۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
خراسان رضوی سیلابی است/افزایش خسارت ها به زیر ساخت های روستایی
اگر قصد سفر به شرق کشور را دارید

خراسان رضوی سیلابی است/افزایش خسارت ها به زیر ساخت های روستایی

مشهد- سامانه بارشی جدید که از بیستم فروردین استان خراسان رضوی را با بارش‌های سنگین مواجه کرده است به نظرمی رسد تا پایان هفته میهمان این استان است و لذا این حضور طولانی موجب شده تا هرروز بر حجم خسارت‌ها افزوده و راه‌های ارتباطی بیشتری به‌ویژه در مناطق روستایی مسدود شود.

خبرگزاری بازار؛ اگرچه طی دو روز گذشته راهداران خراسان رضوی با همکاری سایر نیروهای امدادرسان تمام تلاش خود را برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی به کار گرفتند اما استمرار بارش‌ها باری دیگر مسیرهای بازگشایی‌شده دچار انسداد شدند.

مسیر ارتباطی سبزوار شاهرود که شامگاه شنبه براثر سیلاب مسدود شد اگرچه صبح یک‌شنبه با تلاش راهداران بازگشایی شد اما دیری نپائید که عصر همان روزبه دلیل افزایش حجم روان آب‌ها مجددا مسدود شد.

گفتنی است سیلاب باری دیگر در خراسان رضوی از شامگاه یک‌شنبه تا امروز در شهرهای سبزوار، جوین، جغتای، قوچان، تربت‌حیدریه، تربت‌جام، تایباد، خواف، رشتخوار و کاشمر بسیاری از مردم را درگیر کرده است.

شامگاه یکشنبه سیل به بخشی از خطوط فیبر نوری در مسیر قوچان - درگز آسیب رساند لذا درنتیجه این خسارت شبکه دیتا، اینترنت تلفن همراه و ثابت در شهرستان کلات  قطع شد.

سیلاب هم‌چنین به دلیل آسیب به تأسیسات آب‌رسانی روستایی در شهرستان داورزن سبزوار موجب شد تا آب شرب ساکنان روستاهای مهر داورزن، کوشک باغ، طزر، کلاته سادات و بهانگر قطع شود.

شهرستان سبزوار بیشترین خسارت را متحمل شد

در همین حال مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه شهرهای مشهد، گناباد، تربت‌جام ،درگز، کلات، چناران، قوچان، تربت‌حیدریه، سرخس، نیشابور، کاشمر، صالح‌آباد، بجستان، مه‌ولات، کاخک، رشتخوار، باخرز، زاوه، فریمان، تربت‌جام، تایباد و بینالود در معرض سیل هستند به خبرنگار ما گفت: متاسفانه تاکنون حوادث ناشی از بارش های اخیر در این استان سه کشته، یک مفقود و یک مجروح بر جای گذاشته است.

حجت علی شایان فر در خصوص خسارت‌های وارده نیز بیان کرد: روان آب‌ها در تمامی شهرهای استان به تأسیسات زیر بنایی و جاده‌ها و به‌ویژه بخش کشاورزی و روستایی آسیب وارد کرده است که بیشترین خسارت‌های وارده مربوط به شهرهای داورزن، سبزوار، جوین و جغتای است.

وی بابیان اینکه قبل از ورود سامانه بارشی به استان نسبت به صدور اطلاعیه و هشدارهای لازم برای تمامی ساکنان استان اقدام شده بود افزود: در همین حال ضروری است تا پایان هفته شهروندان از سفرهای غیرضروری به این استان و یا سفرهای بین‌شهری خودداری کنند.

وی بابیان اینکه به‌منظور صیانت از مردم در معرض سیل پیش‌از این نیز نسبت به اسکان مطمئن برخی ساکنان روستایی ازجمله ۳۰ خانوار روستای «بهانگر» داورزن اقدام شد افزود: متأسفانه سیلاب به بیش از ۴۶ واحد مسکونی در این روستا آسیب جدی وارد کرده و موجب تخریب پنج واحد مسکونی شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: بر اساس گزارش دریافتی در روستای بهانگر داورزن، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: این افراد در حسینیه و مسجد روستای مهر که در مجاورت روستای بهانگر قرار دارد اسکان داده‌شده‌اند، همچنین از ساعاتی قبل محور اصلی سبزوار به شاهرود مجدد به خاطر وقوع سیلاب مسدود اعلام شد.

اقدام شد ادامه داد: بااین‌وجود افزون بر ۵۵۸ نفر در جریان سیل اخیر دچار حادثه شدند که با تلاش نیروهای امدادرسان به آن‌ها کمک‌رسانی شد.

 مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با هشدار نسبت به این موضوع که در حال حاضر اکثر شهرهای استان خراسان درگیر روان آب‌ها هستند بیان کرد: بارش‌ها تا فردا ادامه داشته و لذا روستائیان و شهروندان ضرورت دارد از نزدیک شدن به رودخانه‌های فصلی و کانال‌های آب خودداری کنند.

خسارت پنج میلیاردی به راه های روستایی قوچان

در همین حال رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قوچان به خبرنگار بازار گفت: بارش‌های دو روز گذشته تعدادی از محورهای اصلی و فرعی را مسدود کرد که با تلاش مجموعه راهداری این شهرستان این راه‌ها بازگشایی شد.

سهراب عفتی بابیان اینکه بسیاری از محورها پل‌ها و تأسیسات زیر بنایی متحمل خسارت‌ شده است افزود: بارش‌های شدید و جاری شدن سیل در محورهای روستایی قوچان تاکنون افزون بر پنج میلیارد ریال خسارت به راه‌های روستایی وارد کرده است.

وی افزود: مسیرهای باجگیران و انتهایی سد تبارک طی دو روز گذشته به دلیل ریزش سنگ موجب انسداد مسیر شد که عملیات پاک‌سازی در این محورها در حال انجام است.

انسداد راه‌های روستایی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته موجب انسداد برخی از راه‌های روستایی در این استان شده است به خبرنگار ما گفت: با تلاش راهداران در حال حاضر تمامی محورهای اصلی باز و تنها تعدادی راه های های فرعی و ارتباطی روستایی قطع است که با کاهش حجم آب نسبت به بازگشایی آن‌ها اقدام خواهد شد.

ابراهیم نصری در همین رابطه بیان کرد: راه‌های روستایی دستوران - منیدر در شهرستان جغتای، مسیرهای روستایی چنار - حسین آباد - قلعه سرخ، آب قلعه، تلگرد و چهارتکاب در فریمان و جاده های دربندی - گرنی - ریشخوار، دهشت - دوآبی و مسیر کبکان - خادمانلو - امام قلی در شهرستان درگز از جمله راه های روستایی مسدود در استان هستند.

وی افزود: هم چنین مسیر روستایی عبدل آباد - همایی در نیشابور، جاده روستایی آبروان به صفی آباد شهرستان اسفراین در حوزه شهرستان خوشاب، راه های عمارت - دیزادیز، امام وردی خان - یادگار و دوغایی در شهرستان قوچان،  چهارده - رزاق در خواف و راه روستایی منج - دشتاب در حوزه شهرستان باخرز نیز به دلیل وقوع سیلاب و بارش‌های شدید همچنان مسدود هستند.

وی ادامه داد: جاده‌های نقاب - سه راهی رامشین و نقاب - سه راهی انداده تنها جاده‌های فرعی مسدود در خراسان رضوی هستند که در حوزه شهرستان جوین قرار دارند.

وی بیان کرد: با بازگشایی دو جاده اصلی رشتخوار - تربت‌حیدریه حد فاصل ملک‌آباد و سه‌راهی جنگل و تایباد - باخرز در حال حاضر هیچ راه اصلی در استان به دلیل سیلاب مسدود نیست.  

کد خبر: ۱۳٬۹۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha