۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
پول‌طلا ظرفیتی در راستای استقلال اقتصادی کشور/ مسیر تحقق تمدن اسلامی
بازار گزارش می دهد؛

پول‌طلا ظرفیتی در راستای استقلال اقتصادی کشور/ مسیر تحقق تمدن اسلامی

این روزها با بروز مشکلات اقتصادی در کشور و افزایش نرخ ارز و طلا، ناکارآمدی سیستم بانکی و نظام اقتصادی کشور در کنترل مشکلاتی نظیر نقدینگی و کاهش ارزش ریال و به دنبال آن افزایش خلق پول بانکی بیش از گذشته مشهود شده است.

به گزارش بازار، این روزها با بروز مشکلات اقتصادی در کشور و افزایش نرخ ارز و طلا، ناکارآمدی سیستم بانکی و نظام اقتصادی کشور در کنترل مشکلاتی نظیر نقدینگی و کاهش ارزش ریال و به دنبال آن افزایش خلق پول بانکی بیش از گذشته مشهود و برای ساختار حاکمیتی کشور و مردم به عنوان یک دغدغه و مشکل جدی مطرح شده است.

اگر به شرایط کنونی اقتصاد جهانی نگاه کنیم شاهد سقوط روزافزون جایگاه دلار و جایگزینی دیگر ارزها به جای دلار در مبادلات جهانی هستیم، رشد روز افزون گرایش به مبادله با ارزهای مشترک و دیجیتالی که امروزه در شرق آسیا رواج پیدا کرده از جمله بسترهای فروپاشی دلار و متلاشی شدن آقایی دلار است.

از سویی علاوه بر ایرادهای بسیار ساختار پولی و بانکی کنونی و مشکلاتی که برای کشور به دنبال داشته است مسأله تحریم پذیر بودن بخش پولی و بانکی مشکلی مضاعف بر دیگر مشکلات است، امروز در حقیقت عرصه اقتصادی در جهان تبدیل به میدان رویارویی تمدنی شده است و تمدن غرب در تلاش است تا با ایجاد فروپاشی اقتصادی در تمدن های رقیب که امروزه تمدن اسلامی است، حیات خود را محفوظ بدارد، به همین دلیل لازم و ضروری است تا به ساختار پولی و اقتصادی برخاسته از مبنای تمدن اسلامی رسیده و از مبانی غربی در حوزه اقتصادی و پولی فاصله بگیریم.

نظریه‌ها و راهکارهای مختلفی در این بین برای حل مشکلات اقتصادی کشور و رسیدن به استقلال اقتصادی و پولی و بانکی مطرح شده است که یکی از جدی‌ترین و در عین حال جنجالی‌ترین آنها طرح «پولطلا» است که از سوی مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی موسوم به «متا» و مدیر گروه معیشت و اقتصاد این مؤسسه مطرح شده است، طرحی که توانایی احیای عقود اسلامی را داشته و از آن به عنوان پول اسلامی نیز یاد می‌شود.

حجت الاسلام متولی امامی: نیازمند پول ثابت برای کشور هستیم

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین متولی امامی مدیر مؤسسه متا با بیان اینکه نیازمند دستیابی به یک پول ثابت و غیرقابل تحریم هستیم، گفت: اگر خواستار تحقق مبانی فقه اسلامی در عرصه اقتصادی هستیم، باید یک پول ثابت داشته باشیم چرا که به دلیل نوسانات ارزی و خلق پول بانکی امکان تحقق عقود اسلامی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از بزرگان و اندیشمندان جهان اسلام به دنبال احیای پول اسلامی و تحقق عقود اسلامی در مبادلات اقتصادی و مالی جهان اسلام هستند، تصریح کرد: پولطلا طرحی است که اکنون در جهان اسلام و در کشورهای مختلف اسلامی پیرامون آن بحث و تبادل نظر می‌شود، در کشور ما نیز برخی مراجع عظام تقلید در این زمینه فعالیت‌هایی دارند و مقالات متعددی در این خصوص در جهان اسلام منتشر گردیده است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) خلق پول بانکی را بزرگترین معضل امروز اقتصاد کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: خلق پول بانکی باعث شده تا قدرت پول در اختیار سرمایه داران قرار بگیرد و یک ربای سیستمی پدید آید، افزایش شکاف طبقاتی و رشد مفاسد اقتصادی از جمله پیامدهای این خلق پول است و به همین دلیل به پولطلا نیاز داریم، چرا که در سیستم پولطلا امکان خلق پول وجود ندارد.

پول اعتباری عامل فروپاشی اقتصادی است

حجت الاسلام والمسلمین متولی امامی با بیان اینکه در ۹۰ سال اخیر ارزش ریال ۲ میلیون برابر فروریخته است، تصریح کرد: بنابر قانون پولی و مالی مصوب سال ۱۳۵۱ که در سال ۱۳۹۶ نیز به تأیید مجدد رسیده است، هر ۱۰ ریال باید معادل یک گرم طلا باشد و امضای وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی بر روی اسکناس‌ها تضمین این مسأله است، اما شاهد هستیم این موضوع تنها به روی کاغذ بوده و هرگز محقق نشده و حتی در سال ۹۷ شاهد فروپاشی دیگر در ریال بوده‌ایم که علت این موضوع اتکا بر پول اعتباری است.

وی با تأکید بر ناکارآمدی پول اعتباری برای تحقق عقود اسلامی، عنوان کرد: اقتصاد اسلامی بر مبنای پول ثابت است نه پول اعتباری، طلا یک کالا است و نوسان ندارد، در کالاها اگر نوسانی پیش آید به دلیل عرضه و تقاضا است و از نظر شرعی ایرادی به آن وارد نیست، اما اینکه بر مبنای پول اعتباری و با خلق پول تورم زایی کنیم نه تنها آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد بلکه مشروع نیست.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با اشاره به عدم تعریف زکات در ساختار پولی و اقتصادی کشور، اظهار کرد: زکات توانایی ریشه کن کردن فقر را دارد اما ساختار پولی ما نمی‌تواند در این خصوص کارآمدی داشته باشد، پولطلا با ثبات‌ترین پول است و به همین دلیل اسلام تأکید بر استفاده از طلا در مبادلات اقتصادی دارد، ضمن اینکه ویژگی‌های ساختاری و فیزیکی طلا نظیر چکش پذیری و اکسید ناپذیر بودن بر کارآمدی پولطلا می‌افزاید و قابلیت استفاده از آن را بیشتر می‌کند.

پول طلا در برخی کشورهای اسلامی در حال عملی شدن است

حجت الاسلام والمسلمین متولی امامی با اعتقاد بر اینکه شرایط کنونی اقتصادی کشور حاصل کپی برداری غلط از ساختار اقتصادی غرب و ناهمخوانی آن با مبانی دینی و فرهنگی کشور است، تصریح کرد: پول ما تحت تأثیر دلار است و صاحب دلار می‌تواند هر نوع اثر و شوکی به پول ما وارد کند، کشورهای قدرتمند بازار تولید را مدیریت می‌کنند و معادلات بازار را در دست دارند و پولطلا بازار جهان اسلام و حتی بازار جهانی را می‌تواند تحت کنترل داشته باشد.

وی با بیان اینکه حتی می‌توان امکان انتقال شتابی پولطلا را فراهم کرد، افزود: امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی نظیر کویت و مالزی و امارات پولطلا و یا تراکنشات با طلا وجود دارد، در کشور امارات تراکنش طلایی وجود دارد، یعنی اینکه تراکنش دیجیتالی پدید آمده است که افراد به حساب یکدیگر طلا واریز کنند، امروز بسیاری از اندیشمندان و دانشگاه های جهان اسلام طرفدار پولطلا هستند و در حال محقق کردن این مسأله در کشورشان برای مقابله با مشکلات پول اعتباری هستند.

 امکان جایگزینی پول طلا بجای ریال فراهم است

محمد غلامی  مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی در خصوص چرایی مطرح کردن نظریه استفاده از طلا به عنوان پول کشور و تأکید بر پولطلا گفت: وقتی این ساختار پولی به صورت ثابت وجود داشته باشد، هیچ سیستم پولی و بانکی نمی تواند بیاید و از ارزش پول در جیب شما کم کند. یعنی مثلا شما یک سکه طلا در جیب‌تان داشته اید بعد از گذشت هزار سال هم هنوز همان ارزش واقعی خودش را حفظ کرده است. به طور مثال یک گوسفند در صدر اسلام اگر قیمتش یک دینار بوده یعنی حدودا ۴.۲ گرم طلا، الان هم با همان ۴.۲ گرم طلا شما می توانستی یک گوسفند بخرید زیرا در بلند مدت تورم نسبت به طلا وجود ندارد به خلاف پول های اعتباری، چراکه پول نسبت ثابت خودش را با طلا حفظ می کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم مانع نوسانات پول های اعتباری باشیم باید پول ثابت را جایگزین پول اعتباری کنیم، سیستم بانکی باید ضامن کم ارزش شدن پول مردم باشد، چرا که بانک در حال تولید پول اعتباری است. در سال گذشته واحد پولی کشور ما نزدیک به ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده است، یعنی قدرت خرید کارمند و کارگری که با پول اعتباری حقوق دریافت می‌کند در مدتی کوتاه به یک چهارم تنزل پیدا کرد و این سقوط ارزش پول ویژگی پول اعتباری است و این درحالی است که طلا ارزش خود را حفظ کرده است.

 مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با بیان اینکه بنابر فتوای مراجع مبنا در تعیین مهریه طلا است، تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی برخی مراجع معتقد بودند باید مهریه را بر اساس ریال نوشت، اما آیت الله حائری شیرازی در کتاب خود به این موضوع اشاره دارند که بعد از مدتی علما متوجه شدند که طلا نوسان قیمت ندارد و ریال همواره دچار نوسان است.

غلامی ادامه داد: علما با تعیین طلا به عنوان ملاک برای مهریه جهالت ریال را مشخص کردند و ثابت کردند که طلا برخلاف ریال یک پول ثابت است که نوسان ندارد.

پول طلا تسلط پولی غرب بر کشور را از بین می‌برد

وی با اشاره به امکان جایگزینی پولطلا به جای ریال در کشور، اظهار کرد: پولطلا تورم را تقریبا غیرممکن می‌کند و تحریم‌های پولی را قابل دور زدن خواهد کرد، از طریق پولطلا تسلط نظام پولی غرب بر کشور ما از میان برداشته خواهد شد و توان ارائه الگوی معیشتی تمدن اسلامی را از این طریق خواهیم داشت.

مدیر گروه معیشت و اقتصاد متا در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که پولطلا یک تقابل جدی با سیستم دلاری در سطح جهانی ایجاد می کند و همانطور که دلار با کنار گذاشتن طلا خودش را بر جهان تحمیل کرد الان هم ما می توانیم با جایگزینی طلا به جای دلار، سیستم دلاری را کلا از بین ببریم و یک تقابل جدی با تمدن غرب در بعد اقتصادی ایجاد کنیم. الان کشورهایی مثل روسیه، چین، ایران و ترکیه به شدت تمایل دارند که روابط پولی و مبادلات خود را بر اساس طلا انجام دهند.

با بررسی دیدگاه‌ها و نظرات پیرامون طرح پولطلا و همچنین شرایط اقتصادی و مالی کشور به نظر می‌آید این طرح می تواند یک انقلاب اقتصادی در کشور پدید آورد و بستر ساز خلق زیربنای اقتصادی تمدن اسلامی باشد، چرا که امروز پارادوکس نظام اقتصادی کشور باعث آشفتگی مالی و معیشتی در تمام سطوح کشور از دولت تا مردم شده است، چرا که از طرفی به دنبال تحقق اقتصاد اسلامی هستیم و از طرفی درحال تبعیت از الگوهای اقتصادی تمدن غربی و حاصل این پارادوکس شرایطی است که امروز نه تنها معیشت مردم بلکه امنیت کشور را تهدید می‌کند و ساختار اقتصادی کشور بنیان‌های تمدنی ایران اسلامی را مورد تهدید قرار داده است و اگر قصد بازگشت به مسیر تمدنی خود داریم باید الگوی اقتصادی و معیشتی برخاسته از هویت ایرانی اسلامی و آموزه‌های اسلام ناب را ترسیم و عملیاتی کنیم که پولطلا یکی از زیربناهای این عرصه است.

کد خبر: ۱٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha