۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
جلوگیری از عرضه خارج شبکه محصولات پروتئینی
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد؛

جلوگیری از عرضه خارج شبکه محصولات پروتئینی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در قالب طرح نظارتی بازار عید و ماه رمضان از عرضه خارج شبکه محصولات پروتئینی از جمله گوشت، مرغ و تخم مرغ جلوگیری می‌کنیم.

به گزارش بازار، سید محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری صبح امروز افزود: سال گذشته در تعطیلات نوروز در بازار شاهد کمبود مرغ بودیم، اما امسال تنها در روز اول عید کشتارگاه‌ها می‌توانند بصورت کشیک تعطیل باشند و از روز دوم عید تمامی کشتارگاه‌ها باید فعال باشند.

وی گفت: امسال بعد از تعطیلات نوروز، ایام ماه مبارک رمضان را در پیش داریم و در این ماه بطور طبیعی مصرف مواد پروتئینی افزایش می‌یابد بر همین اساس نیز طرح نظارتی سازمان دامپزشکی کشور از چهاردهم اسفند شروع شده و تا پایان ماه رمضان ادامه می‌یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: این طرح که به نام طرح ملی تشدید کنترل بهداشتی اقلام پروتئینی در همه استان‌ها و نقاط کشور اجرایی می‌شود.

آقامیری ادامه داد: برای ایام عید و ماه رمضان هیچ کمبودی در بازار مرغ، تخم مرغ و گوشت وجود ندارد و مرغداری‌ها حق ندارند مرغ گوشتی خود را بیش از ۴۵ روز نگهداری کنند و باید آن را در مدت زمان ذکر شده به کشتارگاه تحویل دهند.
وی گفت: نظارت‌های سازمان دامپزشکی از مزرعه تا سفره مردم ادامه می‌یابد و اجازه نمی‌دهیم خارج از شبکه محصولات پروتئینی عرضه شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در قالب این طرح، ۴ هزار و ۲۹ اکیپ نظارتی وظیفه حضور در بازار را برعهده دارند.
آقا میری با اشاره به اینکه مجلس برای سال آینده اجازه حذف ارز ترجیحی را به دولت داده است اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی در حوزه واکسن، دارو و حوزه بیولوژیکی دام و طیور هیچگونه تاثیر قیمتی نخواهد داشت چرا که بخشی از این محصولات در داخل تولید می‌شوند و قسمت وارداتی نیز ارز نیمایی می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مجوزهای لازم برای صادرات میگو و سخت پوستان به کشورهای اتحادیه اروپا صادر شده اظهار داشت: از نظر بیماری‌های میگو که مهم‌ترین آن لک سفید است هیچ کانونی در کشور یافت نشد و کشورهای اتحادیه اروپا مجوز صادرات برای ایران صادر کردند همچنین صادرات ماهیان گرمابی و سردابی به اقلیم کردستان نیز از سر گرفته می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیش از ۱۸۴ قلم داروی دام و طیور توسط ۱۹ شرکت به ۸ کشور از جمله روسیه، آلمان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و عمان صادر می‌شود و این نشان دهنده کیفیت بالای این داروهای تولیدی است.

آقامیری گفت: در فصلی که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود نداشت تا هفته گذشته هیچ کانونی در کشور یافت نشد و البته اگر کانونی نیز ایجاد شود تحت کنترل است و بلافاصله برای قرنطینه محیط وارد عمل می‌شویم چرا که در حال حاضر در فصلی هستیم که وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان غیرمنتظره نیست.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ فعالیتی که ماهیت تصدی گری داشته باشد در سازمان دامپزشکی باقی نمی‌ماند و همه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به خبر منتشر شده در خصوص اینکه کویت واردات مرغ از ایران را ممنوع کرده است اظهار داشت: ایران اساسا صادراتی در حوزه مرغ ندارد و این موضوع به خاطر توجه به بازار داخلی ممنوع شده است و منظور کویت از ممنوعیت واردات مرغ در واقع جلوگیری از قاچاق بوده است وگرنه ایران به این کشور و یا هیچ کشور دیگری صادرات مرغ ندارد.

وی گفت: سردخانه‌ها و انبارهای کشور مملو از مواد پروتئینی است و هیچ مشکلی برای تامین این مواد وجود ندارد همچنین تحریم روسیه برای عرضه محصولات باعث شده موقعیت مناسب برای حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازار جهانی فراهم شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: با سفیر روسیه صحبت‌هایی شده و اعلام کردیم هر زمان لازم باشد محصولات تولیدی ایران ظرفیت صادرات بیشتر را هم از نظر بهداشتی و هم تولیدی دارا هستند.

آقا میری گفت: در حال حاضر از ۶۰۰ میلیون دوز واکسن دامی، ۵۵۰ میلیون دوز در کشور تولید می‌شود و ۵۰ میلیون دوز وارد می‌شود، در طیور ۱۰ و نیم میلیارد دوز واکسن بطور سالانه نیاز داریم که سی درصد آن در داخل تولید و ۷۰ درصد وارداتی است و هدفمان این است که این واکسن‌های وارداتی را نیز در داخل کشور تولید کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: همچنین ۶۱ میلیون راس دام در کشور برای بیماری طاعون واکسینه شده که این ۹۰ درصد جمعیت دامی کشور است و امیدواریم در سال ۲۰۳۰ این بیماری ریشه کن شود.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha