۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
خراسان رضوی برای اسکان زائران آماده است |پذیرش مسافران در مدارس از ۲۶ اسفند ماه
بازار گزارش می‌دهد؛

خراسان رضوی برای اسکان زائران آماده است |پذیرش مسافران در مدارس از ۲۶ اسفند ماه

مشهد- اسکان زائران همواره یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان خراسان رضوی به‌ویژه مشهد مقدس در ایام نوروز و مناسبت‌های خاص است که در آستانه نوروز ۱۴۰۱ به اوج خود رسیده است.

بازار-گروه استان‌ها: نوروز امسال در مقایسه با سال‌های گذشته به دلیل تقارن ایام مذهبی شعبانیه با تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ و در پی آن حلول ماه مبارک رمضان و هم‌چنین برداشتن محدودیت سفرهای زیارتی برای ۲ سال متوالی لذا پیش‌بینی می‌شود مشهد مقدس بیش از هرسال دیگری با هجوم و استقبال زائران و گردشگران مواجه شود.

تا پیش از شیوع بیماری کرونا مشهد مقدس در طول سال میزبان ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و نیز افزون بر ۳ میلیون گردشگر خارجی بود.

درحالی‌که آمارهای زائران عزیمت کرده به مشهد تا قبل از شیوع کرونا و در ایام نوروز از ۸ میلیون نفر تجاوز نمی‌کرد اما امسال پیش‌بینی می‌شود که این رقم به بیش از ۱۰ میلیون نفر برسد.

بنا بر آمار های منتشره در نوروز ۹۸ بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر به مشهد آمدند، در نوروز ۹۹ تعداد مسافران به ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد و در نوروز ۱۴۰۰ به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و حال پیش بینی می شود که این آمار امسال به ۱۰ میلیون نفر برسد.

برداشته شدن محدودیت‌ها و روند فراگیر واکسیناسیون عمومی و بازگشت تقریبی مردم به شرایط عادی زندگی و سفر، افزایش چشمگیر تقاضای سفر به مشهد و خراسان رضوی را تشدید و پررنگ کرده است و لذا اسکان و پذیرایی از این تعداد مسافر تمهیدات خاصی را می‌طلبد.

آماده‌سازی مدارس برای پذیرش مسافران
اسکان در مدارس به‌عنوان یکی از به‌صرفه‌ترین مراکز برای سفرهای داخلی همواره مورد استقبال بسیاری از هم‌وطنان بوده است که امسال نیز با تمهیدات اندیشیده شده تعداد ۱۵۰۰ مدرسه برای اسکان زائران مدنظر قرارگرفته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون شرایط و زمان پذیرش مسافران در مدارس استان اظهار کرد: امکان پذیرش در مراکز اسکان آموزش‌وپرورش استان از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ برای حضور زائران مهیا شده است.

خراسان رضوی برای اسکان زائران آماده است |پذیرش مسافران در مدارس از ۲۶ اسفند ماه

سید امیر شوشتری بابیان اینکه نسبت به تجهیز مدارس برای امکانات موردنیاز زائران اقدام و وسایل دارای نقص و نیازمند تعمیر بهسازی و بازسازی‌شده است ادامه داد: این در حالی است که گروه‌های تعمیراتی شبانه‌روزی جهت رفع خرابی‌ها و در ایام پذیرش زائران از مدارس سرکشی و برای ارائه خدمات‌رسانی حاضر خواهند بود.

وی هم‌چنین ظرفیت پذیرش مسافران در ایام نوروز و در مدارس استان را ۵۹ هزار نفر در هر شب اعلام کرد و به ما گفت: همچنین تعداد ۲۷ مرکز رفاهی در سطح استان وجود دارد که عمدتاً فعال هستند و با توجه به مصوبات ستاد کرونای استان پذیرش زائران فرهنگی را انجام می‌دهند.

وی هم‌چنین با اشاره به اطمینان بخشی زائران از وضعیت بهداشت و سلامت مدارس هم‌زمان با سویه جدید کرونا اظهار کرد: در این راستا نیز نسبت به سامان‌دهی و استقرار مراقبان سلامت و بهداشت در مدارس و پایگاه‌ها اسکان آموزش‌وپرورش استان تمهیدات لازم اندیشیده و در دستور کار قرارگرفته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی هم‌چنین در خصوص اینکه آیا مراکز رفاهی و اقامتی آموزش‌وپرورش با افزایش نرخ خدمات روبرو هستند یا خیر نیز پاسخ داد: امسال پیش‌بینی می‌شود، که نرخ خدمات اقامت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در مراکز رفاهی افزایش داشته باشد.

شوشتری هم‌چنین از استقرار سه هزار نفر اعضای گروه‌های آموزش‌دیده اجرایی، نظارت ستادی و همچنین انتخاب مدیران پایگاه‌ها و سرایداران آن‌ها اشاره و بیان کرد: جمع‌آوری و به‌روزرسانی اطلاعات، تجهیزات و امکانات موجود در مدارس طرح اسکان باهدف بهبود کیفیت ارائه خدمات به زائران امام رضا (ع) اجرایی شده است.

اطمینان خاطر به مسافران بابت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی
به دلیل هم‌زمانی سفرهای نوروزی با موج ششم کرونا در کشور یکی از دغدغه‌های مهم مسافران و زائران را رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز اقامتی و هتل‌ها تشکیل می‌دهد.

در همین راستا معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اطمینان بخشی به مسافران به دلیل رعایت بهداشت در اماکن اقامتی هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: یکی از نکاتی که اهمیت ویژه‌ای دارد واکسیناسیون کارکنان واحدهای اقامتی است که در این راستا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی برای واکسینه کردن تمامی کارکنان و کارکنان اقدام شده است و موارد بهداشتی در ایام پذیرایی از زائران با سرکشی مرتب بازرسان مورد نظارت قرار خواهد داشت.

خراسان رضوی برای اسکان زائران آماده است |پذیرش مسافران در مدارس از ۲۶ اسفند ماه

یوسف بید خوری به بازار گفت: با توجه به اینکه کارکنان تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی در پیشانی خدمت‌رسانی به زائران قرار دارند تزریق دوز سوم واکسن الزامی است.

وی در خصوص حضور مسافران و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز بیان کرد: رعایت نکات بهداشتی برای مسافران نیز الزامی و ضرورت داشته و لذا در صورت حضور افراد بدون ماسک در مراکز اقامتی تذکر لازم داده و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تأکید کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و دریافت سه دز واکسن کرونا برای شاغلان واحدهای اقامتی از موارد مورد تأکید و دارای حساسیت برای میزبانی از مسافران نوروزی است.

وی اذعان کرد: در همین راستا حتی پایگاه‌هایی برای تزریق واکسن کرونا در هتل‌ها در نظر گرفته‌شده تا بابت رعایت مصوبه ستاد کرونا مشکلی نداشته باشیم.

پذیرش ۱۱۹ هزار شب مسافر
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم چنین به آمادگی برای میزبانی زائران و مسافران نوروزی در واحدهای اقامتی رسمی و موقت به گنجایش ۱۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر شب اشاره و بیان کرد:مجموع ظرفیت‌های اقامتی موقت و اضطراری که از اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری دارد، ۴۴۵ هزار و ۵۳۲ نفر شب اقامت است که برای آن ۱۱۹ هزار و ۶۱۴ تخت ایجادشده است.

بیدخوری افزود: با توجه به تعداد قابل‌توجه زائری که در نوروز میزبان آنان خواهیم بود، ۱۹۰ هزار و ۲۱۸ نفر شب اقامت در مجموعه‌های موقت شامل مدارس آموزش‌وپرورش، مهمانسراهای دولتی، اماکن اقامتی مربوط به سپاه، زائرسراهای ارزان‌قیمت، زائرشهر رضوی، اقامت حرم رضوی، حسینیه‌ها و اماکن متبرکه در نظر گرفته‌شده است.

وی اذعان کرد: تاکنون ۴۰۰ خانه مسافر در مشهد مجوز فعالیت موقت دریافت کرده‌اند و ۲۸۲ واحد دیگر نیز در همین بخش در حال طی روند قانونی دریافت مجوز هستند.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha