۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
مازندران در آستانه رویداد ساری ۲۰۲۲| ساز گردشگری کوک نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران در آستانه رویداد ساری ۲۰۲۲| ساز گردشگری کوک نیست

ساری- یک هفته تا افتتاحیه رسمی رویداد بین المللی گردشگری ساری ۲۰۲۲ زمان باقی مانده اما هنوز این رویداد در استان جدی گرفته نشده و استقبالی از آن صورت نگرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یک هفته دیگر رویداد بین المللی گردشگری ساری ۲۰۲۲ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در ساری راه اندازی می‌شود با این حال بساری از دستگاه‌ها همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برند.

آئین افتتاحیه رویداد بین المللی گردشگری ساری ۲۰۲۲ قرار است با حضور وزیر میراث فرهنگی و دبیرکل اقتصادی اکو برگزار شود و با این حال همچنان ادارات و دستگاه‌های اجرایی در مازندران شناخت درستی از این رویداد ندارند.

همه شناخت مازندران از رویداد بین المللی گردشگری کشورهای عضو اکو تابلویی است که در ساری و میدان امام نصب شده است و این رویداد بین المللی در دیگر مناطق استان مازندران ناشناخته است.

مازندران را درست معرفی کنیم
عدم تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب و فراهم نبودن زیرساخت‌ها و پای کار نیامدن شهرستان‌ها سبب شده تا فقط شهر ساری مرکز استان یک تنه جور این رویداد را به دوش بکشد.

علی ماهفروزی دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ با بیان اینکه ما باید مازندران را به درستی و خوب معرفی کنیم، گفت: آئین افتتاحیه این رویداد هفته آینده برگزار می‌شود و هنوز دستگاه‌های اجرایی پای کار نیامدند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان و قابلیت‌های مختلف آن اظهار داشت: باید از فرصت رویداد ساری برای معرفی جاذبه‌های مختلف استان بهره گیری کنیم.

مازندران در آستانه رویداد ساری ۲۰۲۲| ساز گردشگری کوک نیست

ماهفروزی یادآور شد: به رغم ظرفیت‌های گوناگون هنوز مازندران در حوزه گردشگری مطرح نیست و از شهرداری‌های استان فقط دو یا سه شهرداری پای کار آمدند و بقیه ورود پیدا نکردند.

دست خالی به سوی رویداد می‌رویم
پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیئت وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

مهدی ایزدی سرپرست میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه با دست خالی پیش برنامه‌های رویداد را از جمله نمایشگاه را برپا کردیم، افزود: در این نمایشگاه که در تهران برپا شد، تلاش کردیم مسائل و رویدادهای استان به بازدیدکنندگان معرفی کنیم.

وی با اظهار اینکه بسیاری از دستگاه‌ها اعلام آمادگی کرده بودند ولی هنوز حمایت عملی را شاهد نیستیم، گفت: برای اجرای رویداد باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود و ۱۱ کمیته برای آن مشخص شده و ابلاغ زده است.

ایزدی با عنوان اینکه طرح‌های زیادی را برای میزبانی از رویداد بین المللی باید اجرا کنیم، احیای بافت‌های تاریخی را از جمله اقدامات برشمرد و گفت: باید نظارت برای احیای بافت‌های تاریخی با نظر میراث صورت گیرد ولی شاهد هستیم شهردار ساری یک نفر را به عنوان شهردار بافت کهن و تاریخی معرفی کرد.

تمامی استعلام‌ها و ساخت و سازها در بافت تاریخی باید کنترل شود و شهردار باید آشنایی کاملی از این موضوع داشته باشد و هرگونه نصب تابلو نیز باید با نظر میراث صورت گیرد ولی این اتفاق نیفتاد

ایزدی با عنوان اینکه شهردار بافت تاریخی باید از طریق میراث فرهنگی معرفی شود، گفت: تمامی استعلام‌ها و ساخت و سازها در بافت تاریخی باید کنترل شود و شهردار باید آشنایی کاملی از این موضوع داشته باشد و هرگونه نصب تابلو نیز باید با نظر میراث صورت گیرد ولی این اتفاق نیفتاد.

مازندران در آستانه رویداد ساری ۲۰۲۲| ساز گردشگری کوک نیست

سرپرست میراث فرهنگی مازندران با اظهار اینکه قدرت اجرایی شهردار بافت تاریخی کمرنگ است، گفت: سنگفرش کردن، آجرنما و احیای بافت تاریخی باید با توجه به ضوابط و شرایط صورت گیرد.

وی احیای موزه‌ها و حمام وزیری را از جمله برنامه‌های رویداد ساری ۲۰۲۲ معرفی کرد و گفت: از اعتبارات سفر رئیس جمهور قرار است این فضاها احیا شود و ۳۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح مصوب و پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار شیء تاریخی و مردم شناسی در مخزن میراث فرهنگی وجود دارد، گفت: پنج موزه همزمان با رویداد ساری ۲۰۲۲ در ساری راه اندازی می‌شود و مشکل نگهداری اشیای تاریخی رفع می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی مازندران با اشاره به نبود موزه در استان گفت: تا پنج سال آینده موزه مرکز استان در حوزه‌های مختلف راه اندازی و با راه اندازی آن کمبودها حل می‌شود.

ایزدی با اشاره به مستقر بودن دبیرخانه رویداد در اداره کل میراث فرهنگی گفت: در سفر هیئت دولت اعتبارات ویژه ای برای آن در نظر گرفته و ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای آن مصوب شده است.

اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو، تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری است.

کد خبر: ۱۳۹٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارآفرین IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      راه اندازی منطقه آزاد امیرآباد و پلی که در طرح منطقه آزاد به جاده دریای ساری متصل خواهد شد بهترین اقدام برای استارت پایتخت گردشگری اکو خواهد بود