۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
نرخ سود مسکن مهر افزایش یافت| ۱۸ درصد به جای ۴ درصد قانونی شد
«بازار» گزارش می دهد

نرخ سود مسکن مهر افزایش یافت| ۱۸ درصد به جای ۴ درصد قانونی شد

نمایندگان مجلس موافقت کردند اگر متقاضیان مسکن مهر اقدام به بازپرداخت اقساط خود به بانک مسکن نکنند، این بانک مجاز باشد نرخ سود مسکن مهر را به ۱۸ درصد افزایش دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طولانی شدن پروژه مسکن مهر باعث شده تا برخی از متقاضیان مسکن مهر و حتی مالکان آن با این عنوان که واحدهای مسکونی این پروژه خدمات زیربنایی و روبنایی ندارند از دریافت دفترچه اقساط خودداری می کنند. این عدم دریافت دفترچه اقساط بیشتر از اینکه به ضرر متقاضیان و مالکان مسکن مهر باشد به ضرر بانک مرکزی و بانک مسکن خواهد بود.

نرخ سود تسهیلات مسکن مهر ۴ درصد است بنابراین یکی از بهترین راهکارها در صدور دفترچه اقساط و بازپرداخت قسط، بالا بردن نرخ سود است. این پیشنهاد سال گذشته بارها و بارها از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی پیشنهاد شد و بانک مسکن نیز از آن حمایت کرد. حال با گذشت چندین ماه بلاخره برای اجرایی شدن آن مجلسی ها با این پیشنهاد موافقت کردند و آنرا به تصویب رساندند.

آن روزها مقامات مسئول دولتی برای فرار از پاسخگویی و کم کاری در اتمام به موقع این پروژه هر بار دلایلی را مطرح می کردند. حالا این بار برای عدم تحویل واحدهای مسکن مهر و عدم دریافت دفترچه اقساط مسکن مهر از سوی برخی متقاضیان بهانه جدیدی به دست دولتی ها و مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی داد تا این بار پیشنهادی برای تحویل زودتر واحدهای مسکونی از سوی متقاضیان و بازپرداخت اقساط به بانک مرکزی و سپس به مجلسی ها داده شود. مجلسی ها نیز امروز با این پیشنهاد موافقت کردند.

این مصوبه در حالی به نفع بانک مسکن خواهد بود که بانک مسکن خط اعتباری مسکن مهر را با نرخ ۳.۲۳ درصد به بانک مرکزی پرداخت می‌کند در حالی که جریمه متقاضیان مسکن مهر طبق این بند باید با سود ۱۸ درصد به بانک برسد

این مصوبه در حالی به نفع بانک مسکن خواهد بود که بانک مسکن خط اعتباری مسکن مهر را با نرخ ۳.۲۳ درصد به بانک مرکزی پرداخت می‌کند در حالی که جریمه متقاضیان مسکن مهر طبق این بند باید با سود ۱۸ درصد به بانک برسد و مشخص نیست چرا باید مابه‌التفاوت این ۲ نرخ سود به جیب بانک مسکن برود.»

نرخ سود مسکن مهر افزایش یافت| ۱۸ درصد به جای ۴ درصد قانونی شد

علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ سود مسکن مهر از ۴ درصد به ۱۸ درصد در سال آینده برای متقاضیانی که دفترچه اقساط دریافت نمی کنند جدی است گفته بود که مسکن مهر تعهداتی که در زمان خودش بوده بر اساس همان تعهداتی که قرارداد بسته شده است ادامه پیدا می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود برخی واحدهای مسکونی مهر در شهرهای جدید از سال آینده مشمول افزایش نرخ سود خواهند شد؟ اعلام کرده بود در شهرهای جدید فعلا به این موضوع برخورد نکرده ایم و نسبت به این موضوع هم موافق نیستیم چرا که در هر صورت این تعهداتی که قبلا بر اساس شرایط زمان خود اتفاق افتاده باید بر اساس همان ادامه پیدا کند اما تسهیلات پروژه طرح نهضت ملی مسکن بر اساس الگوی قانون نهضت ملی مسکن همان ۱۸ درصد است.

مالکان واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی می‌باشند موظفند تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه کنند. بانک مسکن نیز مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد اقدام کند

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، مالکان واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی می‌باشند موظفند تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه کنند. بانک مسکن نیز مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد اقدام کند.

البته نمایندگان مجلس بر روی مالیات مسکن مهر نیز تصمیماتی اتخاذ کردند. مالیات مسکن مهر(شامل آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می شود، معادل سه میلیون(۳.۰۰۰.۰۰۰)ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌شود و سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.

نمایندگان همچنین با بند (الف) و اجزاء (۱ تا ۵) آن در تبصره (۱۱) لایحه بودجه موافقت کردند.

در بند (الف) تبصره ۱۱ لایحه بودجه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود، برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرحهای بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده‌، مصلی تهران ، طرحهای مسکن و سایر موارد پیش‌بینی‌شده در قانون جهش تولید مسکن مصوب سال ۱۴۰۰ اقداماتی را به شرح زیر را به عمل آورد:

وزارت راه و شهرسازی (از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید،‌ سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است تا سقف ۲۳۰ هزار میلیارد (۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکتهای فوق‌ الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده، مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، از طریق صندوق ملی مسکن صرف اجرای طرحهای فوق کند. ۲۰ هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای تکمیل عملیات اجرائی مصلای تهران و مصلی های نیمه تمام کشور هزینه می‌شود.

همچنین مبلغ ۱۹ هزار میلیارد (۱۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای احداث حوزه های علمیه و مبلغ هزار میلیارد (۱۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای احداث خانه های عالم در روستاها هزینه می شود.

در اجرای ماده(۶۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمینهای اجاره‌ای ۹۹ ساله متعلق به خود هستند. منابع حاصل پس از واریز به حساب صندوق ملی مسکن نزد خزانه‌داری کل کشور، صرف اجرای طرحهای فوق خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمینهای متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنج هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانکهای عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن، تسهیلات لازم برای اجرای طرحهای جامع، تفصیلی، بافتهای فرسوده و آماده‌سازی مصوب را اخذ و منابع حاصل را صرف تکمیل این طرحها کند

وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمینهای متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنج هزار میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال طی قراردادهایی با بانکهای عامل و صندوق‌های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن، تسهیلات لازم برای اجرای طرحهای جامع، تفصیلی، بافتهای فرسوده و آماده‌سازی مصوب را اخذ و منابع حاصل را صرف تکمیل این طرحها نماید و از محل فروش عرصه و اعیان طرحهای تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانکهای عامل تسویه کند و باقی‌مانده را به اجرای طرحهای صدرالذکر این جزء اختصاص دهد.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha