۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
روندهای  بینایی کامپیوتر در سال ۲۰۲۲ | کاربرد در رانندگی و خرده فروشی
بازار گزارش می دهد؛

روندهای بینایی کامپیوتر در سال ۲۰۲۲ | کاربرد در رانندگی و خرده فروشی

الگوریتم‌هایی که قادر به درک تصاویر – هم تصاویر و هم ویدیوهای متحرک – هستند، پایه‌های تکنولوژیکی کلیدی در پشت بسیاری از نوآوری‌ها هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: بینایی کامپیوتری که گاهی به آن بینایی ماشین گفته می شود، یکی از هیجان انگیزترین کاربردهای هوش مصنوعی است. الگوریتم‌هایی که قادر به درک تصاویر – هم تصاویر و هم ویدیوهای متحرک – هستند، پایه‌های تکنولوژیکی کلیدی در پشت بسیاری از نوآوری‌ها هستند، از وسایل نقلیه خودران گرفته تا ماشین‌های صنعتی هوشمند و حتی فیلترهای موجود در تلفن همراه شما. پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار فناوری بینایی رایانه تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۴۸ میلیارد دلار برسد و احتمالاً منبعی برای نوآوری‌ها و پیشرفت‌های مداوم در طول سال باشد.

بینایی کامپیوتر داده محور
هوش مصنوعی داده محور بر این ایده استوار است که باید بر روی بهینه سازی کیفیت داده های مورد استفاده برای آموزش الگوریتم ها تمرکز شود، همانطور که در توسعه مدل ها و الگوریتم ها انجام می شود. این الگوی نوظهور که توسط اندرو نگ - پیشگام مشهور یادگیری عمیق - به پیش می‌رود، با کلیه رشته‌های هوش مصنوعی مرتبط است - به‌ویژه بینایی رایانه.

برخی از اولین مدل‌های تشخیص تصویر مبتنی بر یادگیری عمیق توسط دکتر نگ در گوگل با هدف آموزش رایانه‌ها برای تشخیص تصاویر گربه‌ها توسعه یافتند و آنها به‌ویژه به کیفیت داده‌هایی که به آنها داده می‌شود وابسته هستند.

فقط مقدار این تمرکز بر بهبود مکرر کیفیت برچسب‌گذاری - با استفاده از تکنیک‌های خودکار استخراج و برچسب‌گذاری داده‌ها - به فن‌آوری بینایی کامپیوتری اجازه می‌دهد تا برای مشکلاتی که داده‌های بسیار کمتری در دسترس است، استفاده شود و به طور بالقوه هزینه را کاهش دهد.

نقش بینایی کامپیوتر در سلامت و ایمنی
یکی از موارد استفاده کلیدی برای بینایی رایانه، تشخیص خطرات و به صدا درآوردن آلارم زمانی است که مشکلی پیش می‌آید. روش‌هایی ایجاد شده است که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد رفتار ناایمن را در سایت‌های ساختمانی تشخیص دهند - مانند کارگران بدون کلاه و همچنین محیط‌های مانیتور که در آن ماشین‌آلات سنگین مانند لیفتراک‌ها در مجاورت انسان کار می‌کنند.

طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا، با ۲.۷ میلیون جراحت ناشی از حوادث محل کار در هر سال، این حوزه ای است که کسب و کارها به طور فزاینده ای در آن سرمایه گذاری می کنند تا هزینه های انسانی و مالی ناشی از نظارت یا بی توجهی را کاهش دهند. البته جلوگیری از گسترش بیماری ناشی از ویروس‌ها نیز این روزها مورد استفاده است و در اینجا فناوری‌های بینایی کامپیوتری به طور فزاینده‌ای برای نظارت بر رعایت الزامات فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین الزامات پوشیدن ماسک به کار گرفته می‌شوند.

الگوریتم‌های بینایی رایانه‌ای نیز در طول همه‌گیری کنونی به منظور کمک به تشخیص عفونت از طریق اشعه ایکس قفسه سینه با جستجوی شواهدی مبنی بر عفونت و آسیب به تصاویر ریه‌ها توسعه یافته‌اند.

استفاده بینایی کامپیوتر در خرده فروشی
خرید و خرده‌فروشی جنبه‌های دیگری از زندگی است که مطمئناً در آن شاهد شیوع روزافزون فناوری بینایی رایانه‌ای در طول سال ۲۰۲۲ خواهیم بود. آمازون با فروشگاه‌های خواربارفروشی خود که مجهز به دوربین‌ هستند، مفهوم فروشگاه‌های بدون صندوقدار را پیشنهاد کرده است. با بینایی کامپیوتری شعبه های بیشتری در سراسر سال ۲۰۲۲ باز خواهند شد و سایر خرده فروشان از جمله تسکو که اولین سوپرمارکت بدون پرداخت در بریتانیا را افتتاح می کند، به این فناوری دست خواهند یافت.

علاوه بر رهایی انسان از مسئولیت اسکن خریدها، بینایی کامپیوتر کاربردهای دیگری نیز در خرده فروشی دارد، از جمله مدیریت موجودی که در آن از دوربین ها برای بررسی سطح موجودی در قفسه ها و انبارها استفاده می شود و در صورت لزوم به طور خودکار سفارش تکمیل مجدد را می دهد.

همچنین برای نظارت و درک الگوهای حرکت مشتریان در اطراف فروشگاه‌ها به منظور بهینه‌سازی موقعیت کالاها و البته در سیستم‌های امنیتی برای جلوگیری از دزدی در فروشگاه استفاده می‌شود.

یکی دیگر از موارد استفاده که به طور فزاینده ای محبوب می شود شامل اجازه دادن به مشتریان برای دریافت اطلاعات محصولات با اسکن بارکد با استفاده از تلفن همراه است. در خرده‌فروشی‌های مد، یکی از کاربردهای سرگرم‌کننده بینایی رایانه، «اتاق تزیین مجازی» است که به خریداران اجازه می‌دهد تا اقلام را بدون دست زدن به آنها به طور مجازی امتحان کنند – دوربین‌های آینه به سادگی تصاویر لباس را روی انعکاس آینه قرار می‌دهند. محصولاتی که مشتریان آنها را امتحان می کنند و لوازم جانبی مطابق با آنها را پیشنهاد می کنند.

استفاده بینایی کامپیوتر در خودروهای متصل و خودمختار

بینایی کامپیوتر یک عنصر جدایی ناپذیر از سیستم های متصل در خودروهای مدرن است. اگرچه اولین تصور ما ممکن است مربوط به وسایل نقلیه خودران آینده باشد، اما کاربردهای دیگری نیز در محدوده خودروهای متصل موجود که در حال حاضر در جاده ها هستند و در گاراژهای ما پارک شده اند، دارد.

سیستم‌هایی توسعه یافته‌اند که از دوربین‌ها برای ردیابی حالات صورت استفاده می‌کنند تا به دنبال علائم هشداردهنده‌ای باشند که نشان می‌دهد ممکن است راننده خسته شده و در خطر به خواب رفتن پشت فرمان باشد.

از آنجایی که گفته می شود این عامل ۲۵ درصد از تصادفات مرگبار و جدی جاده ای است، واضح است که اقداماتی مانند این می تواند به راحتی جان افراد را نجات دهد. این فناوری در حال حاضر در وسایل نقلیه تجاری مانند کامیون های باری استفاده می شود و در سال ۲۰۲۲ می توانیم شاهد ورود آن به خودروهای شخصی نیز باشیم.

دیگر کاربردهای پیشنهادی برای بینایی کامپیوتری در اتومبیل‌ها که می‌تواند آن را به واقعیت تبدیل کند، شامل نظارت بر بستن کمربند ایمنی و حتی اینکه آیا مسافران کلید و تلفن‌های خود را هنگام ترک تاکسی و وسایل نقلیه مشترک بر می دارند یا نه می شود.

البته، بینایی کامپیوتر نیز نقش مهمی در صنعت خودرانی ایفا می‌کند – تفکر فعلی این است که مهم‌ترین استفاده صنعت خودران در داخل هواپیما خواهد بود. اما تسلا امسال اعلام کرد که خودروهایش در درجه اول به دید کامپیوتری متکی خواهند بود.

نقش بینایی کامپیوتر در محاسبات لبه
محاسبات لبه سیستم‌هایی را توصیف می‌کند که محاسبات تا حد امکان نزدیک به منبع داده انجام می‌شود. این اصطلاحی است که برخلاف الگوی رایانش ابری استفاده می‌شود، جایی که داده‌ها از طریق حسگرها جمع‌آوری می‌شوند و برای ذخیره‌سازی و پردازش به سرورهای متمرکز ارسال می‌شوند.

در حوزه بینایی کامپیوتر، این مفهوم به طور فزاینده ای مفید است زیرا سیستم های بینایی کامپیوتری اغلب کارهایی را انجام می دهند که باید فوراً اقدامات لازم را در مورد آنها انجام داد.

علاوه بر افزایش سرعتی که می توان به آن دست یافت، محاسبات لبه در رابطه با بینایی رایانه پیامدهای مهمی برای امنیت دارد - عامل مهمی که باید در نظر گرفت زیرا کسب و کارها و افراد با نظارت دقیق تر در مورد نحوه ضبط و استفاده از داده های ویدیویی مواجه هستند.

با دستگاه‌های لبه‌ای مانند دوربین‌های امنیتی مجهز به بینایی رایانه، داده‌ها را می‌توان در لحظه تجزیه و تحلیل کرد و اگر دلیلی برای نگهداری وجود نداشته باشد، برای مثال، اگر فعالیت مشکوکی شناسایی نشد، آن‌ها را حذف کرد.

کد خبر: ۱۳۹٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha