۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
دستمزد تعیین شده برای کارگران با شرایط اقتصادی فعلی تأسف بار است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

دستمزد تعیین شده برای کارگران با شرایط اقتصادی فعلی تأسف بار است

تبریز- صادق زاده تبریزی، دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی دستمزد تعیین شده سال ۱۴۰۱ را تأسف بار خواند و گفت: دستمزد تعیین شده برای کارگران با شرایط اقتصادی فعلی همخوانی ندارد.

کریم صادق زاده تبریزی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به حداقل سبد معیشتی ۹ میلیون تومانی اظهار داشت: هنوز افزایش انجام شده برای سال ۱۴۰۱ حتی حداقل سبد معیشتی را تأمین نمی‌کند.

وی گفت: این در حالی است که هنوز کارگران از بابت تفاوت افزایش دستمزد با نرخ تورم در سال جاری و سال‌های قبل را نیز طلبکارند.

صادق زاده تبریزی با اشاره به اینکه درحالی که باید کارگران نسبت به این نرخ معترض باشند کارفرمایان فریاد سربرآورده اند و معترض هستند گفت: بررسی‌های کارشناسی نشان می دهد نقش دستمزد در نرخ تولید حداکثر به ۱۰ درصد نمی‌رسد لذا مشکل تولید به افزایش دستمزد بستگی ندارد بلکه اشکال کار از جای دیگر بوده و همگان قبول داریم سیستم اقتصادی ما می لنگد.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش نمایندگان کارگری در جلسات شورایعالی کار برای تأمین حداقل سبد معیشتی اعلامی برای نرخ دستمزد افزود: با این وصف کاری از پیش نرفت چرا که از سه ضلع کارگر، کارفرما و دولت در این شورا چون خود دولت کارفرمایی بزرگ است کارفرمایان بیشترین تأثیر را در تصمیم گیری ایفا می‌کنند اما ما انتظار داشتیم در دولت انقلابی و مردمی سیزدهم توجه بیشتری به کارگران ضلع ضعیف مثلث (دولت و کارفرما و کارگر) می‌شد.

وی نرخ دستمزد تعیین شده سال ۱۴۰۱ را محل اشکال بسیاری دانست و گفت: با تورم پیش بینی شده همان ماه اول کارگران دستمزد را برای خرید مایحتاج اولیه همانند امسال صرف خواهند کرد. البته سال آینده شرایط پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهد بود.

صادق زاده تصریح کرد: با توجه به حذف ارز ترجیحی آنقدر نرخ کالاها بالا خواهد رفت که از دستمزد موجود حتی نمی‌توان برای یک معاش ساده نیز بهره برد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز ضمن تاکید بر جبران کمبودهای دستمزد کارگران گفت: افزایش دستمزد آنهم به طوری که ناقص و بدون درنظر گرفتن تورم واقعی اعمال می‌شود دردی را دوا نمی‌کند. کارگران و افراد بازنشسته که حقوق شأن به تعیین نرخ دستمزد در شورای عالی کار وابسته است تنها از مسئولان می‌خواهند قدرت خرید حداقل دهه ۷۰ را به کارگران برگردانند.

صادق زاده افزود: بر همین اساس لازم است دولت انقلابی و مجلس دو اقدام اساسی انجام دهند یکی آنکه فکری به بحث حذف ارز ترجیحی که به طور غیرمستقیم موجب افزایش سرسام آور تورم می‌شود بکنند، دوم آنکه راهکارهای جبرانی برای تأمین معاش اولیه کارگران ارائه دهند تا سربازان اصلی دفاع مقدس سنگرهای تولید بیش از این با مشکلات اولیه روبرو نباشند.

وی ادامه داد: به هرحال با این وضعیت کارگران به تصمیم نمایندگان خود در شورای‌عالی کار احترام قائل هستند.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha