با بیت کوین فعالیت می کنند، بیندازیم تا مساله بیشتر آشکار شود.

عدم ثبات در ارزش، نقص یا ارزش افزوده؟
یکی از اشتباهات فاحش دیگر بانک ها در خصوص رمزارزها این است که عدم ثبات در قیمت آنها نقصی بزرگ برای آنها به حساب آمده که منجر به از دست رفتن سرمایه کاربران خواهد شد. اساسا می توان گفت که رمزارزها و سایر دارایی های دیجیتال، ترکیبی از دو بخش است که روبنای آنها به سیستم پولی شباهت دارد (مانند استفاده به عنوان وجه پرداخت) و زیربنایی شبیه به سیستم بورس و سهام دارند.

به همین دلیل، اساسا پلتفرم های رمز ارزی بر دو مبنای اثبات پرداخت و اثبات سهام کار می کنند. لذا افت و خیز قیمت، بخشی از ماهیت ذاتی آنهاست که کاملا تحت تاثیر عوامل فاندامنتال و تا حدودی قابل پیش بینی با استفاده از نمودارهای تکنیکال هستند.

لذا، افت و خیز قیمت را نمی توان به عنوان نقیصه ای ذاتی برای آنها در نظر گرفت؛ همانطور که افت و خیز ارزی سهام شرکت های حتی بعضا دولتی در هیچ کشوری را به عنوان نقیصه ذاتی در نظر می گیرند.

باید توجه داشت که دارایی های دیجیتال نیز درست مانند سهاغم شرکت ها، در زمره دارایی هیا ریسک پذیر به حساب آمده و افرادی که مایل به فعالیت در چنین بازارهایی نیستند، نباید به هیچ عنوان وارد آنها شوند؛ چراکه اساسا در چنین بازارهایی هیچ صعود یا نزولی دائمی نبوده و قطعا سیر سینوسی خود را در طول زمان خواهند داشت.

پذیرش ارزهای دیجیتال از سوی بزرگترین اقتصاد جهان
اما نکته مثبت در خصوص فرمان بایدن را می توان به پذیرش وجود و فعالیت رمز ارزها از سوی رهبر بزرگترین اقتصاد جهان دانست؛ سیگنال مثبت فاندامنتال به بازار ارزهای دیجیتال که احتمالا در صورت به کارگیری اهرم های مشوق بیشتر از سوی نهادهای رگولاتوری می تواند به تثبیت و پذیرش جایگاه این دسته از دارایی ها منجر شود.

هرچند رئیس جمهور آمریکا در فرمان خود عمدتا به ظرفیت های صدور و انتشار دلار دیجیتال برای اقتصاد کشورش سخن گرفته، اما همین پذیرش رسمی رمز ارزها می تواند تاثیر مثبتی بر کل بازار رمزارزها به ویژه افزایش سرمایه گذاری عمومی بر آن دسته از ارزهایی که اقدام علاوه بر توکن های بومی خود، اقدام به صدور دلار دیجیتال می کنند که مهمترین آنها احتمالا شرکت Terra با ارز بومی Luna خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۰٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha