۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
قانون بازده نزولی و طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی در تهران| تولید مسکن در پایتخت کاهش دارد
«بازار» گزارش می دهد

قانون بازده نزولی و طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی در تهران| تولید مسکن در پایتخت کاهش دارد

در حالیکه شهرداری تهران اعلام می کند اولویتش تولید مسکن است برخی سازندگان مسکن این موضوع را رد کرده و می گویند طولانی شدن صدور پروانه ساخت و قانون بازده نزولی با این اولویت در تضاد است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالیکه شهرداری تهران اقدام به تشکیل «قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهرداری تهران» کرده و زاکانی شهردار تهران اعلام می کند جریان جهادی در جهت ساخت مسکن و اثرگذاری در این حوزه برنامه شهرداری تهران است و مهم‌ترین اولویت ما برای تغییر چهره شهر و برای کم کردن فاصله شمال و جنوب شهر تولید مسکن همراه با نوسازی شهری است خبرها از برخی مناطق حاکی از این است که هنوز هم سازندگان مسکن از شهرداری مناطق بابت سنگ اندازی ها و کُند بودن صدور پروانه ساختمانی دلگیر و دلخور هستند.

قانون بازده نزولی و طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی در تهران| تولید مسکن در تهران کاهش دارد

شاید تشکیل «قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهرداری تهران» در ظاهر بسیار خوب و مفید باشد اما باید دید در عمل نیز مسیر هموار برای ساخت و ساز ایجاد خواهد شد؟ اکثر سازندگان مسکن بر این باور هستند که ساخت و ساز در تهران روند نزولی به خود گرفته و این امر یک تهدید بزرگ هم برای بخش مسکن و هم برای بخش اجاره بها است

حال شاید این اقدامات و تشکیل «قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهرداری تهران» در ظاهر بسیار خوب و مفید باشد اما باید دید در عمل نیز مسیر هموار برای ساخت و ساز ایجاد خواهد شد؟ اکثر سازندگان مسکن بر این باور هستند که ساخت و ساز در تهران روند نزولی به خود گرفته و این امر یک تهدید بزرگ هم برای بخش مسکن و هم برای بخش اجاره بها است.

فرایند طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی نه فقط مختص شهرداری بلکه به سازمان های نظام مهندسی نیز باز می گردد و دلایل زیادی دارد اما شاید اصلی ترین دلیل آن اضافه شدن قوانین، تغییر مدیریت ها و در نهایت اصلی ترین موضوع قانون بازده نزولی باشد

سید محسن ترابی یکی از سازندگان و برگزیدگان از سوی بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که حال و روز این روزهای ساخت و ساز چگونه است؟ گفت: فرایند طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی نه فقط مختص شهرداری بلکه به سازمان های نظام مهندسی نیز باز می گردد و دلایل زیادی دارد اما شاید اصلی ترین دلیل آن اضافه شدن قوانین، تغییر مدیریت ها و در نهایت اصلی ترین موضوع قانون بازده نزولی باشد.

وی با اشاره به اینکه تغییر مدیریت ها و ابلاغ دستورالعمل ها و بخشنامه ها فرایند تولید مسکن را سخت و سخت تر می کند ادامه داد: فرایند طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی را نه فقط از ناحیه شهرداری بلکه از ناحیه سازمان نظام مهندسی هم باید دید. در شهرداری سیستم بروکراسی اداری زیادی شاهد هستیم. اما مهمترین موضوع در شهرداری تهران و سایر شهرداری ها قانون بازده نزولی است که متاسفانه تعداد زیاد پرسنل نه تنها کار و مراحل صدور پروانه ساختمانی را افزایش داده است بلکه در تولید مسکن نیز مشکل ساز شده است.

ترابی با بیان اینکه وجود ۱۲ هزار کارمند در شهرداری با این بازده نزولی به تولید مسکن نیز ضربه زده است گفت: در کنار شهرداری باید سازمان نظام مهندسی را نیز اضافه کرد. چرا که در این سازمان های نظام مهندسی نیز مازاد نیرو باعث می شود تا کارها عملا پیش نروند.

قانون بازده نزولی و طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی در تهران| تولید مسکن در تهران کاهش دارد

انبوه ساز و فعال ساخت و ساز در ادامه گفت: شاید حداقل زمان بعد از صدور نقشه از سوی شهرداری که شاید بیشتر از دو ماه باشد باید ناظر طراح، ناظر عمران، ناظر و طراح برق و مکانیک و سپس آزمایش خاک معرفی کنید که همین اقدامات در کنار معرفی مجری ذیصلاح و صدور شناسنامه فنی زمان تولید مسکن را مدام به تعویق می اندازد. پس اگر این موارد که جزء ضروریات ساخت و ساز و بالا بردن کیفیت ساخت و ساز است را در سازمانی که دچار قانون بازده نزولی شده است دیده شود بدون شک زمان صدور پروانه ساختمانی و مراحل ساخت و تولید مسکن بیشتر از این زمانهایی که اعلام می شود خواهد شد.

این روزها روند ساخت و ساز نه در تهران بلکه در سراسر کشور دچار مشکل شده است. هر زمان که شیب تورم مسکن افزایش می یابد تولید مسکن نیز کم می شود. پس نتیجه می گیریم حالا که رشد قیمت مسکن متوقف شده است نباید سنگ اندازیها و افزایش عوارض ساختمانی موجب کُند شدن تولید مسکن شود

محمد رضا امینی دیگر سازنده فعال در بخش تولید مسکن نیز می گوید: این روزها روند ساخت و ساز نه در تهران بلکه در سراسر کشور دچار مشکل شده است. و هر زمان که شیب تورم مسکن افزایش می یابد تولید مسکن نیز کم می شود. پس نتیجه می گیریم حالا که رشد قیمت مسکن متوقف شده است نباید سنگ اندازیها و افزایش عوارض ساختمانی موجب کُند شدن تولید مسکن شود. وی افزود: در سال گذشته همزمان با افزایش سرعت رشد قیمت مسکن در تابستان ۹۹ و سپس پاییز ۹۹ در شهر تهران در مقایسه با فصول مشابه سال قبل عمق رکود در بازار ساخت و ساز افزایش یافت. در هر کدام از این دو مقاطع سرعت رشد تولید مسکن در تهران به ترتیب ۱۷ و ۱۶ درصد کاهش یافت.

چرا باید زمان صدور پروانه ساختمانی شش ماه باشد که شهرداری تهران با افتخار اعلام کند این زمان را در خرداد ماه به دو ماه کاهش خواهیم داد؟

وی با بیان اینکه امروز در اخبار شنیدم که معاون شهردار تهران اعلام کرده است که زمان صدور پروانه ساختمانی را به دو ماه در خرداد ماه سال آینده کاهش خواهند داد اظهار داشت: سوال ما این است که چرا باید زمان صدور پروانه ساختمانی شش ماه باشد که شهرداری تهران با افتخار اعلام کند این زمان را در خرداد ماه به دو ماه کاهش خواهیم داد؟

قانون بازده نزولی و طولانی شدن صدور پروانه ساختمانی در تهران| تولید مسکن در تهران کاهش دارد

امینی ادامه داد: همانطور که گفتم وقتی قیمت مسکن افزایش می یابد ساخت و ساز کاهش می یابد و هر زمان که ثبات قیمت داریم، تولید مسکن صعودی می شود. اما سوال ما این است که تا خرداد ماه اگر قرار باشد زمان صدور پروانه ساختمانی به دو ماه برسد چرا از هم اکنون و یا از ابتدای سال جاری که قیمت ها ثبات بهتری داشت به فکر این موضوع نیافتاده اند.

وی با بیان اینکه بدون شک کاهش تولید مسکن در تهران و قطعا کشور به بخش مسکن و اجاره بها آسیب خواهد زد اضافه کرد: باید منتظر بمانیم تا ببینیم سال آینده چه بلایی سر بخش مسکن خواهد آمد. اگر وضعیت به همین منوال باشد شک نکنید آن افرادی هم که اقدام به ساخت و ساز می کردند از بازار مسکن خارج خواهند شد.

به نظر می رسد با تشکیل «قرارگاه جهادی تأمین مسکن شهرداری تهران» چاره شهر تهران از بابت کمبود تولید مسکن حل نخواهد شد و نیازمند یک برنامه بلند مدت و حمایت از بخش خصوصی و سازندگان حرفه ای در این بخش برای رونق تولید و جبران کمبود مسکن در سال های آینده هستیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha