۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
هرخودرو ۱۷۰۰ یورو ارزبری دارد| غیبت مدیرعامل ایران خودرو در نشست مهم قطعه سازان کشور
در گردهمایی قطعه سازان مطرح شد:

هرخودرو ۱۷۰۰ یورو ارزبری دارد| غیبت مدیرعامل ایران خودرو در نشست مهم قطعه سازان کشور

محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، گفت: یک خودرو بین هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ یورو ارزبری دارد که اگر تامین نشود،  نباید انتظار تولید خودرویی را داشته باشیم.

بازار؛ گروه خودرو: شب گذشته در هتل المپیک تهران بزرگترین همایش قطعه سازی کشور در دو سال گذشته تشکیل شد. همایشی که محور آن زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱ با حضور بزرگان قطعه سازی برگزار شد و اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور بانی این همایش بودند که برخی از اعضا این انجمن به سخنرانی پرداختند.

در این همایش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونین وزیر صمت و معاون اول رئیس قوه قضایه نیز حضور داشتند. گفتنی است که از گروه خودروسازی سایپا محمدعلی تمیوری مدیرعامل، معالمان مدیرعامل سازه گستر و رئیس هیات مدیره حضور داشتند، اما از گروه صنعتی ایران خودرو فقط عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو حضور داشت. مدیران عامل و مالکان گروه بهمن نیز در این همایش حضور داشتند.

غیبت مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این همایش اگر از روی تفرعن باشد، قطعا منجربه تحقق دستورات رئیس جمهور در خصوص بهبود وضعیت صنعت خودرو نخواهد شد. در ادامه این گزارش موضوعات مطرح شده دو سخنران نخست را از نظر خواهیم گذارند:

هرخودرو ۱۷۰۰ یورو ارزبری دارد
سخنران نخست این همایش آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، بود که در ابتدا با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودرو که منجربه انباشت زیان صد هزار میلیارد تومانی برای خودروسازان شده است پرداخت و گفت: در حال حاضر خودروساز نقدینگی را می خورد، بخشی از ۴۶ هزار میلیارد تومان مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین خودروسازی نیز به این دلیل است.

آرش محبی نژاد، افزود: از سال ۱۳۹۰ تاکنون شاخص بورس ۵۹ برابر شده، مواد اولیه تقریبا ۲۰ برابرو قیمت خودرو در کارخانه هشت برابر افزایش داشته است، همچنین قیمت خودرو بازار آزاد به طور متوسط ۱۶ برابر افزایش داشته که می توان مقایسه کرد شاخص افزایش قیمت خودرو نسبت به سایر شاخص ها به چه شکلی بوده است.

هرخودرو ۱۷۰۰ یورو ارزبری دارد| غیبت مدیرعامل ایران خودرو در نشست مهم قطعه سازان کشور

وی، بیان کرد: رقم رانتی که ناشی از قیمت گذاری دستوری تا امروز در بازار ما ایجاد کردیم، در کشور حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است که فقط ۵۵ هزار میلیارد تومان آن در گروه های مختلف خودرویی طی شش ماه اول سال جاری رخ داده است.

محبی نژاد، ادامه داد: با افزایش قیمتی که اخیرا خودرو داشته است، حاشیه سود بازار برای خودرو (مجموع محصولات ایران خودرو و سایپا) قریب به ۳۰ درصد شده است. حاشیه بازار ایران خودرو بیشتر و سایپا کمتر است، این درحالی است که میانگین افزایش قیمت مسکن ۱۲ و ارز ۵.۴ درصد بوده است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، در خصوص عوامل ایجاد این مساله، گفت: عواملی را در این زمینه شناسایی کردیم که مهم ترین آن بحران نقدینگی است، سرکوب دستوری قیمت خودرو سبب شده که خودروسازان نتوانند به راحتی قیمت قطعات را تنظیم کنند. انتظار داریم در بازه مثبت و منفی پنج درصد تغییر نرخ نهاده ها به صورت اتوماتیک قیمت قطعات اصلاح شود. دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیم ساخته مستقیما روی قیمت اثر می گذارد. از سوی شاهد وجود یک انحصار ویژه در خصوص مواد اولیه هستیم که بر کیفیت محصول نهایی تاثیر می گذارد.

خودرو بین هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ یورو ارزبری دارد که اگر تامین نشود، نباید انتظار تولید خودرویی را داشته باشیم. مخصوصا که قریب به ۳۷ درصد وابستگی به قطعات الکترونیکی و الکتریکی وجود دارد که در اختیار صنعت خودرو نیست

محبی نژاد در خصوص ارزبری خودروها، بیان کرد: یک خودرو بین هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ یورو ارزبری دارد که اگر تامین نشود، نباید انتظار تولید خودرویی را داشته باشیم. مخصوصا که قریب به ۳۷ درصد وابستگی به قطعات الکترونیکی و الکتریکی وجود دارد که در اختیار صنعت خودرو نیست.

وی در پایان با اشاره به بحث کیفیت، افزود: «کیفیت دستوری نیست و نمی توان دستور داد که آن را اصلاح کنید. بلکه معلول عواملی مثل دانش فنی فناوری، قیمت متناسب با کیفیت، سیستم های کیفی مواد اولیه، نقدینگی و به روز آوری ماشین آلات و... است.»

جایگاه وزیر دفاع از خودروسازی نیست
با اتمام سخنرانی آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، معصومه پاشایی بهرام عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران دوم، گفت: نسل ما می بیند که صاحب یک شرکت قطعه سازی یا خودروسازی سوار ماشینی که تولید خودش است، نمی شود. به عنوان کسی که عضو شورای عالی استاندارد نیز هستم، به رئیس جمهور هم گفتم یک شورای فرا بخشی باید تشکیل و اجرا شود. استاندارد یعنی " آسوده بخوابید قلندر بیدار است" به بیانی بهتر مردم با خیال راحت سوار خودرو شوند، بخورند و بیاشامند. عده ای هستند که بیدارند و استاندارد را رعایت می کنند اما خودرو های ما خارج از استاندارد هستند. نماینده مردم هستم و نه نماینده دولت، از سمت مردمی این حرف را میزنم که به من رای دادند و من را بر روی این صندلی نشاندند؛ هیچکدام از مردم بهانه های ما را نمی پذیرند. تا می خواهیم بهانه بیاوریم، می گویند همدست خودروساز شدی، خریدنت؟ ما این حرف ها را میشنویم، شان مردم خیلی بالاتر از این موارد است.

هرخودرو ۱۷۰۰ یورو ارزبری دارد| غیبت مدیرعامل ایران خودرو در نشست مهم قطعه سازان کشور

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: از خودروسازان و قطعه سازان خواهش می کنم استانداردهای ۸۵ گانه ابلاغ شده ونه استاندار خود را هم به آن اضافه کنند. خودروی با استاندارد تولید کنند و برای این موضوع نیاز به تنوع نیست. دو یا سه مدل خودرو تولید کنند ولی استاندارد باشد.

می گویند چه چیزی را مصوب کردید، باید همه پلتفرم هایمان را از خط تولید خارج کنیم. با احترام به سایپا می گویم که همه محصولات شما اسمش پراید است

پاشایی بهرام، ادامه داد: «می گویند چه چیزی را مصوب کردید، باید همه پلتفرم هایمان را از خط تولید خارج کنیم. با احترام به سایپا می گویم که همه محصولات شما اسمش پراید است.» زیرا در طراحی کمی زاویه ها را عوض می کنند، اما همان خودرو است.

این نماینده مجلس در خصوص مصرف سوخت خودروها، اظهار نکرد و گفت: سوخت را هدر می دهیم وباید به استاندارد های جهانی نزدیک تر شوند. افتخار میکنیم صنعت خودرو داریم، ولی ناراحتیم که صنعت خودرو ما اسلوموشن شده، با سرعتی که این صنعت در دهه شصت داشت برابر با کره جنوبی بودیم. اما اکنون کره کجاست و ما کجا هستیم؟ بیایید در برابر تغییر از خودمان مقاومت نشان ندهیم و از جوانان تحصیل کرده که جمهوری اسلامی ایران این بستر را فراهم کرده استفاده کنیم.

پاشایی بهرام، افزود: ایران خودرو روی پلتفرم جدید خود محصولی تولید کرده که از روز اول پیگیر بودم، بزودی مجدد بازدیدی از آن خواهم داشت. واقعا می توانستیم این خودرو را ده سال پیش بسازیم و این چیزی هم که اکنون با افتخار ساختیم متعلق به ده سال قبل است. دستور هشت گانه مقام معظم رهبری یک برکت است، برخی جاها نمی توانیم یا شجاعت ورود به مسئله را نداریم، این دستور می تواند ما را وارد راهی کند که از آن می ترسیدیم. به وزیر گفتم در شان شما نیست از خودروسازی دفاع کنید، در جایگاه تنظیم گری خودت بنشین دولت هم باید خودش را اداره و ارتقا دهد.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha