۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
تجار موفق همدان تجربیات خود را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان:

تجار موفق همدان تجربیات خود را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهند

همدان - رئیس اتاق بازرگانی استان همدان گفت: تجار و شرکت‌های موفق همدان در امر تجارت تجربیات ارزشمند خود را در اختیار تاجران دیگر قرار داده و آن‌ها به انجام فعالیت اقتصادی ترغیب کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، علی اصغر زبردست ظهر دوشنبه در جلسه بررسی شرایط همکاری با تجار سوری بابیان اینکه تجربه‌های کسانی که با سوریه مراودات تجاری دارند در مسیر توسعه روابط بسیار کمک‌کننده است، عنوان کرد: علیرغم اینکه مرزهای سوریه بسته است اما این کشور روابط تجاری خود را با ترکیه ۵۰ درصد گسترش داده و روابط این دو کشور در سطح عالی پیش می‌رود.

زبردست بابیان اینکه نوع نگاه و دیدگاه دولت‌ها در اداره کشور متفاوت است، اضافه کرد: نگاه برخی کشورها بیشتر روی دستاورد و منافع داخلی متمرکز است تا منافع دیگران و برخی عکس این نگاه را دارند که چنین مناسبات و رویکردی به‌طورقطع و یقین اثرگذاری نامطلوبی به دنبال دارد.

زبردست در ادامه با عنوان اینکه در تلاش هستیم دولت‌مردان را متوجه وظایف محوله خودشان کنیم، اضافه کرد: دو رویکرد در رابطه با حمل‌ونقل محصولات و کالاها بسیار حائز اهمیت است ضمن اینکه در خصوص حمل‌ونقل به‌صورت هوایی دو سه نشست با مسئولین و دست‌اندرکاران این امر داشتیم و با مسئول ستاد مستقر در کشور سوریه به بحث و گفتگو نشستیم چراکه وقتی تاجر و صادرکنندگان بار خود را از طریق مرز هوایی به سوریه صادر می‌کند با مشکل عدم جابجایی مواجه می‌شود که این مشکل باید حل‌وفصل شود.

نارضایتی مسئولین سوریه از نحوه حمل و نقل کالای صادراتی
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه در جریان حمل بار به سوریه مشکلاتی به وجود آمد که باعث نارضایتی مسئولین سوریه شد، گفت: اعضای اتاق بازرگانی مشخص هستند و در رابطه با صادرات محصولات می‌توانیم کاملا بر خروج کالاها اشراف داشته باشیم چراکه اعضای این اتاق کارت شناسایی معتبر دارند و افرادی که از طرف اتاق بازرگانی برای صادرات و حمل بار از طریق مرز هوایی به سوریه معرفی می‌شوند به‌خوبی قابل‌کنترل هستند.

زبردست در ادامه بابیان اینکه علیرغم مشکلاتی که درزمینهٔ تجارت با سوریه وجود دارد جلساتی که در اتاق بازرگانی تشکیل می‌شود منسجم‌تر از گذشته است و تعداد جلسات اتاق مشترک بازرگانی با سوریه را هم بیشتر خواهیم کرد تا باهم فکری و همگرایی مسیر توسعه و رشد و پیشرفت تجارت با سوریه را بازکنیم، اضافه کرد: روابط تجاری ما در سوریه برخلاف کشورهای دیگر پیش می‌رود چراکه بیش از ۱۰ نهاد در این کشور فعال هستند که همگی ادعا می‌کنند به فعالیت‌های اقتصادی مشغول بوده و همه بدنبال ارتقاء و توسعه روابط با سوریه هستند.

اتاق بازرگانی استان همدان کارها و اقدامات خود را در پیش‌گرفته است چراکه فضای مناسبی در سوریه مهیاست تا فضای کسب‌وکار و تجارت را تحکیم کرده و انسجام بخشیم

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان بابیان اینکه نهادهای مختلفی در سوریه مستقر شدند که به‌نوعی روابط تجاری با این کشور را پیش ببرند، گفت: اتاق بازرگانی استان همدان نیز کارها و اقدامات خود را در پیش‌گرفته است چراکه فضای مناسبی در سوریه مهیاست تا فضای کسب‌وکار و تجارت را تحکیم کرده و انسجام بخشیم.

وی گفت: باید با این نکته توجه داشت که طرف سوری علاقه‌منداست که طرف مذاکره‌کننده‌اش یک تاجر باشد تا یک گروه یا نهاد دولتی و بر همین اساس بیشتر در این وادی تجار سوری با تاجران ایرانی مراوده و رایزنی تجاری دارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان گفت: اینکه گروه‌های تجاری و تخصصی از کشورهای دیگر به ایران اعزام و از ایران هم‌گروه‌های تجاری متخصص به کشورهای دیگر اعزام شوند کار سختی نیست و سعی اتاق بازرگانی هم همین است که تجار متخصص از ایران را به کشورهای هدف اعزام کند.

زبردست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید براینکه در وهله نخست باید اسامی تجار ایرانی را که در چه زمینه‌هایی می‌توانند تخصصی کار را جلو ببرند برای کشورهای هدف تجاری بفرستیم، اضافه کرد: با تهیه فهرست اسامی تجار اعزامی به کشورهای هدف تجاری اتاق‌های مشترک بازرگانی در کشور مورد هدف ملزم به فعالیت می‌شوند.

وی بابیان اینکه در همین رابطه به سوریه اعلام کردیم که فهرست اسامی تجاری که قرار است به ایران سفر کنند در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهند ضمن اینکه در لیست ارسالی باید مشخص شود تجار سوری دارای چه تخصصی بوده و از چه شرکت‌هایی هستند، گفت: باید این موارد مشخص باشد تا بدانیم اعزام تجار به ایران با چه هدفی است و نیروها و تجار ایرانی نیز آماده مذاکره باشند.

زبردست بابیان اینکه انجام این کارها و اقدامات ذکرشده در رابطه با استان همدان با سختی پیش می‌رود، گفت: به‌عنوان مثال برای مذاکره با کشور ارمنستان از طرف اتاق بازرگانی فراخوانی صورت گرفت که ماجرای فراخوان فقط به اعلام آمادگی یکی دو شرکت منجر شد.

وقتی به هر ترتیب استقبالی از تجار همدانی به عمل نمی‌آید که در رابطه با مذاکره و توسعه روابط تجاری وارد میدان شوند مجبوریم از راه‌ها و مبانی دیگر برای عملیاتی کردن موضوع وارد عمل شویم

زبردست در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: وقتی به هر ترتیب استقبالی از تجار همدانی به عمل نمی‌آید که در رابطه با مذاکره و توسعه روابط تجاری وارد میدان شوند مجبوریم از راه‌ها و مبانی دیگر برای عملیاتی کردن موضوع وارد عمل شویم.

وی بابیان اینکه به‌عنوان مثال در رابطه با روابط تجاری با کشور کرواسی نیز همین اتفاقات افتاد و یکی دو شرکت آماده مذاکره شدند و مدام این کشور به اتاق بازرگانی متذکر شد که اسامی تجار را بفرستید و حتی سفیر ایران در کرواسی هم مدام اصرار داشت که اسامی تجار همدانی را بفرستیم، گفت: بااینکه چندین مرتبه در خصوص پیشبرد این مطلب فراخوان صورت گرفت استقبالی از طرف شرکت‌های تولیدی و تجار همدانی شاهد نبودیم

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه مطلب قبل اضافه کرد: در همدان کار روابط تجاری بسیار سخت پیش می‌رود و این عدم استقبال انجام کار در اتاق بازرگانی را به عقب می‌اندازد و به‌نوعی سخت می‌کند.

وی گفت: اگر تجار و شرکت‌هایی که وارد میدان تجارت شده‌اند تجربیات ارزشمند خود را در اختیار تجار دیگر قرار دهند و آن‌ها را ترغیب به انجام کار کنند موفق‌تر ظاهر می‌شویم.

زبردست در تصدیق مطلب قبل خود بابیان اینکه بیشتر تجاری که از قضیه تجارت استقبال نمی‌کنند به این است که خیال می‌کنند این کار جز اینکه هزینه‌ای را بردوش آن‌ها بگذارد اتفاقات قابل قبولی به همراه ندارد، اضافه کرد: ایجاد روابط تجاری نه‌تنها هزینه گزافی را تحمیل نمی‌کند بلکه همه هزینه‌ها از دل کار تامین می‌شود و فقط کافی است دو سه قرارداد منعقد شود و مابقی کارها روی ریل می‌افتد.

بازار پوشاک حجاب سوریه با بازار قم جابجا شده است
مدیرعامل شرکت ماشین زراعت همدان هم بابیان اینکه یکی از مسائلی که در استان همدان با آن مواجه هستیم تولید حجاب پوشاک است، عنوان کرد: بیشترین بحثی که در سوریه مطرح است حجاب پوشاک است و به دلیل جنگی که در سوریه اتفاق افتاد بازار پوشاک حجاب سوریه با بازار قم جابجا شده و بسیاری از افراد که از سراسر دنیا برای خرید محصولات پوشاک حجاب به سوریه سفر می‌کردند در حال حاضر به شهر قم سفر می‌کنند.

حسن چهل امیران اضافه کرد: در حال حاضر نباید بازار را از دست داد چراکه بازار به سمت ایران آمده و شهر قم روی محصولات پوشاک حجاب کار می‌کند.

چهل امیران با عنوان اینکه در خصوص مبادلات و انتقال پول می‌توان از فضای رمز ارزها استفاده کرد، اضافه کرد: در امر مبادلات مالی اتاق بازرگانی استان همدان می‌تواند پیشقدم و بانی انجام کار باشد و نباید منتظر بانک مرکزی باشیم.

احمد مرادی عضو صادرکنندگان شرکت زمرد نیز با عنوان اینکه باید برای مناسبات تجاری با سوریه باید بیشتر وارد رایزنی و گفتگو شویم، اضافه کرد: گفتمان‌های موفق می‌تواند راه را برای برون‌رفت از مشکلات هموار سازد کما اینکه در شرف گفتگوها می‌توان با روال سیستمی دو کشور آشنا شد تا با راهکارهای عملیاتی بتوان همکاری‌های مشترک را توسعه و ارتقاء بخشید.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha