۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
امکان افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق ها وجود ندارد| فاصله بین هزینه و درآمد کارگران باید در۴ سال جبران شود
رییس کمیته مزد شورای عالی کار در گفتگو با بازار:

امکان افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق ها وجود ندارد| فاصله بین هزینه و درآمد کارگران باید در۴ سال جبران شود

توفیقی رییس کمیته مزد شورای عالی کار گفت: امکان افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق ها و جبران هزینه سبد معیشت کارگران در یک سال وجود ندارد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: چهارمین نشست دستمزد شورای عالی کار که از ساعت ۱۸ عصر چهارشنبه با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت آغاز شده بود پس از ۱۵ ساعت چانه زنی و مذاکره طولانی و فشرده سرانجام با توافق شرکای اجتماعی نتیجه داد و اعضای شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال آینده کارگران را ۵۷.۴ درصد افزایش دادند.

آنگونه که در آخرین جلسه شورای عالی کار به تصویب رسیده حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون اولاد و سابقه کار به ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان رسیده که نشان دهنده رشد حدود یک میلیون و ۹۷۴ هزار تومانی است. جالب است که بدانید بر اساس ماده ۴۱ قانون اساسی حقوق کارگران باید بر اساس سبد معیشت کارگران و نرخ تورم تعیین شود. از آنجایی که سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان تعیین شده هنوز یک فاصله ۳ میلیون تومانی بین هزینه ها و درآمدهای جامعه کارگری وجود دارد.

فرامرز توفیقی رییس کمیته مزد شورای عالی کار در اینباره به بازار می گوید: ما خود نیز می دانیم که امکان افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق و جبران گپ بین حقوق و هزینه ها در یک سال وجود ندارد. مهم روند کاهشی این فاصله است. به طوری که بعد از ۴ سال ما به یک نقطه برابر بین هزینه ها و درآمدهای کارگری برسیم. او همچنین ادامه داد: به نظر می رسد که این نگاه مثبت در دولت سیزدهم ایجاد شده است. به طوری میزان حقوق به تصویب رسیده بیش از نرخ تورم است. در حالی نرخ تورم 41.2 درصد بوده که میزان افزایش دستمزد حدود ۵۷ درصد است.

جزییات افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱

جالب است که بدانید حداقل حقوق روزانه کارگران با افزایش ۵۷.۴ درصدی از ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان به ۱۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان و پایه مزد ماهانه کارگران از ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافته است .

در عین حال، بن کارگری به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پایه سنوات روزانه نیز به ۷۰۰۰۰ ریال رسید. همچنین حق اولاد هم از ۲۶۵ هزار تومان در سال گذشته به ۴۱۷ هزار تومان افزایش خواهد یافت

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانه‌ی ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال و بن ۸۵۰۰۰۰۰ ریال و حق مسکن ۶۵۰۰۰۰۰ ریال، برابر با ۵۶۷۹۷۵۰۰ ریال می‌شود.

امکان افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق ها وجود ندارد| فاصله بین هزینه و درآمد کارگران باید در۴ سال جبران شود
جزییات مقدار افزایش حداقل دستمزد ۱۴۰۱

حداقل دستمزد برای کارگر با یک فرزند ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان و برای کارگران با دو فرزند ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که حداقل دریافتی این کارگران در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۴ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان و ۴ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان بوده است.

برای کارگران سایر سطوح، افزایش به این ترتیب است: ۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۱۷۱۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵۱۶۶۰ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده، هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

کارشناسان با اشاره به عقب افتادگی مزدی سالهای گذشته کارگران همواره تاکید کردند به جهت حفظ قدرت خرید و بهبود وضع معیشت کارگران در سالهای سخت تحریم، رکود، فشار اقتصادی، نوسان نرخ ارز و کرونا، تصمیمی شایسته و منطقی برای دستمزد کارگران اتخاذ شود و میزان دستمزد به گونه ای تعیین شود که هزینه های زندگی خانوارهای کارگری را پوشش دهد.

کد خبر: ۱۴۰٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      تاکی ظلم درحق کارگرمظلوم ،جبران عقب ماندگی مزدی نکردن شرایط کارگروسخترم کردن،سبدمعیشت ۹ تومن اونم باتورم درووغ ۳۰ درصد اونوقت پایه حقوق ۴ میلیون وصدوخورده ای